نخستین فرمانده لشکر ۲۵ کربلا در دوران دفاع مقدس

آسمان و زمین به ‌هم دوخته شده بود/دست خالی جنگیدیم

به گزارش بصیر، به بهانه سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر در گفت‌وگو با یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس انجام دادیم، او متولد ۱۳۳۵ از روستای «تیله‌نو» شهرستان گلوگاه و اکنون ساکن شهرستان ساری است، ۱۳۵ ماه سابقه فعالیت در جبهه دارد و نخستین فرمانده لشکر ۲۵ کربلا است، فتح خرمشهر را هم خوب به یاد دارد و آب و آتش آن را از بر است.

* افتخار صدام به درنده‌خویی

«عبدالعلی عمرانی» برایمان از جغرافیای خرمشهر گفت، از فاصله ۲۷ ساله با پایان جنگی نابرابر که خیلی زود گذشت، از غرور و حماسه و مردانگی مردان مرد و از فرهنگِ دینی، انقلابی، ارزشی، و هویت ملی گفت و البته در آن سوی کارزار از صدام و بعثی‌ها، از ناجوانمردی‌ها و از درنده‌خویی‌های افرادی که به خود افتخار می‌کردند، گفت.

* جنگی تازه در خانه

تاریخِ مقاومت خرمشهر را یک حماسه ملی و تاریخی توصیف کرد و از تحمیل جنگ نیمه‌سخت و سخت و نرم بر مردمان ایران‌زمین گفت و گفت که در جنگ سخت و نیمه‌سخت دشمن را ناکام گذاشتیم، به طوری که اکنون با پیشینه‌ای که در ایرانیان سراغ دارد، جرأت تعرض نظامی به کشور را ندارد، اما در جنگی تازه، وارد خانه‌های ما شده و هدفش جوانان این مرزوبوم است.

عبدالعلی عمرانی از حوادث مربوط به آزادسازی خرمشهر گفت، از دست‌های خالی و سلاح‌های ابتدایی در برابر هواپیماهای جنگی، تانک‌ها، خمسه‌خمسه و جنگ‌افزارهای شیمیایی، و از فشارهای بی‌امان رژیم بعث عراق با لشگر۱۱ پیاده، لشگر۵ زرهی و ۶ مکانیزه، که مرزهای بی‌دفاع، شهرها و روستاها، و مردم بی‌پناه شهرهای مختلف از جمله دزفول، مهران، کردستان، اهواز، آبادان و قصر شیرین را زیر چکمه‌های ددمنشی خود گرفته بود.

* پیشروی تا ۱۵۰ کیلومتری خاک وطن

این یادگار هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: زمانی بود که دشمن تا عمق ۱۲۰ کیلومتری خاک کشورمان پیشروی کرد، صدام به سربازانش گفت؛ گاز تانک‌ها را فشار دهید، بروید داخل جمهوری اسلامی تفریح و کیف کنید و سرود «ام‌کلثوم» و هلهله و شادی سر بدهید.

عمرانی به عقب‌تر برگشت و از زمانی گفت که هنوز ضد انقلاب‌ها در نقاط مختلف ایران نفوذ کرده بودند، از جنگل تا بیابان و دریا و ۴۲ نفر از بچه‌های سپاه بهشهر از کردستان و مریوان و بانه و سردشت پس از مدت‌ها درگیری و هلاکت با این منافقان کوردل، به شهرشان بازگشته بودند و آمده بودند برای مرخصی و تسویه حساب، ساعت دو بعد از ظهر ۳۱ شهریور ۵۹ در محوطه حیاط سپاه بهشهر رادیو اعلام کرد که به کشور ایران تجاوز شده و ۵ استان خوزستان، ایلام، باختران، کرمانشاه و کردستان مورد هجوم و پیشروی ارتش بعثی صدام قرار گرفته‌اند.

* دارو، آمبولانس، توپ و تانک نداشتیم

وی ادامه داد: همانجا بود که ثبت‌نام کردیم، صبح جمعه روز دوم جنگ، یک گروه ۴۲ نفره با دو مینی‌بوس رسیدیم بابل، سپس به پادگان ولیعصر(عج) تهران و بعد باختران و بالاخره روز چهارم به سرپل ذهاب رسیدیم، اسلحه ما برنو و ژ۳ بود، آر.پی.جی و دارو و آمبولانس و تانک و توپ نداشتیم.

* ۲۷ روز نان نداشتیم

این یادگار هشت سال دفاع مقدس خاطرنشان کرد: نماز صبح را که خواندیم، آسمان و زمین به ‌هم دوخته شده بود، رفتیم ابتدای شهر و داخل یک مدرسه پناه گرفتیم؛ تا ۱۰ روز اول جنگ نمی‌دانستیم چه کنیم، اوضاع بسیار بحرانی بود، سردخانه‌ای در کار نبود، شهدا را می‌‌آوردیم داخل حیاط، روی آنها پتو می‌انداختیم، خون و آتش بود و دست‌های خالی، تا ۲۷ روز نان نداشتیم، کمبود آب بود، برق نداشتیم، باید سختی‌ها را تحمل می‌کردیم، صبح می‌رفتیم با نیروهای بعثی درگیر می‌شدیم، با همان سلاح‌هایی که داشتیم تانک‌های دشمن را می‌زدیم و مقاومت می‌کردیم تا دشمن بیشتر پیشروی نکند، بالاخره پس از چندی نیروها سازماندهی شدند و کمک‌های مردمی به جبهه‌ها سرازیر شد. 

عمرانی بیان کرد: سال ۱۳۶۱، امام خمینی(ره) فرمانده کل قوا شد، محسن رضایی و شهید صیاد شیرازی را به‌ عنوان فرماندهان سپاه و ارتش انتخاب کرد، ارتش و سپاه عملیات‌های بزرگی را انجام دادند، هویزه آزاد شد، منطقه دشت آزادگان، فکه، دشت عباس، جاده مهران و دهلران و …آزاد شد.

* آوارگی ۲٫۵ میلیون نفر در حصر خرمشهر

وی تصریح کرد: صدام به یک‌ هزار و ۶۰۸ کیلومتر از خاک ما تجاوز کرده بود، ۲٫۵ میلیون نفر را آواره کرد، به بیمارستان و مدرسه رحم نمی‌کرد، خرمشهر ۳۴ روز مقاومت کرد، اما شکست خورد، ۱۹ ماه دست صدام بود، برای فتح خرمشهر زحمات زیادی کشیده شد، خون‌های زیادی ریخته شد.

این یادگار هشت سال دفاع مقدس اضافه کرد: از خیلی چیزها فاکتور گرفت و نگفت، گویی بغض گلویش را گرفت، سخنانش را با طرح این سئوال‌ها ادامه داد که آیا حکایت کسانی که داوطلبانه به جبهه‌ها می‌رفتند، در شناسنامه‌هایشان دست می‌بردند، آنهایی که جانباز و شیمیایی می‌شدند، اما دوباره به جبهه می‌رفتند، کسانی که زن و فرزند را به خدا سپرده و راهی جبهه‌ها می‌شدند، مادرانی که همسران و فرزندان رشیدشان را به جبهه‌ها می‌فرستادند، آیا اینها افسانه است.

* هر روز تهدید؛ همچنان ایستاده‌ایم

نخستین فرمانده لشکر ۲۵ کربلا با بیان اینکه ما امروز باید با حماسه مقاومت خرمشهر، با فرهنگ بسیجی و دفاع مقدس به جنگ تهاجم فرهنگی و به جنگ فتنه برویم، عنوان کرد: ۳۶ سال از انقلاب می‌گذرد، هر روز تهدید، تحریم، اما ما ملت قهرمان، عاشورا داریم، ولایت فقیه داریم، ائمه داریم، قرآن داریم، مهدی موعود(عج) داریم، در هشت سال جنگ، دشمن بعثی با دلارهای آمریکا و همپیمانانش علیه ما ‌جنگید، اما ما با پشتیبانی ولایت فقیه و پیشانی‌بند یا زهرا(س) و اعتقادات، بینش‌ها، ولایت‌پذیری، دعای ملت و کمک‌های مردمی جنگیدیم.

* واقعاً دست خالی جنگیدیم

وی بیان داشت: حماسه فتح خرمشهر آنقدر حرف‌ها برای گفتن دارد که در حوصله تاریخ هم نمی‌گنجد، ما واقعاً دست خالی جنگیدیم، اگر اندیشه، تاکتیک و دلاورمردی‌های جوانان ما نبود هرگز پیروز نمی‌شدیم، اگر دست حق یاری‌گر ما نبود، هرگز خونین‌شهر خرمشهر نمی‌شد.

* خرمشهر ۲ بار آزاد شد

عمرانی متذکر شد: خرمشهر به برکت خون شهدا آزاد شد، دشمن را با تمام توان از کشور بیرون راندیم، در یک مرحله دیگر هم خرمشهر محاصره شد، وقتی که رسیدیم به قطعنامه ۵۹۸، دشمن گفت آتش‌بس، اما ما گفتیم صلح، هنوز خسروی و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از خاک ما دست صدام بود، خرمشهر دوبار محاصره، تصرف و دوبار آزاد شد، بالاخره قطعنامه را به شرط اینکه صدام آغازگر جنگ بوده، پذیرفتیم.

* دفاع مقدس تنها فرهنگ قوی در برابر تهاجمات

وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ به نام «فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی» ، انتقادی هم از حوزه فرهنگ داشت و یادآور شد: اکنون دشمن با اینترنت، موبایل و ماهواره به جنگ ما آمده است، ریشه را هدف قرار داده، بهترین جوانان را از پدران جدا می‌کند، در ایران ۵۸ مرکز فرهنگی داریم، هنوز یک پیام فرهنگی نفرستادند که الگوی جوانان ما چه باشد.

این یادگار هشت سال دفاع مقدس، تصریح کرد: تنها فرهنگی که می‌تواند جلوی این تهاجمات بایستد، دفاع مقدس و شهدای ما هستند، ما امنیت را در پناه خون شهدا داریم، در پناه مفقودالاثرها و شیمیایی‌ها داریم، ما هرچه از جنگ فاصله گرفتیم، دشمن بیشتر پیشروی کرده است.

* تولید علم؛ خاکریز امروز

عمرانی، خطاب به دختران و پسران گفت: خاکریز، باتلاق و سیم‌های خاردار در شرایط امروز، تولید علم است، اطلاعات، فناوری و موشک‌های دوربرد است، ما غنی‌سازی اورانیم را تعطیل نمی‌کنیم، آب سنگین اراک را تعطیل نمی‌کنیم، پیشرفت، استقلال، شرف و استکبارستیزی ارمغان دفاع مقدس هستند، ما به ‌خاطر خون شهدا حتی ذره‌ای از آرمان‌های اصیل خود عقب نمی‌کشیم.

* ابرقدرت‌ها تسلیم غیرت ایرانیان

وی تأکید کرد: ابرقدرت‌های دیروز که با صدام بودند، امروز در مقابل ایستادگی و غیرت ایرانیان تسلیم هستند، با ما روی میز مذاکره می‌نشینند، ایران اسلامی به ۵۰۰ میلیون مترمربع از خاک منطقه اشرافیت دارد، این چیز کمی نیست، در شمال و جنوبِ ما آب و ذخایر نفت و گاز قرار دارد، ارتفاع و حاصلخیزی از امتیازات جغرافیای ایران است، باید کار و تلاش کنیم و به تولید علم بیندیشیم.

* وضعیت ادبیات پایداری راضی‌کننده نیست 

وی، وضعیت ادبیات پایداری را راضی‌کننده ندانست و گفت: هنوز مستندی از دلاورمردی‌های بچه‌های مازندران نداریم، برای نخستین‌بار این کار را به صورت مکتوب انجام دادم، کتابی نوشتم که شامل ۴ هزار صفحه به همراه ۱۵ هزار سند جنگی است، اما می‌گویند پول نداریم، چاپش کنیم.

این مسئول در پاسخ به این سئوال که مشکل کتاب شما با چند تومان حل می‌شود، گفت: البته جلد نخست آن یک‌هزار و یکصد صفحه است و ۴۵ میلیون تومان هزینه دارد، اما ارزش معنوی کتاب بسیار زیاد است، خاطرات لشکر ۲۵ کربلا و داستان غیورمردان مازندرانی در هشت سال جنگ تحمیلی است.

* فاصله ما با غربی‌ها به اندازه انقلاب است

سردار عمرانی در ادامه این گفت‌و‌گو، عنوان داشت: فاصله ما با غربی‌ها، یک انقلاب اسلامی است، باید از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و ارزش‌های دیگری که بر پایه انقلاب داریم، صیانت کنیم.

* فقر مالی تألیف کتاب دفاع مقدس

وی تصریح کرد: دانشگاه جنگ آمریکا، اکنون دارد خاطرات ۳۸ فرمانده گارد ریاست جمهوری عراق را به ‌صورت کتاب تدوین می‌کند، اما ما که می‌خواهیم یک کتاب جنگ از مازندران بنویسیم با فقر مالی مواجه هستیم.

این یادگار هشت سال دفاع مقدس، بیان داشت: تاریخ صدر اسلام ما را ننوشتند، خیلی از مسائل و رخدادها ناگفته و مجهول مانده است، اگر درباره جنگ هم چنین اتفاقی بیفتد و زوایای مختلف آن گفته نشود، روزی فرا می‌رسد که آمریکایی‌ها و غرب از صدام قهرمان می‌سازند، ما نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد.

* ۷ هزار مفقودالاثر افسانه نیست

وی در پایان ابراز کرد: تاریخ هشت سال دفاع مقدس، جزو اسناد هویتی ما است، باید یک برگ از این اسناد در خانه هر ایرانی باشد، ۷ هزار مفقودالاثر و ۲۵۰ هزار شهید، افسانه نیست.

 

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا