دکتر گلدوست به‌مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا عنوان کرد

نظر منتشرنشده علامه جعفری در مورد ملاصدرا/این فیلسوف در جامعه شناخته شده نیست

به گزارش بصیر، محمد گلدوست صبح امروز در گفتوگو با خبرنگار بلاغ از ساری، با بیان اینکه آخوند ملاصدرا جزو بزرگان فلسفه ایران است، اظهار داشت: ملاصدرا تأثیرگذاری عمیقی در فلسفه ما داشته و خدمت ایشان به فلسفه اسلامی یک خدمت عظیمی است.

وی افزود: ملاصدرا در شیراز متولد شد و در سن ۶ سالگی به قزوین و بعد از قزوین به اصفهان رفت و در اصفهان از اساتید بزرگی چون شیخ بهایی مباحث فقهی و عربی و مباحث اصولی و تفسیری را آموخت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ملاصدرا شاگردی مرحوم میرداماد (محمد باقر استرآبادی) را کرد و در حکمت و فلسفه از ایشان تأثیر پذیرفت، ابراز داشت: ملاصدرا در ملل و محل، در محضر میرفندرسکی درس آموخت و در همین اثنا بود که مورد حسادت علمای قشری واقع شد.

گلدوست در ادامه خاطرنشان کرد: ملاصدرا از اصفهان به کهک قم رفت و در آنجا سکنی گزید و زمانی که از نظر علمی به مراتب بالایی رسید، خصوصاً در فلسفه، ایشان نظریات مخصوص به خودشان را ابراز کردند.

وی بیان داشت: مرحوم میرداماد که سمت استادی ملاصدرا را داشت، قائل به اصالت ماهیت بودند و ماهیت را اصل می دانستند اما ملاصدرا بر این معتقد بود که اصالت با وجود است و ماهیت فرع قضیه است؛ به همین دلیل با استاد خودش در این قضیه مخالفت کرد.

این محقق دانشگاه، یکی از معروف‌ترین آثار صدرالدین شیرازی را «اسفار اربعه» دانست و تصریح کرد: سفرهای چهارگانه با نام «کامل الحكمة المتعالية في الأسفار العقلية الاربعة» که شامل آخرین نظرات فلسفی اوست که در چهار فصل تنظیم شده است.

گلدوست با بیان اینکه «صدر المتألهین» لغب ملاصدرا بوده، عنوان کرد: تأثیر ملاصدرا بر فلسفه جلوگیری از افراط عقل گرایی و قلب گرایی  بوده که این دانشمند بزرگ، این دو فلسفه را با هم گره زد و فلسفه جدیدی را پدید آورد و به همین دلیل این لقب به ایشان داده شد.

وی ادامه داد: از آن تاریخ به بعد علامه طباطبایی، امام خمینی(ره) و شهید مطهری جزو مروجین یا حکمت متعالیه ملاصدرا بودند.

استاد دانشگاه بیان داشت: کتاب هایی که علامه طباطبایی، امام خمینی (ره) و شهید مطهری نوشتند، همه بیانگر آن است حکمت متعالیه بر تفکر فیلسوفان ما در دانشگاه‌ها حاکم است و حکمت متعالیه در حال حاضر در دانشگاه های ماحکومت می کند.

گلدوست الحکمه العرشیه، الحکمه المتعالیه فی اسفار العظیمه الاربعه، المبدا، المشاعر، مفاتیح الغیب، حدوث العالم را از جمله کتاب های ملاصدرا بیان کرد.

وی یادآور شد: کشورهای مختلفی چون ترکیه و قفقاز مدعی ملاصدرا هستند اما تمام متورخین قاطع می گویند ملاصدرا در شیراز متولد شده است.

این محقق دانشگاه با اشاره به اینکه ملاصدرا اصلاً در جامعه شناخته شده نیست، بیان داشت: ما باید کتاب های فلسفی علامه طباطبایی، امام خمینی(ره) و شهید مطهری که در مورد ملاصدرا نوشتند، بخوانیم و همچنین به کتاب های خود ملاصدرا رجوع کنیم تا شخصیت این عالم را بهتر بشناسیم.

گلدوست تصریح کرد: نافذترین فلسفه ای که برای دانشگاه ها و جوانان ما مناسب است  و می توانند از این طریق هستی را بشناسند، خواندن کتاب های ملاصدرا است.

وی با بیان اینکه باید کسانی که ملاصدراشناس هستند در کشور شناسایی شوند، افزود: جوادی آملی و حسن زاده آملی از جمله بهترین ملاصدراشناس در قید حیات هستند و باید برنامه هایی تهیه شود تا این بزرگان، ملاصدرا را از زمان طفولیت به جامعه معرفی کنند؛ یقیناً رسانه ها بهترین وسیله برای شناساندن ملاصدرا به جامعه هستند.

استاد دانشگاه در پایان اذعان داشت: من افتخار شاگردی استاد محمد تقی جعفری را داشتم و طی سوالی که خودم از این استاد بزرگوار در مورد ملاصدرا پرسیدم، استاد جعفری گفت: خدمتی که ملاصدرا به فلسفه کرد بزرگان دیگر نکردند.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا