مازندران ۱۰ سال دیگر زمین کشاورزی نخواهد داشت!

به گزارش بصیر،  قباد افشار، رئیس سازمان امور اراضی کشور در یک نشست خبری در پاسخ به سوال اطلاعات مبنی بر علت گستردگی پدیده نگران کننده تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و برنامه های در دست اجرا برای مهار آن، گفت: سرعت تغییر کاربری ها به حدی است که از جمله ۵۰ درصد دشت‌های مازندران در معرض این تغییراست و عمده عامل بروز این مساله نحوه مدیریت بر زمین و اقتصاد کشاورزی کشوربوده است، بنابراین باید ضوابط شهری در کلانشهرها مانند تهران، مازندران و کلانشهرها تغییر کند.

وی افزود: وجود این دو عامل عمده باعث شده است که تغییر کاربری اراضی در برخی از استان ها از جمله مازندران،گیلان، گلستان، تهران، البرز، اردبیل، قزوین و تقریبا همه کلانشهرها از مرحله خطر هم عبور کرده است.

افشار خاطرنشان کرد: ۱۵ میلیون هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که ۹٫۱ درصد زمین‌های کل کشور را شامل می‌شود و برای هر فرد ایرانی ۲۰۰۰ متر زمین کشاورزی وجود دارد که باید امنیت غذائیش را تامین کند. این در حالی است که با این مقدار زمین ضریب امنیت کالری کشور ۶۰ درصد است.

رئیس سازمان امور اراضی کشورگفت: در حالی که سیاست افزایش جمعیت در کشور وجود دارد و در پنج سال آینده ضریب امنیت غذایی کشور باید از ۶۰ به ۸۰ درصد برسد ، سالانه نزدیک به ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دچار تغییر کاربری می‌شود.

وی همچنین گفت: در ۳۵ سال گذشته ۴/۵ تا ۵ میلیون هکتار زمین واگذار شده است که معتقدیم حدود ۲۵ درصد کسانی که زمین گرفته‌اند، طرح‌هایشان را اجرا نکرده‌اند و ۵۰‌درصد آنها هم دلایل موجهی برای عدم اجرا ندارند. در این رابطه قرار است بانک اطلاعاتی راه‌اندازی شود تا نقشه‌های دقیق زمین‌های واگذار شده تعیین و پرونده‌های زمین‌های واگذاری پالایش و بازنگری شود.

افشار در تشریح اقدامات در دست انجام برای مقابله با این معضل از تصویب اصلاح کامل قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این موضوع در آستانه ورود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی است و با تصویب آن تمامی کم و کاستی های مدیریتی زمین های کشاورزی و حفظ کاربری باغات رفع می شود.

به گفته وی، قرار است امسال تا پایان مرداد ۱۳۰ یگان حفاظت در ۶۵ شهرستان در ۱۵ استان تشکیل شود که با این اقدام ضریب حفاظتی ۵۰ درصد بالا می‌رود و ۷۰ تا ۸۰ درصد ساخت و سازهای غیر مجاز شناسایی و متوقف می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: با سازمان نقشه‌برداری کشور قرارداد منعقد کرده‌ایم تا عکس‌های ماهواره‌ای سال‌های ۷۵ ، ۸۰ ، ۸۵ ، ۹۰ و ۹۲ پایش شود و در صورتی که تخریبی بعد از سال ۸۵ انجام شده باشد، براساس قانون بازپس گرفته می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی سند ندارد که درصدد هستیم امسال ۲ تا ۳ میلیون هکتار از این اراضی سند‌دار شوند.

افشار همچنین در مورد تغییر کاربری توسط پدیده شاندیز مشهد، گفت: این بخش تجاری ۵۵ هکتار زمین را تخریب کرده است که ۴۶ هکتار آن زراعی بوده است و بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی تخریب کرده است که در شورای عالی قضایی به دنبال خلع ید هستیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور همچنین گفت: در شهرک تماشا و شهرک محمودیه هم حکم قلع و قمع بناهای غیر قانونی ساخته شده صادر شده است.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا