اختصاصی/ قسمت دوم

عملیات الی بیت المقدس/ پایانی نه غربی و نه شرقی

بصیر/ ادامه قسمت اول، سید ولی میرشفیعی

DSCN0987

کلام امام  

این فتح و نصر عظیم که با توفیق الهی و ضایعات کم و غنایم بی پایان و هزاران اسیر گمراه و مقتولین و آسیب دیده گان بدبخت که با فریب و فشار صدام تکریتی، این ابر جنایتکار دهر، به تباهی کشیده شده اند، سرافرازانه برای اسلام و میهن عزیز افتخار ابدی به هدیه آورد و مبارک باد بر فرماندهان قدرتمند که فرماندهان چنین فداکارانی هستند که ستاره درخشنده پیروزی های آنان بر تارک تاریخ تا نفخ صور نورافشانی خواهد کرد و مبارک باد بر ملت عظیم الشاٌن ایران این چنین فرزندان سلحشور و جان بر کفی که نام آنان و کشورشان را جاویدان کردند و مبارک باد بر اسلام بزرگ این متابعانی که در دوجبهه جنگ با دشمن باطنی و دشمنان ظاهری پیروزمندانه سرافرازی آفریدند.

کلام رهبری

عامل اصلی آن حادثه بزرگ و درس آموز روح اعتماد به خدا و نیروی خود بود که وجود این عامل همیشه می تواند همانند فتح خرمشهر شگفتی بیافریند. امام (ره) فرمود، خرمشهر را خدا آزاد کرد. این سخن دقیق ترین و حکیمانه ترین سخنی است که درباره این موضوع گفته شده است زیرا در عملیات بیت المقدس و آزادی خرمشهر، قدرت خداوند متعال در دل ها، عزم پولادین و قدرت ابتکار رزمندگان اسلام تجلی یافت. در طول یک ماه عملیات بیت المقدس، نشانه های اعجاب انگیز فداکاری موج می زد و فتح خرمشهر قله این افتخارات است. عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر نه تنها یک ضربه عظیم بر پیکر ارتش بعثی بود بلکه ضربه اساسی بر پیکره نظام استکبار جهانی بود.

شرایط کشور:

داخلی:حضور منافقین و تلاش انها در نا امنی داخلی و ترور مسئولین وبمب گذاری های متفاوت از یک سو وعدم همکاری بنی صدر با نیروهای رزمنده و باور نداشتن جنگ از سوی ایشان شرایط دفاع را با هاله ای از ابهام روبرو کرد.

خارجی: تحریم جند جانبه ایران از سوی کشورهای استعماری وبلوکه کردن سرمایه های ملی ، اتحادبلوک شرق و غرب در افزایش تجهیز صدام ازجمله موشک وهواپیماهی میک روسی ، توپ های ضد سنگر انگلیسی ، هواپیمای جاسوسی اواکس امریکایی مستقر در عربستان ، حمایت مستقیم از صدام در شیوه ارایش نظامی در مناطق جنگی .

فتحی مافوق طبیعت :

آغاز ماجرای خرمشهر شاید از خیالپردازی های دیوانه ای رقم خورد که خود را سردار قادسیه می نامید، تداوم اشغال این شهر شاید با دلارهای نفتی برخی حکومت های فاسد عربی و تسلیحات قدرت های شرقی و غربی میسر شد، اما پایان غرورآفرین این ماجرا نه عربی بود، نه عراقی و نه حتی استکباری، این پایان خوش را انگیزه های الهی جوانان رزمنده ای رقم زدند که به قول شهید چمران غرورشان را به آزادی خونین شهر گره زده بودند. با مروری بر وقایع هشت سال جنگ تحمیلی به رویدادها و وقایع متعددی برمی خوریم که شرح هر کدام شان داستانی شنیدنی دارد. اما ماجرای خرمشهر از همان اولین روز آغاز رسمی جنگ مملو ازشگفتی ها، حماسه ها، دلدادگی ها و ناگفته های بسیاری بوده و است که اگر خوب به ان پرداخته می شد، دور از دسترس نبود که امروز نام این شهر را در میان افسانه ها جستجو می کردیم.

عبور نظامیان ارتش بعث از اول مهرماه ۱۳۵۹ از مرز شلمچه، با تصور فتح آسان شهری صورت گرفت که تنها ۱۲ کیلومتر با مرز عراق فاصله داشت. اما رشادت رزمندگان ایرانی از همان آغاز، نبردی سخت راپیش روی فرماندهان عراقی قرار داد تا آنجا که تک گردان کماندویی ماٌمور برای فتح شهر را تا حدود دو لشکر کامل پیاده و زرهی افزایش دادند. مقاومت ۳۴روزه که اکنون یکی از
شگفت انگیزترین وقایع دفاع مقدس به شمار می رود، در همین ایام رخ داد که شور و هیجان انقلابی رزمندگان ایرانی رادر جای جای این حماسه مشاهده می شود. دراوایل جنگ  نیروهای عراقی پیشرفت هایی کردند و تا ۱۳- ۱۴ کیلومتری اهواز هم رسیدند؛

اما وقتی قصداشغال اولین شهرمرزی یعنی خرمشهر را داشتندبامقاومت مردم ربروشدند. علت هم این بود که نیروهای مردمی، جوان های مومن و مرد و زن انقلابی وارد میدان شدند؛ یعنی در اینجا انقلاب شروع کرد خود را نشان دادن …» مرز شلمجهتاخرمشهر حدودا ده دقیقه فاصله است امامردم و رزمندگان ۳۴روزدرمقابل ارتش بعثی مقاومت کردند.

قدرت ایمان فرزندان انقلابی روح الله در همان قدم اول جنگ و در خرمشهر خود را نشان داد. هرچند در چهارم آبان ماه ۱۳۵۹ این شهر به اشغال دشمن در آمد، اما ۱۹ ماه بعد باز چنین شور و حالی بود نیروهای اسلام باکمترین تجهیزات و امکانات درمقابل انبوه تجهیزات ، دزمحکم اطراف خرمشهر شامل سیم خاردار عمودی کردن اهن و ماشین و قطع کردن سرنخل ها ایجادکانال ماهی و نیروهایانباشته شده عراقی در سه خط دفاعی ارتش بعث را درهم شکست و خرمشهر را با حدود ۱۷ هزار سرباز اسیر جمع شده در داخل آن آزاد ساخت. صرف نظر از آمارها، ارقام و بزرگی پیروزی مادی که رزمندگان در عملیات الی بیت المقدس به دست آوردند، از انتخاب نام  این عملیات (پیش به سوی قدس شریف) گرفته تا تعبیرهایی که دو رهبر فرزانه انقلاب، امام (ره) و خلف شایسته ایشان مقام معظم رهبری از ماهیت این فتح عظیم  داشته اند، به خوبی می توان این واقعیت را دریافت که سوم خرداد نه فتح یک شهر که فتح ارزشها بود و برتری قدرت ایمان انقلابیون اسلامی ایران را بر اندیشه های مادی گرایانه استکبار و اسلام آمریکایی برخی از حکام به ظاهر مسلمان نشان داد، اینجاست که پی به معنای کلام امام (ره) می بریم که فرموده اند: فتح خرمشهر یک مسئله عادی نیست، بلکه مافوق طبیعت است.پس خرمشهر را خدا ازادکرد. این یک کار خدایی بود.

 

مرحله اول عملیات یک محور عملیاتی از دارخوین و از روی پل پیروزی بود. پس از طی کردن ۳۶ کیلومتر راه در اوایل صبح رزمندگان به دشمن رسیدند. ماموریت گرفتن توپخانه های دشمن بود. یک گردان تیپ ذوالفقار ارتش که شامل تک آورانمی شدند بسیجیان را همراهی می کردند، زودتر از نیروهای عمل کننده حرکت کردند و توانستند توپخانه های دشمن و یک خاکریز در جاده اهواز- خرمشهر را بگیرند. بعد از آن برای گرفتن جاده سرازیر شدند که به روشن شدن هوا خوردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا