بصیر گزارش می دهد

کلکسیونی از مشاوران تشریفاتی/مشاوران کاغذی و پیامکی در مازندران

بصیر، مشاوره مدیریت یک خدمت از جنس راهنمایی و توصیه‌است که به مشتریان کمک می‌کند تا مسائل مدیریتی و فرصت‌های خود را شناسایی و تحلیل کنند.

روند صدور احکام مشاوره در دولتهای مختلف و ادوار گذشته نیز مرسوم بوده، اما سئوال اینجاست که فرآیند انتخاب مشاوران چگونه باید باشد و آیا معیار خاصی برای انتخاب فردی بنام مشاور وجود دارد؟ و آیا صرف صدور حکم و انتخاب یک مشاور می تواند، پاسخگوی نیازها و اهداف سازمانی باشد، چرا بسیاری از احکام در حد یک کاغذ و پیامک باقی مانده اند و ” مشاوره” به جایگاهی حقیقی خویش نرسیده است.

در حال حاضر افراد و شخصیت های حقوقی و حقیقی زیادی در مازندران و در دستگاهها و بخش های مختلف دولتی و خصوصی تحت عنوان مشاور دارای حکم هستند و به عنوان نمونه می توان به صدور حکم مشاوره یک شهردار برای یک موبایل فروش در یک شهر، مشاور علمی و پژوهشی، مشاور حقوقی، مشاور رسانه ای و غیره اشاره کرد.

احکام کاغذی محلی از اعراب ندارند

شکرالله رضا زاده مدیر مسئول روزنامه حرف مازندران در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: شآنیت مشاور بودن آنست که از بین نظرات، نظر احسن انتخاب شود و اینکه تنها یک حکمی بر روی برگه کاغذ با عنوان مشاور صادر شود، محلی از اعراب ندارد.

وی اظهار داشت: اینکه مشاور انتخاب شود و هیچ شور و مشورتی گرفته نشود، به معنای آنست که ما ” مشاوره ” را خیلی جدی نگرفتیم و یا اینکه می خواهیم با آن بازی کنیم که این امر به ضرر است.

وی تصریح کرد: اگر قرار است از کسانیکه حکمی مشاوره دارند و مشورتشان می تواند قابل توجه باشد، استفاده کنیم، لازمه اش اینست که برنامه ریزی برای استفاده از مشورت آنان شود.

بسیاری از مشاوره ها جنبه ابزاری دارد

به گفته رضازاده، نکته ای که قابل توجه است، آنکه بسیاری از احکام و مشاوره ها، صرفا برای استفاده ابزاری و رسانه ای است، مثلا گفته شود، فلان مدیر، فلان تعداد مشاور دارد درحالیکه شاید در مدت خدمت مدیریتی هیچگاه از شور این مشاوران استفاده نشود و این امر قابل توجیه نیست.

مشاور رسانه ای شورای اطلاع رسانی مازندران تصریح کرد: در دولتی که شعار تدبیر و امید را برای خود برگزیده است، لازمه تدبیر و امید آنست که از مشاوره و مشورت استفاده شود و اگر احکامی برای کسی به عنوان مشاور صادر شد، لازمه اش اینست که یک تقویم درستی طراحی و بر اساس دستور مشخص از آنان استفاده شود.

رضازاده بیان داشت: اگر غیر از این باشد، بهتر است که مسئولان حکمی به عنوان مشاور صادر نکنند و خیلی از موارد شاهد صدور احکام صوری هستیم و شاید هیچگاه این الزام ایجاد نشود که مدیران پای صحبتهای افرادی که برایشان حکم مشاوره صادر کرده اند، بنشینند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر، متاسفانه انگیزه ای برای ایجاد مشورت و دادن مشاوره ایجاد نمی شود و این روند در دولتهای مختلف وجود داشته است و اگر یک روشی را ناپسند می دانیم، نباید ادامه داد و ادامه دادن این روند، یعنی اینکه ما روش قبلی ها را قبول داریم.

مدیرمسئول روزنامه حرف مازندران افزود: هرچقدر دوری بین مشاوران و مدیران اتفاق افتد، نشان می دهد که تنها در حد یک کاغذ مانده است و هیچ الزامی نیز برای طرفین ایجاد نشده است.

وی افزود: این امر سبب می شود تا برداشت خوبی از کلمه و عنوان ” مشاور” متبادر نشود و قداست خویش را از دست دهد.

در عین حال، سید هادی حسینی نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ که خود دارای مشاوران مختلفی بوده نیز معتقد است: در کشور برای مشاوره معانی مختلفی دیده می شود ولی واقعیت آنست که با توجه به گسترش علوم، به این نتیجه می رسیم که هر مدیر الزاما با همه امور آشنا نیست و نمی توان انسان جامع شرایطی یافت، پس استفاده از مشاوره دانایان برای تصمیم گیری درست ضرورت دارد.

بهره گیری از مشاوران رفاقتی و مشاوران کاغذی

وی یادآور شد: این مسئله گاهی اوقات با مشاوران رفاقتی یا مشاوران کاغذی مخلوط می شود و ممکن است برای کسانی فرصتهایی فراهم کنیم، بدون اینکه از آنان استفاده کنیم که متاسفانه این موضوع در کشور ما باب شده است.

حسینی بیان داشت: اما انصافا اگر مدیریتی بخواهد کار کند، قطعا به وجود مشاورانی که در امور مختلف مسائل را روشن کنند و فضا را روشن کنند، ضرورت تام دارد.

این نماینده مجلس به ویژگیهای مشاوره اشاره کرد و گفت: در دین ما نیز به مشورت سفارش شده است و مشاور باید امین، معتمد و قابل اعتماد، متخصص در رشته مورد نظر باشد، اهل سوء استفاده و فرصت طلب، خودرای نباشد.

فرماندار نوشهر نیز در پاسخ به خبرنگار مهر درباره فرآیند انتخاب و ویژگیهای یک مشاور می گوید: مشاور نباید تحمیلی و باری به هر جهت باشد و فرآیند انتخاب نباید به گونه ای باشد تا مدیر بواسطه اینکه خود را از یک فضای روانی یا هجمه های مختلف دور نگه دارد، اقدام به انتخاب مشاور داشته باشد.

محمدعلی قمی اویلی افزود: همچنین مشاور نیز باید در حوزه مشاوره صاحب نظر باشد، مثلا نمی توان یک کارشناس محیط زیست را به عنوان مشاور رسانه ای برگزید و یا بالعکس، و باید تعریف درستی از جایگاهها صورت گیرد و مشاور فقط در حوزه مشاوره ای در جلسات شرکت کند و حق اظهار نظر شخصی نداشته باشد و مسائل را به طرف مورد نظر منتقل کند.

تشکل گروه مشاوره ای ضروری است

وی تشکیل تیم و گروه مشاوره ای را ضروری برشمرد و گفت: این گروه هر ماه و هر روز می تواند در کارگروهها شرکت کند و به مدیر مشورت دهد.

فرماندار نوشهر تصریح کرد: مشاور باید مورد وثوق مدیر باشد تا اطمینان لازم برای وی ایجاد کند پس صداقت و امانتداری در این حوزه نیاز است.

وی با تاکید بر امانت داری مشاور گفت: وقتی مدیر با مشاور در موضوعی مشورت می کند، قرار نیست آن موضوع پخش شود و نباید از این جایگاه سوء استفاده کرد.

استفاده بهینه ای از ظرفیتهای مشاوران نمی شود

قمی اویلی، اظهار داشت: اگر مشاوره ها بصورت کارگروهی انتخاب کنیم، سودمندی این کار بیشتر است و بصورت رایگان و با هزنیه کم می توان از تجربیات فرد در حوزه های مدیریتی بهره گرفت.

فرماندار نوشهر بیان داشت: امروزه برداشت اینست که از تمامی ظرفیتهای مشاوران استفاده بهینه ای نمی شود.

همچنین معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران به خبرنگار مهر گفت: در انتخاب مشاور، بحث چارچوب در عمل و وظایف سازمانی مهم است وهر فردی در چارچوب وظایف و اختیارات خودش اقدام به انتخاب مشاور می کند.

علیرضا یونسی بیان داشت: بر اساس اختیارات سازمانی، برخی سازمانها اقدام به انتخاب مشاور می کنند و مدیر طبق چارچوب ضوابط مشاور یا مشاورینی را تعیین می کند.

وی با اشاره به راه اندازی شورای اطلاع رسانی گفت: طبق اختیارات و وظایف سازمانی، شورای اطلاع رسانی مشتمل بر افرادی با جایگاه حقوقی و حقیقی است که باید در حوزه قانون عمل شود.

رئیس شورای اطلاع رسانی استان مازندران یادآور شد: گاهی اوقات فرای از حوزه سازمانی، اقدام به گرفتن مشورت از افرادی می شود که این در واقع توافق بین مدیر و فرد مشاور است که در حوزه نیاز، مشاوره می دهد و جایگاه رسمی و قانونی ندارد.

این اظهارات درحالیست که محمد حسن محمدی کیادهی مشاور شهردار ساری در امور شوراها نیز معتقد است: در چارت سازمانی اداری گاها یک پست مشاوره دیده می شود و برخی اوقات این عنوان در چارت سازمانی نیستند و به عنوان پست های تشریفاتی است.

وی اظهار داشت: در قسمت اول که عنوان مشاور جزو چارت سازمانی است، از این قشر بهره گیری می شود ولی در قسمت دوم برای مشاوران تشریفاتی که ۸۰ درصد این عنوان سیاسی است، برای اینکه فردی را مسئولیت دهند و یا اینکه از پستی عزل کنند، اقدام به دادن پست دهن پرکن مشاوره ای می دهند و برای خالی نبودن عریضه، حکم کاغذی نیز در حد یک عنوان صادر می شود.

برآیند صدور احکام مشاوره برای قشرها و گروههای مختلف در دستگاهها و بخش های دولتی و خصوصی در حالیست که بهره گیری از مشورت افراد و متخخصان نیازمند یک بازتعریف و درک درستی و متقابلی از اهداف و کارکردهای مشاوره خواهد بود.

 

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا