فرمول جدید شورای رقابت مورد تأیید نیست/ احتمال کاهش قیمت خودروها در جلسه بعدی شورا

به گزارش بصیر:

نادر قاضی‌پور، عضو ناظر شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص فرمول جدید تعیین قیمت خودرو که از سوی رئیس شورای رقابت اعلام شد، گفت: فرمولی که آقای شیوا اعلام کرد، از درجه اعتبار برخوردار نیست و فعلاً از دستور کار شورای رقابت خارج شده است.

وی افزود: سخنانی که شیوا یا هر کسی درباره افزایش قیمت خودرو و شیوه جدید قیمت‌گذاری گفته‌ است، حرف‌های خودشان است و تصمیم شورا نیست؛ چرا که تعیین هر فرمولی برای افزایش یا کاهش قیمت خودرو بر عهده رئیس شورا نیست که وی مصاحبه و اظهار نظر کند، بلکه هر تصمیمی باید با رای‌گیری و تصمیم نهایی اعضای شورا انجام شود.

قاضی‌پور همچنین در خصوص جلسه چند روز اخیر اعضای شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو بیان داشت: در این جلسه به نتیجه مشخصی در مورد قیمت‌گذاری خودرو نرسیدیم، اما اتفاق نظر اکثر اعضای شورا بر کاهش قیمت خودرو بود، البته تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده و احتمال کاهش قیمت خودروها به قوت خود باقی است.

 

عضو ناظر شورای رقابت در پایان تاکید کرد: آقای شیوا هر تصمیمی گرفته، طبق قانون، قابل استناد نیست و رسمیت ندارد؛ چون جلسه اخیر شورای رقابت رسمیت نداشته است.
 

به گزارش «خبرگزاری دانشجو» روز گذشته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها به تشریح جزئیات فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو پرداخته بود.

شیوا فرمول قیمت خودرو را به شرح زیر اعلام کرده بود: (متغیر تورم بخشی+ متغیر بهره‌وری+ متغیر کیفیت_t) × قیمت خودرو در سال ۹۲ + قیمت خودرو در سال ۹۲=  قیمت خودرو در سال ۹۳

وی اظهار داشت: فرمول قیمت‌گذاری خودرو براساس یک فرمول معروف در اقتصاد است که بر این اساس، از اقتصاددانان و استادان برجسته‌ای برای جایگزینی فاکتورهای این فرمول کمک خواسته شد تا متغیرها به درستی در این فرمول قرار گیرد ضمن اینکه تعیین اقلام داخل پرانتز در این فرمول، وقت زیادی را از شورای رقابت گرفت تا مشخص شود این اقلام، چه اقلامی باشد.

رئیس شورای رقابت همچنین با بیان اینکه تغییر در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در نهایت منجر به تغییر قیمت خواهد شد، گفت: این دستورالعمل با توجه به متغیرهای نرمال قیمت‌گذاری تدوین شده که تمام آن‌ها در اختیار خودروسازان قرار گرفته است، به علاوه اینکه مدل محاسبه قیمت براساس تورم‌بخشی و نرخ ارز است که البته بانک مرکزی نیز به تازگی نرخ تورم بخشی را به شورای رقابت اعلام کرده است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا