روش‌های ساده برای پس‌انداز

بصیر، سبک زندگی، میران درآمد و اولویت های افراد در زندگی متفاوت است و به همین ترتیب روش هایی که برای پس انداز انتخاب می کنند نیز متفاوت بوده و باید با شرایط آنها همخوانی داشته باشد. روش‌های ساده برای پس‌انداز

هرگاه حرف از پس‌انداز پول به میان می‌آید محدودیتی برای میزان پس‌انداز وجود ندارد.

 

افراد مختلف سبک زندگی متفاوت، درآمدهای متفاوت و اولویت‌های متفاوت در زندگی خود دارند. این بدین معنی است که پس‌انداز کردن پول و قابلیت‌های افراد در انجام این کار نیز بسیار متفاوت است.

 

اگر شما هم آر آن دسته افراد هستید که با مسئله پس‌انداز کردن دست و پنجه نرم می‌کنید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید  به ادامه این مطلب توجه کنید تا با برخی از ساده‌ترین و بعضاً کارآمدترین روش‌های پس‌انداز پول آشنا شوید.

 

درصدی از درآمد خود را به پس‌انداز اختصاص دهید

این روش برای داشتن پس‌انداز معمولاً برای دوران بازنشستگی پیشنهاد می‌شود؛ اما این به این معنی نیست که نمی‌توان از آن برای مقاصد دیگر استفاده کرد. اگر از آن دسته افرادی هستید که درآمدتان از منابع متفاوتی است این روش مناسب‌تر است زیرا درصورتی‌که به منابع درامد شما اضافه شود میزان پس‌انداز شما نیز به نسبت بیشتر می‌شود و درنهایت پس‌انداز شما به نسبت درآمد شما در انتهای سال خواهد بود.

 

مهم‌ترین نکته در این روش برای پس‌انداز این است که میزانی را که برای پس‌انداز از درآمد ماهانه خود تعیین می‌کنید در همان ابتدای ماه کنار بگزارید و آن را از مخارج معمول در ماه جدا کنید تا دید بهتری نسبت به توانایی مالی خود در ماه داشته باشید و مجبور نشوید از پس‌انداز خود استفاده کنید.

 

 

مقدار مشخصی را برای پس‌انداز ماهیانه مشخص کنید

روشی دیگری که قصد اشاره به آن را داریم پس‌انداز میزان معین و ثابتی پول از درآمدتان در ماه است. این روش به دلیل سهولت در انجام محاسبه محبوبیت بیشتری دارد. برخلاف پس‌انداز درصد از درآمد ماهانه در این روش میزان پس‌انداز شما درهرصورت ثابت است و نیازی به محاسبه ندارد.

 

البته اگر درآمد افراد متغیر باشد ممکن است این روش گاهی اوقات مشکل‌ساز باشد. برای مثال اگر در برهه‌ای از زمان و به دلایل مختلف میزان درآمد ماهانه شما کمتر از میزان معمول باشد با کم کردن میزان ثابت پس‌انداز باید خود را تا انتهای ماه با میزان پول کمتر باقی‌مانده هماهنگ کنید؛ مانند روش قبل این نکته حائز اهمیت است که میزان ثابت پس‌اندازی را که تعیین کرده اسد در همان ابتدای کار از مابقی مخارج خود جدا کنید.

 

پس‌انداز پول خرد مجازی داشته باشید

یک روش جالب دیگری که گاهی اوقات نتیجه خوبی دارد پس‌انداز پول خرد مجازی است. انداختن پول خرد در یک محفظه شیشه‌ای یکی از روش‌های قدیمی پس‌انداز محسوب می‌شود؛ اما امروزه که افراد بسیاری از خریدهای خود را به‌صورت الکترونیکی و با کارت‌های اعتباری انجام می‌دهند دیگر این روش کاربرد چندانی ندارد.

 

در عوض می‌توانید به این صورت عمل کنید که هرگاه در پایانه‌های فروش از کارت اعتباری خود برای خرید استفاده می‌کنید مبلغ خرید خود را به مقدار بالاتر گرد کرده و پول آن را حساب کنید. سپس از فروشنده بخواهید تا تفاوت پولی که پرداخت کرده‌اید به شما برگرداند و آن را در حساب پس‌انداز خود قرار دهید. درنتیجه با هر بار خرید درواقع مقداری پول خرد را پس‌انداز می‌کنید که درنهایت می‌توان مقدار قابل‌توجهی برای شما باشد.

 

برای خود در پس‌انداز رقابت ایجاد کنید

گاهی اوقات هیچ‌چیز مانند یک چالش و رقابت نمی‌تواند انگیزه افراد را برای پس‌انداز کردن بالا ببرد. برای ایجاد چالش و رقابت برای خود می‌توانید موقعیت‌های مختلفی را با توجه به شرایط خودتان ایجاد کنید.

 

برای مثال:

 

– با خود قرار بگزارید که هرچه اسکناس خاص (مثلاً ۵۰۰ تومانی) که به دستتان می‌رسد پس‌انداز کنید!

– هر اسکناسی که دو رقم آخر شماره‌سریال آن عدد اول بود پس‌انداز کنید

– چالش ۲۵ هفته! به مدت ۱ سال با خود قرار بگزارید که هر هفته مقدار مشخصی پول پس‌انداز کنید و هر هفته مقدار آن را بیشتر کنید. مثلاً هفته اول ۱۰ هزار تومان هفته دوم ۲۰ هزار تومان هفته سوم ۳۰ هزار تومان تا آخر سال

 

 

صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا