مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران مطرح کرد

۱۰ گردان از شمال کشور در حماسه آزادسازی خرمشهر نقش‌آفرینی کردند

به گزارش بصیر، سردار عبدالله ملکی ظهر امروز در نشست خبری به مناسب حماسه سوم خرداد در محل پارک موزه دفاع مقدس مازندران اظهار داشت: خرمشهر در دوران تاریخ چندین بار مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در سه مرحله قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برای باز پس‌گیری این شهر حاکمان کشور بخشی از خاک ایران را در اختیار بیگانگان قرار می‌دادند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در ادامه با اشاره به رشادت‌های انجام شده توسط مردم خرمشهر در حفظ این شهر پس از انقلاب اسلامی گفت: مردم خرمشهر برای حفظ خاک این شهر با تمام وجود مبارزه کردند.

وی بیان داشت: ارادت مردم خرمشهر به نظام اسلامی ایران نیز از قبل از انقلاب اسلامی نیز زبان زد خاص و عام بود و در دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی مردم خرمشهر ۷۴ شهید را تقدیم آرمان‌های نظام اسلامی ایران کردند.

این مسئول علت سقوط خرمشهر را عدم همکاری بنی‌صدر در ابتدای شروع حمله عراق به کشور اعلام کرد و گفت: مردم این شهر با دست خالی در برابر دشمن تا دندان مسلح به خوبی ایستادگی کردند و اهدافی که صدام در ورود به خرمشهر طراحی کرده بود را ناکارآمد گذاشتند.

وی اضافه کرد: رژیم بعث در حمله به خرمشهر تلاش داشت که حکومت عرب را در منطقه حاکم کند و به قول خودش جزایری که در اختیار کشور ما قرار داشت را باز پس بگیرد.

ملکی با اعلام اینکه بعد از عزل بنی‌صدر اتحاد و همدلی در کشور بین نیروهای نظام شکل گرفت، افزود: برای پیروزی فتح خرمشهر چهار عملیات طی ۹ ماه در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در عملیات بیت‌المقدس که از دهم اردیبهشت ماه سال ۶۱ شروع و تا سوم خرداد ماه همان سال به طول کشید رزمندگان انقلاب اسلامی ایران از همان نقطه‌ای خرمشهر را فتح کردند که دشمن این شهر را اشغال کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یادآور شد: در این عملیات غرورآفرین خسارت سنگینی به دشمن وارد شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۹ هزار نفر از قوای دشمن به اسارت و ۱۶ هزار نفر نیز کشته شدند، به حضور نیروهای مازندرانی در این عملیات اشاره کرد و گفت: ۱۰ گردان از نیروهای شمال کشور در این عملیات شرکت کردند.

ملکی به شهادت ۲۴۹ نفر از فرزندان مازندران در این عملیات نیز اشاره کرد و گفت: مردم شمال کشور همان موقع در عملیاتی دیگر در جنگل با نیروهای صد انقلاب در جنگ بودند ولی با این حال حضور در جبهه جنوب کشور را از دست ندادند.

وی عوامل پیروزی مردم ایران را ایمان به خدا، دین‌باوری، وحدت بین رزمندگان، اطاعت از ولی فقیه و صبر مردم اعلام کرد و گفت: مردم برای پیروزی در نبرد با دشمن از جان مایه گذاشتند و ارزش‌های دفاع مقدس به نسل بعدی انقلاب اسلامی منتقل شود.

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به برنامه‌های تدارک دیده در ایام آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و گفت: تلاش داریم تا در حد توان خویش رشادت‌های رزمندگان در این دوران را معرفی کنیم.

وی با اشاره به رشادت‌های رزمندگان اسلام در مبارزه با منافقین در شمال کشور از برگزاری مسابقه قصه‌نویسی در ارتباط با جنگ جنگل شمال کشور خبر داد و گفت: از بازماندگان جنگ جنگل مازندران تجلیل ‌می‌کنیم.

ملکی یادآور شد: در جنگ جنگل شمال کشور بیش از ۵ هزار نفر از نیروهای کشور درگیر این جنگ بودند و ۵۰ پایگاه در مناطق مختلف جنگلی شمال کشور برای مبارزه با منافقان ایجاد شده بود.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی جنگ در جنگل‌های مازندران برای دشمن بسیار اهمیت داشت به این دلیل که دشمن این جنگ را جبهه سوم مبارزه با کشور اعلام کرد و برای پیروزی در این جنگ نیز برنامه‌ریزی مناسبی را در دستور کار خویش قرار داد.

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران اضافه کرد: رزمندگان شمال کشور در جنگ جنگل در بیش از ۷۰۰ کیلومتر با دشمن در مبارزه بودند و پس از خاتمه این غائله در شمال کشور همان رزمندگان به مناطق کردستان اعزام شدند.

این مسئول زمان برپایی چهارمین جشنواره خاطره‌نویسی جنگل را اوایل بهمن ماه در آمل اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا