اعتدالیون پاسخ دهند

استکبارستیزی از دیدگاه مروجان دیپلماسی لبخند، مصلحت است یا تکلیف؟!

به گزارش بصیر، فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر اصل استکبار ستیزی و مبارزه علیه ظلم رابرای همه‌ی مسئولان طنین انداز نمود، و لزوم توجه و اهتمام همه‌ی مسئولان به ویژه دولتمردان کشور به مقوله‌ی مهم و کلیدی مبارزه طلبی در مواجهه با قدرت های ظالم مورد تأکید و توجه قرار گرفت.

بدیهی است نظام اسلامی در سال های اخیر در موضوع فن آوری صلح آمیز هسته ای، با کشورهای غربی در راستای پایان دادن به بهانه جوئی های مکرر غرب و خنثی نودن جنگ رسانه ای غربی صهیونیستی به مذاکرات و گفتگو وارد شد تا به افکار عمومی دنیا حقانیت فعالیت های ایران و سیاست مکر و فریب دولت های غربی را به اثبات سازد، لیکن در سال های اخیر و با مقاومت تیم سابق مذاکره کننده هسته ای ایران در باربر زیاده خواهی های دولت های استکباری  و با رویکرد شارلاتانیزم رسانه ای دولت های غربی به زعم برخی مدعیان تنش زدائی، این مذاکرات دچار فرسایش و کندی شد، از این رو دولت یازدهم با شتاب در مذاکرات و طرح شعار تنش زدائی و افزایش تعاملات با قدرت های غربی و رفع تحریم به زعم خود در کمترین زمان در راستای پایان دادن به تحریم ها اقدام کرد که توافق مقدماتی ژنو با کشورهای ۱+۵ به عنوان مهمترین دستاورد اعتدالیون با قدرت های استکباری مورد نظر است.

لیکن در طول مذاکرات، این دولت های غربی بودند که با اتخاذ سیاست های تهاجمی به دفعات از برخی کج سلیقگی های مردان دیپلماسی کشور و اجرای ناقص نرمش قهرمانانه و استفاده بی مورد از دیپلماسی لبخند بیشترین منفعت را نصیب دولت های خود کردند.

گفتنی است در چند ماه اخیر پالس های متعدد دولتمردان کاخ سفید علیه ایران با مواضع انفعالی و پالس های ضعیف دولتمردان مدعی اعتدال مواجه شد، مواضعی ضعیف از سوی دستگاه دیپلماسی کشور که به بهانه‌ی مصلحت اندیشی و با نرمش انفعالی آقایان در مواجهه با غرب انجام شد، امری که به هیچ عنوان با اصول و آرمان های نظام و امام(ره) و رهبری مبنی بر استکبار ستیزی علیه دولت های استکباری همخوانی ندارد، از این رو در چند ماه اخیر شخص مقام معظم رهبری با طرح مجدد اصل استراتژیک استکبار ستیزی به عنوان تکلیف همیشگی و غیرقابل تغییر، هوشیاری مسئولان را در مواجهه با استکبار خواستار شدند.

لازم به ذکر است مقام معظم رهبری در روزهای اخیر و برای دفعات مختلف در چند ماه گذشته در باب ضرورت مبارزه با قدرت های غربی و استکباری فرمودند: «نظام با مبارزه به‌وجود آمد، با مبارزه هم باقى ماند. من عرض می کنم کار من و شما ادامه‌ى آن مبارزه است.»

به راستی با حصول ظاهری توافق ژنو و افزایش تعاملات دولت یازدهم با دولت های غربی چرامقام معظم رهبری در ماه های اخیر تا به این حد بر مقوله‌ی استکبار ستیزی تأکید فرمودند؟

مگر نه این است که دستگاه دیپلماسی کشور به طور متوالی درموضوع انرژی هسته ای در باب گفت و گو و مذاکره برآمده است و حتی به توافق مقدماتی نیز دست یافته است؟

لذا عقلانیت و اصول دیپلماتیک و نه انقلابی  اقتضا دارد که در ظاهر با تلطیف مواضع نسبت به قدرت های غربی در راستای  تنش زدایی و به اصطلاح گفت و گو با کدخدا برآیند؟!

لیکن آیا این رویکرد صرفاً دیپلماتیک  با اصول و آرمان های نظام اسلامی منطبق است؟مگر نه این است امام خمینی(ره) بر مبنای اصول اسلام اصیل فرمودند:«تکلیف ما این است که با ظلم ها مبارزه کنیم؟»

لذا مقوله‌ی استکبار ستیزی امری ثابت، اعتقادی و تکلیفی است و احدی از مسئولان نباید به عنوان مصلحت اندیشی و با برچسب تنش زدائی در راستای تضعیف اصل عزت مندانه‌ی استکبار ستیزی برآید، بنابراین می توان گفت تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر اصل استکبارستیزی در راستای ترمیم برخی خلأهای موجود در میان برخی مسئولان و نیز دستگاه دیپلماسی کشور و نیز تقویت جایگاه نظام اسلامی در عرصه های بین المللی صورت پذیرفته است.

باید اذعان داشت متأسفانه برخی از مردان دستگاه دیپلماسی کشور با بهانه‌ی دست یابی به توافقی جامعه با دولت های غرب و به اصطلاح شکستن تحریم ها، در واقع  در راستای برخی تعاملات دیپلماتیک، از آرمان ها و اصول غیرقابل تغییر نظام اسلامی غفلت کردند که نشانه‌ی های آشکار این مدعا را می توان در مماشات غیر قابل قبول دولتمردان در مواجهه با زیاده خواهی های آمریکا و سیاسست تهاجمی قدرت های غربی علیه نظام اسلامی مشاهده کرد.

باید از اعتدایون پرسید، به راستی در چند ماه اخیر کدام یک از سیاست های تهاجمی و زیاده خواهانه‌ی استکبار با پاسخ کوبنده‌ی دولتمردان تدبیر و امید همراه بوده است؟

به راستی سکوت های معنادار برخی دولتمردان و مروجان دیپلماسی لبخند در برابر توهین های دولت های غربی  تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

باید امیدوار بود با هشدارهای اخیر مقام معظم رهبری و درس اصول و آرمان های انقلابی  از سوی ایشان به دولتمردان و مسئولان، برخی اشتباهات و خبط های غیر قابل قبول اعتدالیون جبران شود و مسئولان با اعتقاد به مبارزه طلبی و نگاه تکلیف محورانه و نه مصلحت اندیشانه در راستای تبعیت از منویات مقام معظم رهبری و تقویت عزت مندی ملت ایران در عرصه های بین المللی گام بردارند.

مهدی نجفی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا