«جک استراو»: خواسته‌های بیش از حد غرب توافق هسته‌ای با تهران را به خطر می‌اندازد

به گزارش بصیر، به نقل از روزنامه اتریشی “استاندارد”، “جک استراو” وزیر خارجه پیشین انگلیس در سفری دو روزه به وین درباره به خطر انداختن توافق هسته‌ای ایران با پیش کشاندن درخواست‌های جدید غرب هشدار داد.

وی همچنین درباره خطر تسلیم شدن رئیس جمهوری ایران در برابر فشارهای داخلی در مراحل پایانی گفتگوهای هسته‌ای هشدار داده و تصریح کرد که وی در سال‌های مذاکرات یاد گرفته است که هیچ توافقی وجود نخواهد داشت وقتی که همه طرف‌های مذاکره یک توافق را می‌خواهند.

جک استراو درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ با وجود دور بی نتیجه اخیر این گفتگوها اظهار خوش بینی کرده و تصریح کرد که اگر هزینه توافق و هماهنگی در این مذاکرات این است که در برخی جزئیات ابهاماتی وجود داشته باشد، بنابراین ارزش این توافق را دارد.

جک استراو در عین حال نگرانی‌های رژیم صهیونیستی که در جریان مذاکرات همواره ابراز می‌کند را قابل درک دانسته و  تصریح کرد که اما تنها با یک توافق هسته‌ای با تهران کنترل واقعی برنامه اتمی ایران امکان پذیر است. اگر هیچ توافقی صورت نگیرد بنابراین ایرانی‌ها خواهند گفت که خوب ما حالا هر کار دلمان می‌خواهد انجام می‌دهیم.

“جک استراو” همچنین توسل به تحریم‌ها علیه ایران در این راستا را عامل پیچیده تر شدن مسئله دانست و تصریح کرد که کشورهایی مانند چین، روسیه و همچنین هند و ژاپن در این تحریم‌ها با غرب همکاری نخواهند کرد.

“بن والس” از دیگر نمایندگان محافظه کار انگلیس که چندی پیش در یک هیئت دوستی پارلمانی با جک استراو به ایران سفر کرده بود نیز درباره انتظارات بیش از حد در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران هشدار داده و تصریح کرد که اگر غرب حالا انتظار دارد که ایران به صورت ناگهانی خود را باز نشان داده و کاملا تغییر کند ناامید خواهد شد.

وی افزود: سازش و مصالحه در این راستا ضروری است. تنها به این دلیل که یک توافق، کامل و بی نقص نیست، نمی‌توان آن را یک توافق بد نامید. کسی که یک توافق کامل و بی نقص می‌خواهد چیزی به دست نمی‌آورد.

جک استراو همچنین این اظهار نظر توییتری اخیر وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه غرب نباید مانند سال ۲۰۰۵ فرصت‌ها را از دست بدهد قابل درک دانسته و تصریح کرد که ما باید به آنچه که در توافق موقت ژنو آمده است پایبند باشیم وگرنه اعتماد سازی ممکن نخواهد بود.

وی همچنین سرسختی و ناسازگاری‌های آمریکا را عامل غیرممکن شدن یک توافق خوب با ایران در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ دانست.

 

 

 

صدخبر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا