زيارتگاه عمار ياسر تخريب شد+عکس

به گزارش بصیر به نقل از  فرهنگ نیوز ، تخريب زيارتگاه عمار ياسر در شهر رقه، تازه‌ترين جنايت تكفيري‌ها در سوريه است.

نيروهاي گروه موسوم به «داعِش»، در آخرين جنايت خود در حق مقدسات مسلمانان، با بمب‌گذاري و كار گذاشتن مقدار زيادي مواد منفجره در حرم مطهّر عمار ياسر در شهر رقه (واقع در شمال سوريه و ۱۹۰ كيلومتري شرق شهر حلب)، اين زيارتگاه را منفجر و ويران كردند. اين حادثه، در سكوت كامل كشورهاي اسلامي و جامعه بين‌الملل، در صبح روز پنج‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ اتفاق افتاد.

گروه داعش پيش‌تر از اين نيز، در روز چهارشنبه ۲۶/۳/۲۰۱۴، در اقدامي كه به نظر مي‌رسيد گام اوليه‌اي براي تخريب كامل اين زيارتگاه باشد، با كارگذاشتن مواد منفجره، دو مناره مرتفع مقبره هر يك از عمار ياسر و اويس قرني قرار را تخريب و متلاشي كردند. اين گروه كه چندي است شهر رقه را تصرف و مركز «امارت» خود اعلام كرده‌اند، در ماه ژانويه ۲۰۱۴ نيز مقبره «وابصة بن معبد اسدي» (از صحابه رسول خدا) را كه در مسجد جامع اين شهر قرار دارد، تخريب كردند.

گفتني است زيارتگاه شهداي صفّين در جنوب شرقي شهر رقه و در فاصله حدود يك كيلومتر از ساحل رود فرات قرار دارد. اين زيارتگاه مجموعه معماري وسيع و باشكوهي است كه برروي قبور سه تن از شهداي جنگ صفّين يعني عمار ياسر، اويس قرني و ابيّ بن قيس، كه در سال ۳۷ق در ركاب امام علي (ع) در نبرد با لشكر معاويه به شهادت رسيدند، ساخته شده است.

تا پيش از چند دهه گذشته، بر روي قبر هر يك از عمار ياسر و اويس قرني، اتاق ساده و گنبدداري وجود داشته است. اما از اواخر دهه هشتاد ميلادي، به‌دنبال توافق ميان دولت‌هاي سوريه و جمهوري اسلامي ايران، كار ساختن بناي كنوني اين زيارتگاه آغاز شد.

پس از پايان احداث اسكلت بنا، عمليات ساختماني متوقف شد و سرانجام پس از وقفه‌اي طولاني به مدت حدود يك دهه، كار تكميل ساختمان زيارتگاه از سر گرفته شد و با پشتيباني و نظارت وزارت مسكن و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران، به پايان رسيد و در سال۱۳۸۳ ش / ۲۰۰۴ م، رسماً افتتاح گرديد.

ساختمان زيارتگاه داراي صحن مستطيل وسيعي است كه در گرداگرد آن، رواق‌ها، اتاق‌ها، و سالن‌هايي با كاربري ديني و اداري در دو طبقه ساخته شده است. در طرفين صحن، دو گنبد مرتفع برروي قبر عمار ياسر و قبر اويس قرني، و در كنار هر گنبد، گلدسته‌اي مرتفع بنا شده است. ساختمان و گنبد و مناره دو زيارتگاه عمار و اويس كاملاً مشابه يكديگر است.

زيارتگاه عمار ياسر در ضلع غربي صحن، و زيارتگاه اويس در ضلع شرقي صحن قرار دارد. بيشتر نماهاي صحن و رواق‌ها داراي پوششي از سنگ‌هاي مرمر سفيد رنگ است و در لابه‌لاي آن نيز تزئينات كاشي با رنگ‌هاي مختلف به كار رفته است كه در مجموع جلوه بسيار زيبايي به زيارتگاه بخشيده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا