دغدغه هایی که لابه‌لای گل و لای دفن شد

آینده نامشخص سند توسعه کشاورزی مازندران

به گزارش بصیر،  توسعه کشاورزی استان مازندران یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان استان و متولیان امور کشاورزی مازندران است و حتی مقامات کشوری نیز تلاش دارند در زمینه توسعه کشاورزی استان مطالب و مسائلی را مطرح کنند.

یکی از مسائل که در سال گذشته مورد دغدغه مسئولان جهادکشاورزی مازندران قرار گرفت بحث توسعه کشاورزی مازندران با تهیه برنامه جامع بود.

برنامه جامع توسعه کشاورزی مازندران در زمان تصدی‌گری رضا عظیمی در جهادکشاورزی مازندران تدوین شد.

سرمای غرب مازندران و سندی که رونمایی نشد

رئیس سابق سازمان جهادکشاورزی مازندران قصد داشت که در ایام الله دهه فجر سال گذشته طرح جامع توسعه کشاورزی مازندران را در دومین روز از دهه فجر رونمایی کنند.

بارش برف غرب استان مازندران مانع از رونمایی سند جامع توسعه کشاورزی استان شد.

تلاش مدیرکل سابق برای رونمایی از سند

عظیمی قبل از رونمایی سند در نشست خبری با خبرنگاران استان مازندران درباره کیفیت سند و تاثیراتی که این سند در رونق کشاورزی استان مازندران می‌گذارد اطلاعاتی را مطرح کرد.

طرح‌های پیش‌روی سند

سند جامع کشاورزی مازندران در بخش‌های برنامه بلندمدت، کوتاه‌مدت و میان‌مدت، ایجاد رونق اساسی در بخش تولید محصولات کشاورزی، برنامه‌ریزی برای زهکشی زمین‌های زراعی که به دلیل زیر آب بودن در بخشی از فصول سال قابل بهره‌برداری نیستند، با اجرایی شدن این سند بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مازندران که در ۶ ماه از سال در زیر آب قرار دارند برای بهره‌برداری در کل سال به چرخه تولید کشاورزی مازندران باز می‌گردند، از اهداف این سند به شمار می‌آید.

شناسایی مکان‌های قابل توسعه برای کشاورزی

دیگر قابلیت‌های مطرح شده درباره سند توسعه کشاورزی مازندران ساده‌سازی خدمات فنی به ارباب رجوع، راه‌اندازی سامانه GIS  که با قابلیت این سامانه مکان‌های قابل بهره‌برداری برای فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری و یا هر فعالیتی در راستای کشاورزی با هزینه بسیار کم مشخص می‌شود.

تلاش‌های انجام شده برای تهیه سند

این سند طی چهار ماه و با حضور کارشناسان جهادکشاورزی مازندران تهیه و در این مدت کارشناسان جهاد به صورت شبانه‌روزی برای تهیه این سند کار کردند.

از رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران درباره این سند و آیا این سند قابل بهره‌برداری است، گفت: بعد از حضورم در استان به من اعلام شد که سندی درباره توسعه کشاورزی مازندران تهیه شده است.

رد سند تدوین شده برای توسعه کشاورزی

دلاور حیدرپور اضافه کرد: این سند نیاز به بررسی بیشتر دارد و در حوزه شیلات استان مازندران در این سند برنامه مدون نشد.

وی بیان داشت: با وجودی که این سند بسیار جامع و کاربردی نیست ولی در حال بررسی است.

در حالی مسئولان جهادکشاورزی استان مازندران نسبت به سند تهیه شده در حوزه کشاورزی بی‌اعتنا هستند که چند تن از معاونانی که اقدام به تهیه سند کردند با مسئول جدید جهادکشاورزی مازندران در حال همکاری هستند.

از زمانی که در مدیریت جهادکشاورزی استان مازندران تغییر ایجاد شد انتظار این بود که برنامه و راهبردی برای توسعه کشاورزی استان مازندران تهیه و تدوین شود.

از مسئولان جهادکشاورزی کشور نیز انتظار بود که برنامه تهیه شده مدیران قبلی استان مازندران که به عنوان سند توسعه کشاورزی مازندران از آن نام‌ برده شد را مورد بررسی قرار دهند چون این سند در دوران وزارت جدید تهیه شد و حتما حضور مدیران به صورت شبانه روزی در جهاد برای تکمیل سند جامع توسعه کشاورزی هزینه‌ای برای کشور داشت.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا