تردیدهای ناطق برای آمدن یا نیامدن

ناطق نوری گام به انتخابات مجلس می گذارد؟

به گزارش بصیر، رفته رفته اتفاقات و ماجراهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به ورطه فراموشی سپرده می شود و جریان ها و گروه های سیاسی پیروز و شکست خورده در این انتخابات، هر یک به دنبال اهداف خود برای انتخابات بعدی کشور هستند. دولت و اصلاح طلبانی که خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری دیده اند حالا به فکر فتح سنگری دیگر و تصاحب کرسی های مجلس و حتی خبرگان رهبری افتاده اند. از سوی دیگر نیز اصولگرایانی که متحمل شکست در انتخابات ۹۲ شدند برای جبران شکست و از دست ندادن جایگاه خود در مجلس شورای اسلامی، خود را آماده آزمونی دیگر می کنند. 

 
در این راستا اما به غیر از گروه های حاضر در انتخابات ۹۲، جریاناتی هستند که تاکنون نقش پشت پرده آنها از آنچه در ظاهر مشخص است بیشتر بوده و این بار گویا قرار است این جریان نیز برای دو انتخابات بعدی جمهوری اسلامی وارد گود شود. در همین خصوص شنیده می شود که علی اکبر ناطق نوری به مرد پرکار روزهای اخیر تبدیل شده و در دیدارهای متعدد با چهره های سیاسی و نمایندگان احزاب، وی درباره موضوعاتی چون انتخابات آینده مجلس، انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، عملکرد دولت روحانی و مرزبندی با اصلاح طلبان سخن گفته است.ناطق نوری در این جلسات با تحلیل حضور و تاثیر خود در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری گفته است: ” بزرگترین هدف من در انتخابات یازدهم، ” نه گفتن ” به جلیلی بود. من برای تحقق این هدف با افراد مختلف همچون آقایان عارف و ولایتی رایزنی کردم. 
 
این در حالی است که پیش از این و در روزهای پایانی سال گذشته  نیز از حوزه علمیه لواسان خبر رسیده بود که ناطق نوری جلسات محفلی مستمری با چهره های سیاسی اصلاح‌طلب در این مکان دارد و در این جلسات حول موضوعاتی نظیر کاندیداتوری خویش در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان بحث و تبادل نظر می کند. 
 
شیخ راست گرای سنتی که چندی پیش به عنوان عضو هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد این روزها از سوی رسانه های اصلاح طلب نیز به شدت مورد تقدیر و تشویق قرار می گیرد اما تاکنون شخصا واکنشی به این موضوعات نشان نداده است. این در حالی است که در فاصله چند ماه بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود که شنیده شد برنامه ریزی های دولت و جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس آینده به شکلی است که به دنبال مطرح کردن ناطق نوری به عنوان یک چهره معتدل هستند تا بتوانند کرسی های مجلس دهم را به دست بگیرند. 
 
ناطق نوری شخصا وارد انتخابات می شود؟ 
 
گمانه زنی ها در خصوص انتخابات مجلس خیلی زودتر از آنچه فکرش را می شد کرد آغاز شد و در شرایطی که اصولگرایان هنوز درگیر اشتباهات گذشته و انشقاق به وجود آمده در میان خود بوده و هستند، اصلاح طلبان گزینه های خود را رو کرده و از محمدرضا عارف و ناطق نوری و حتی سید محمد خاتمی به عنوان گزینه های مد نظر برای سرلیستی انتخابات مجلس نام می برند. این در حالی است که در ابتدا البته شنیدن نام ناطق نوری در جمع اصلاح طلبان که به عنوان یک راست گرای سنتی به حساب می آید کمی عجیب بود اما به نظر می رسید گروهی از اصلاح طلبان رمز پیروزی خود را همچون انتخابات ۲۴ خرداد ماه، گرایش و گره خوردن جریان اصلاحات با اصولگرایان سنتی می دانند. در مقابل اصولگرایان نیز که شاهد فعالیت های جدی جریان اصلاحات شدند به این فکر افتادند تا ناطق نوری را راضی کرده و از وی به عنوان محور وحدت اصولگرایان بهره برند.  
 
در این خصوص اما محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که سابقه ۷ دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه خود دارد، در خصوص احتمال حضور علی‌اکبر ناطق‌نوری در انتخابات مجلس دهم می گوید: ما نشست مستمر تعریف‌شده سیاسی با آقای ناطق نداریم، البته خب از خیلی وقت‌ها پیش در گذشته با آقای ناطق‌نوری کار می‌کردم. اتفاقاتی که در این سه چهار سال افتاد بسیار متأثر شدم و یک‌جاهایی به آقای ناطق نوری ظلم شد و جناب آقای ناطق یک مقدار که نه، خیلی زیاد پایش را از فعالیت‌های سیاسی کنار کشید. خیلی هم دنبال ایشان رفتیم و من هنوز هم معتقدم جناب آقای ناطق یک ظرفیتی برای نظام و انقلاب است. 
 
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: با وجود اینکه آقای ناطق سن ماها را دارد هنوز هم معتقدم که جناب آقای ناطق یک ذهنیت خوبی است، برای همین هم به صورت پراکنده بارها و بارها با آقای ناطق صحبت کردیم. اینکه حالا اخیراً کاری ویژه کرده باشد، خیر! و در مجموع هم پاسخ آقای ناطق هنوز هم تغییر نکرده است و می‌گوید من هیچ احساس تکلیفی هم نمی‌کنم؛ چه زمان ریاست جمهوری، چه زمان مجلس و … احساس تکلیف نمی‌کنم‌. 
 
نایب‌رییس دوم مجلس شورای اسلامی در خصوص مذاکرات برخی اصولگرایان با ناطق‌نوری در خصوص انتخابات مجلس دهم گفت: سؤال کردیم که آیا می‌آیید یا نمی‌آیید؟! پاسخ آقای ناطق نوری هیچ تغییری نکرد و تا آنجایی که من اطلاع دارم، این است که آقای ناطق می‌گویند “من نمی‌آیم”. اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد نمی‌دانم، خب در عالم سیاست ممکن است هر اتفاقی بیفتد ولی تا الان که من خبر دارم، آقای ناطق نوری قانع نیست و اصلاً قرار نیست برای انتخابات مجلس بیاید. 
 
با توجه به میزان تاثیرگذاری ناطق نوری در انتخابات گذشته ریاست جمهوری، حالا دو جریان غالب سیاسی کشور به دنبال این هستند تا برای انتخابات آینده ناطق نوری را با خود همراه ساخته و حتی الامکان از نام وی برای دست یابی به موفقیت بهترین استفاده را ببرند. از یک سو اصولگرایان ناطق را همچنان همان شیخ راست گرا می دانند و از سوی دیگر اصلاح طلبان از وی چهره ای جدید و نزدیک به اصلاحات ترسیم کرده اند و معتقدند که تفکرات ناطق با جریان اصلاحات بیش از جریان اصولگرا همخوانی دارد.   
  
حالا با گذشت انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر نام ناطق نوری همچون دو سال پیش که برای انتخابات ریاست جمهوری به میان آمد و به حقیقت هم نرسید، این بار به عنوان رئیس احتمالی آینده مجلس به گوش می رسد. این در شرایطی است که شنیده می شود ناطق خود را برای حضور انتخابات مجلس خبرگان آماده کرده است.  بنابراین باید منتظر ماند و  دید که این شیخ راست گرای سنتی همراه با کدام جریان سیاسی و در کدام یک از دو انتخابات آینده جمهوری اسلامی ایران حضور خواهد داشت.   

 

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا