ناگفته‌های زاکانی از مفاسد و رانت‌های شگفت‌آور در دانشگاه آزاد

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز، علیرضا زاکانی رئیس هیأت تحقیق و تفحص مجلس هفتم از آموزش عالی در نشست عصر امروز پنجشنبه در دفتر مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به ابهاماتی که در خصوص بحث تحقیق و تفحص درباره دانشگاه آزاد به وجود آمده بود، گفت: ‌دوستانی از من سوال می‌کردند و در همین خصوص ابهاماتی راجع به بحث تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد به وجود آمد، بر همین اساس خوب است که بازخوانی در این باره صورت گیرد.

* نگذاشتند دستاوردهای تحقیق از آموزش عالی به نتیجه برسد

وی افزود: نکاتی در تحقیق و تفحص اول از آموزش عالی کشور و نه دانشگاه آزاد پدیدار شد و این کار بزرگ دستاوردهایی به همراه داشت اما نگذاشتند به نتیجه برسد و مسکوت ماند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر همین اساس می‌خواهم راجع به چرایی، چگونگی و ابعاد آن تحقیق و تفحص صحبت کنم و نگاهی به دانشگاه مطلوب از منظر نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به دانشگاه آزاد بیندازیم و ببینیم این دانشگاه چقدر با این نگاه تطبیق دارد؟

* ماجرای مصاحبه جاسبی و پاسخ زاکانی

زاکانی با بیان اینکه صحبت‌های نادرستی توسط برخی آقایان در خصوص دانشگاه آزاد صورت می‌گیرد و شائبه‌هایی را به وجود می‌آورد که توضیح را در این خصوص ضروری می‌کند، گفت: در سال ۸۷ آقای جاسبی مصاحبه‌ای را انجام دادند که من در پاسخ به آن مطلبی را به روزنامه ایران ارسال کردم که در این روزنامه درج شد و بعد از آن آقای مرتضوی پاسخ بنده را دادند و در همین رابطه چند بار مکاتباتی در روزنامه ایران منعکس شد.

زاکانی افزود: در آن مکتوبات سخنان ما مبنی بر مستندات بود اما پاسخگویان به مستندات ما تنها اهانت و توهین می‌کردند و مستنداتی را ارائه نمی‌کردند و در نهایت روزنامه ایران را تهدید به توهین کردند که نگذارند حقایق در جامعه منعکس شود.

در ادامه، زاکانی با بیان اینکه هر کار بزرگتری مشکلاتش نیز بیشتر دامن جامعه را می‌گیرد، به اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی درباره سیاسی بودن تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی و عدم نتیجه آن اشاره کرد و گفت: آقای هاشمی گفته است که پاسخ این تحقیق و تفحص را داده‌اند در حالیکه اگر بنده روند این کار را به صورت شکلی بگویم، صحت و سقم این بیانات به عنوان مستندات انقلاب اسلامی به یادگار می‌ماند و حداقل آیندگان با واقعیات آشنا خواهند شد.

دبیرکل جمعیت رهپویان، ادامه داد: تحقیق و تفحص از آموزش عالی دومین تحقیق و تفحصی بود که بنده دنبال کردم و این ناظر به دانشگاه آزاد هم نبود.

وی در همین اساس تصریح کرد: در تحقیق و تفحص اول موضوع تقلب در آزمون دستیاری سال ۸۴ بود که وقتی بررسی کرده و از وزارت بهداشت درخواست کردیم مستنداتی به ما ارائه کند آنها این کار را انجام ندادند و از این رو ما اقدام به تحقیق و تفحص کردیم.

زاکانی یادآور شد: پس از تحقیق و تفحص مشخص شد اولا سال ۸۲ در آزمون دستیاری تقلب صورت گرفته و سوالات به فروش رفته است؛ ما از ۲۱ استانی که آزمون دستیاری در آن برگزار شده بود به بررسی ۷ استان پرداختیم و در این بررسی‌ها ۶۱ نفر اقرار کردند که در خرید و فروش سوال دخیل بوده‌اند لذا با اعتراف آنها کار در مسیر قانونی قرار گرفت.

*فروش سوالات آزمون دستیاری تا ۳۰ میلیون تومان

زاکانی تأکید کرد: موضوع اسفناک‌تر این بود که از سال ۷۷ تا ۸۲ سوالات آزمون دستیاری به فروش رسیده بود و هر سوالی را نیز تا ۳۰ میلیون تومان می‌فروختند لذا وقتی ما کار بررسی را انجام دادیم و به لطف خدا به نتیجه رسید یک پزشک که نام او را نمی دانم برای من نوشت که من دفترچه آزمون سال ۷۷ را خریداری کردم و از ۲۰۰ سوال ۱۴۶ سوال آن مارک شده بود یعنی اگر کسی هیچ سوادی هم نداشت تنها با یک خط کش متوجه می‌شد که گزینه درست کجاست و در این صورت در بهترین رشته قبول می‌شد؛ حال حساب کنید کسی که با تقلب وارد یک حوزه تخصصی شده چطور می‌خواهد این مسئله را جبران کند.

رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس هفتم از آموزش عالی ادامه داد: ما در اسناد بررسی سوالات آزمون دستیاری متوجه شدیم که در دانشگاه آزاد نیز سوالات خرید و فروش می شود از این رو بررسی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور در قالب تحقیق و تفحص در دستور کار ما قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ما با بهره‌مندی از سخت‌ترین بخش نظارتی مجلس به سراغ نرم‌ترین حوزه یعنی آموزش عالی رفتیم، تأکید کرد: ما بنا داشتیم هم نقاط مثبت و هم نواقص آموزش عالی را دربیاوریم؛ البته برخی از اشکالات آموزش عالی به دستگاه‌های مربوط بازمی‌گشت.

زاکانی همچنین گفت:‌ما نقاط منفی و نقاط قوت را مشخص کردیم و تحقیق و تفحص نیز در کمیسیون ‌آموزش با رأی قاطع پذیرش شد و سخنگوی کمیسیون هم در صحن گفت که حاضر نیست تحقیق و تفحص را قرائت کند لذا این امر را به بنده واگذار کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد‌: در اسفند سال ۸۳ طرح تحقیق و تفحص در صحن مجلس با رأی بسیار بالایی به تصویب رسید و این طرح نیز در مورد آموزش عالی کشور بود نه دانشگاه آزاد.

*گفته هاشمی درباره سیاسی بودن تحقیق از دانشگاه آزاد نادرست است

وی با اشاره به صادر شدن احکام اعضای تحقیق و تفحص در ۵ اردیبهشت سال ۸۴، تصریح کرد: درست یک ماه قبل از انتخابات سال ۸۴ ما برای اینکه هیچ شائبه سیاسی ایجاد نشود کار تحقیق و تفحص را تا بعد از انتخابات یعنی تیرماه سال ۸۴ مسکوت گذاشته و آن را تعطیل کردیم از این رو این صحبت آقای هاشمی که گفته این امر سیاسی بوده اینجا معلوم می‌شود که نادرست است.

زاکانی با یادآوری جلسات متعدد با گروهی از اساتید برای تعیین نقشه راه تحقیق و تفحص خاطرنشان کرد: ما ۵ سرفصل را انتخاب کردیم و کار مفصلی آغاز شد که ماحصل آن بیش از ۴۸۰ هزار صفحه سند از آموزش عالی بود و کل این اسناد به عنوان بانک اطلاعات جمع‌بندی و خروجی آن در ۴۳ جلد به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

دبیرکل جمعیت رهپویان بر همین اساس تأکید کرد: اینکه گفته می‌شود نتیجه تحقیق و تفحص معلوم نبود، نادرست است چرا که ما نتیجه را در ۴۳ جلد به مجلس ارائه کردیم و در این میان ۱۳ جلد آن مربوط به دانشگاه آزاد و ۳۰ جلد آن نیز مربوط به سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بود.

*مصاحبه ۵ ساعته با فرجی‌دانا

وی ادامه داد: قبل از تحقیق و تفحص ما ۱۳ همایش با حضور ۸۸۹ نفر از روسای دانشگاه‌ها برگزار کردیم که از این میان تنها سه نفر اعتراض داشتند و می‌گفتند این کار تحقیق و تفحص نیست بلکه یک کار پژوهشی گسترده است و در واقع اعتراض آنها نیز تأیید کار ما بود؛ ما با بیش از ۲۲۰۰ نفر از روسای دانشگاه‌ها مصاحبه کردیم که در میان آنها همین آقای فرجی دانا که رئیس دانشگاه تهران نیز بود در مصاحبه‌ای ۵ ساعته حضور داشت.

زاکانی با تأکید بر اینکه ما در این زمینه یک کار علمی دقیق را دنبال کرده و محصول کارمان را قبل از ارائه به مجلس به دستگاه‌های مربوطه دادیم‌، یادآور شد: بنده خودم به آقای جاسبی گفتم این را پاسخ دهید تا ما اصلاح کنیم لذا نتیجه کار و خروجی مشخص است و متأسفانه گفته آقای هاشمی در این زمینه نادرست است.

*صحبت‌های هاشمی درباره پاسخ دادن به اسناد تحقیق هم نادرست است

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از آموزش عالی با اشاره به صحبت هاشمی مبنی بر اینکه ما پاسخ تحقیق و تفحص را داده‌ایم، گفت: بله، پاسخ داده‌اند اما از ۱۳ جلد تنها به یک جلد پاسخ دادند و آن را نیز به کمیته تحقیق و تفحص و حتی خود بنده ندادند با اینکه من این ۱۳ جلد را به آنها داده بودم تا با سند به ما جواب دهند اما در همان یک جلد هم که پاسخ دادند حاوی غلط‌هایی بود که برای عده محدودی از نمایندگان ارسال کردند لذا ما با بررسی این غلط ها آن را با اسناد تنظیم کرده و به دانشگاه آزاد فرستادیم از این رو این صحبت هاشمی مبنی بر پاسخ دادن نیز متأسفانه نادرست است.

وی تأکید کرد: انسان از اینکه حرف نادرستی به جامعه منتقل می‌شود غصه‌اش می‌گیرد.

زاکانی ادامه داد: کار عملی ما از مرداد سال ۸۴ آغاز و در شهریور ماه ۵۰۰ هزار نفر را در دانشگاه‌ها مستقر کردیم تا طبق آن چک لیست‌ها کار علمی خود را دنبال کنند و بنا بود همه مراحل و مصاحبه‌ها ثبت و ضبط شود تا ما بانک اطلاعاتی جامعی داشته باشیم و منشأ تحولی را در آموزش عالی بگذاریم.

*فقط دانشگاه آزاد مقابل تحقیق مجلس مقاومت کرد

دبیرکل جمعیت رهپویان با تأکید بر اینکه این تحقیق و تفحص پایه تحول در آموزش عالی کشور شد، گفت: تنها دانشگاهی که در این زمینه مقاومت کرد دانشگاه آزاد اسلامی بود و این در حالی صورت گرفت که ما طبق آیین‌نامه مجلس برای تحقیق و تفحص ۶ ماه فرصت داشتیم.

زاکانی ادامه داد: کار عملی ما از مرداد سال ۸۴ آغاز و در شهریور ماه ۵۰۰ هزار نفر را در دانشگاه‌ها مستقر کردیم تا طبق آن چک لیست‌ها کار علمی خود را دنبال کنند و بنا بود همه مراحل و مصاحبه‌ها ثبت و ضبط شود تا ما بانک اطلاعاتی جامعی داشته باشیم و منشأ تحولی را در آموزش عالی بگذاریم.

دبیرکل جمعیت رهپویان با تأکید بر اینکه این تحقیق و تفحص پایه تحول در آموزش عالی کشور شد، گفت: تنها دانشگاهی که در این زمینه مقاومت کرد دانشگاه آزاد اسلامی بود و این در حالی صورت گرفت که ما طبق آیین‌نامه مجلس برای تحقیق و تفحص ۶ ماه فرصت داشتیم و در صورت ناتمام ماندن باید تمدید می‌شد لذا در این زمینه سه بار با من مکاتبه کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رئیس کمیسیون آموزش مجلس وقت خطاب به بنده گفت که حضور شما در دانشگاه‌ها سبب به هم ریختگی دانشگاه شده و در این خصوص اعتراضات زیادی به وجود آورده است. بنده نمی‌گذارم که شما این مسیر را ادامه دهید. بنده نیز آئین‌نامه داخلی را برای رئیس کمیسیون آموزش مجلس قرائت کردم و گفتم شما نمی‌توانید مانع این تحقیق و تفحص شوید اما می‌توانید در نتیجه‌گیری نهایی مانع قرائت آن در صحن علنی مجلس شوید.

وی ادامه داد: وقتی آنان دیدند که هیچ راهی برای مقابله وجود ندارد از دانشگاه آزاد تماس گرفته و اعلام کردند که بیایید کارتان را انجام دهید. بر همین اساس سه ماه فرصت را در دانشگاه آزاد از دست دادیم اما بالاخره وارد دانشگاه آزاد شدیم.

*ارائه اسناد گزینشی به هیات تحقیق توسط دانشگاه آزاد

زاکانی در ادامه با اشاره به ملاقاتش با جاسبی رئیس وقت دانشگاه آزاد گفت: در این ملاقات کم و کیف ورود ما به دانشگاه آزاد جمع‌بندی شد و کار تحقیق و تفحص آغاز شد اما در حین کار متوجه شدیم اینها نمی‌خواهند کار پیش برود و اسناد گزینشی را به ما ارائه می‌دهند. در ادامه آنان حتی نمی‌گذاشتند به دانشگاه‌ها برویم و می‌گفتند باید از ما درخواست کنید تا ما به شما اطلاعات دهیم.

*دانشگاه آزاد اسناد را دستکاری می‌کرد

رئیس هیأت تحقیق و تفحص و آموزش عالی کشور در مجلس هفتم پیرامون راه‌های کسب اطلاعات در خصوص دانشگاه آزاد گفت: ما در خصوص این موضوع سه نوع دریافت اطلاعات داشتیم، هم به صورت آزاد و علنی، هم اینکه در مراکزی مستقر می‌شدیم و همچنین اسناد را از طریق مراکز نظارتی دریافت می‌کردیم از جمله از وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات، شورای انقلاب فرهنگی و دیگر مراکز. با تطبیق این اسناد متوجه شدیم که دانشگاه آزاد اسناد را دستکاری می‌کند برای مثال در خصوص صندوق رفاه متوجه شدیم که هم برای ما و هم برای هیأت امنای دانشگاه گزارش‌سازی می‌کنند و دریافتیم با این مسیر اینها اطلاعاتی به ما نمی‌دهند و یا اطلاعات دستکاری شده را در خدمت ما قرار می‌دهند. بر همین اساس اعتراضاتی صورت گرفت و بحث تحقیق و تفحص برای مدتی قطع شد.

وی تأکید کرد: کار به جایی رسید که در تاریخ ۲۵ فروردین ۸۵ هیأت تحقیق و تفحص به این جمع‌بندی رسید که کار را ناتمام بگذارد چرا که در حقیقت، تحقیق تفحصی هنوز صورت نگرفته است. چرا که هم دانشگاه آزاد در مقدمه و هم در انتهای کار همکاری نکرد.

زاکانی با اشاره به سخنان حدادعادل در خصوص اجرای مجدد تحقیق و تفحص، گفت: بر همین اساس ۹۰هزار صفحه سند جمع شد آن هم غیر از مسیری که دانشگاه آزاد به ما اطلاعات می‌داد که این اسناد تبدیل به ۱۳ جلد گزارش شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در حین انجام تحقیق و تفحص یک رویه منطقی و قابل دفاعی را دنبال می‌کردیم و گزارشاتی را به افراد مختلف ارائه می‌دادیم. در همین خصوص آقای حداد عادل و همچنین آقای زاهدی چند بار به بنده گفتند که این نکات و گزارشات را به آقای هاشمی ارائه دهم. بر همین اساس در شورای نمایندگان تهران آقای محسن هاشمی به بنده گفتند که ابویشان می‌خواهند من را ببینند بر همین اساس من به دفتر آقای هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت رفتم که البته قبل از بنده آقای جاسبی در آنجا بودند.

زاکانی افزود: بنده در آنجا سیر رسیدگی و تحقیق و تفحص و نتایج را به آقای هاشمی رفسنجانی انتقال دادم و وی گفت اگر مستنداتی به دستم برسد می‌گویم بررسی و برخورد کنند. شما این گزارشات را برای هیأت امنا و هیأت مؤسس دانشگاه آزاد نیز ارسال کنید و بنده هر ۱۳ جلد گزارش را برای همه اعضاء ارسال کردم و شنیدم آنان در این خصوص پاسخی را تنظیم کردند که هیچگاه به دست ما نرسید. البته بسیاری از اعضاء نیز گفتند که اصلاً این گزارشات به دست ما نرسیده است. احتمال دارد در حین انتقال این اسناد اتفاقی افتاده باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش ممتاز دانشگاه در بیانات امام خمینی و مقام معظم رهبری گفت: در این بیانات دو ویژگی به چشم می‌خورد، اول نگاه توحیدی و علوم در ابعاد مختلف و همچنین تولید علم مبتنی بر نیاز کشور این در حالی است که ما در دانشگاه‌های کشور به هیچ‌یک از این موارد توجه نکردیم و خصوصاً در دانشگاه آزاد رشد ناهمگون گسترده‌ای در کشور به وجود آمد که به نیاز کشور پاسخ نداد البته ما نباید اصل دانشگاه آزاد را منکر شویم چرا که نقطه قوتی برای آموزش عالی کشورمان است. در حقیقت ما باید آنچه را که موجود هست را بهتر کنیم و ما نیز بر همین اساس برای تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد ورود کردیم.

زاکانی با تأکید بر اینکه نگاه امام به دانشگاه به عنوان کارخانه انسان‌سازی است گفت: این نگاه تضمین سلامت جامعه و توسعه انقلاب را به همراه خواهد داشت اما هیچ توجهی به این جنبه از امور در دانشگاه آزاد صورت نگرفته است. البته دیگران نیز کم‌لطفی کردند و در این خصوص اهتمامی نداشته‌اند اما در دانشگاه آزاد این اهتمام در نقطه بسیار پائین‌ترین نسبت به سایر دانشگاه‌ها وجود دارد.

وی در ادامه افزود: دانشگاه ما باید خلاق و خودساخته باشد و نه خودباخته و بتواند جنبه‌های سیاسی را در خود داشته باشد و نه حرکات باندی را اما ما شاهدیم که متصدیان دانشگاه آزاد این مسیر را انتخاب نکردند. در حقیقت نگاه اداره‌کنندگان این دانشگاه این است که دانشگاه آزاد یک بنگاه مالی است تا کارخانه انسان‌سازی و یک حزب سیاسی است و نه بسته‌ای برای رشد و ارتقای اندیشه سیاسی و توسعه فعالیت‌های سیاسی.

زاکانی با اشاره به ورود به دانشگاه آزاد در انتخابات گفت: دانشگاه آزاد روشی را که در انتخابات دنبال می‌کند سطحی است و همیشه نیز خلاف آن را نتیجه می‌گیرد. اسناد موجود نشان می‌دهد که با پول دانشگاه آزاد برای کاندیداها ستاد می‌زدند. همچنین در خردادماه‌ها به نام امام هزینه و اسناد تولید می کردند که آن هزینه‌ها برای استفاده انتخاباتی بود. در حقیقت دانشگاه آزاد به عنوان حزب سیاسی در انتخابات شرکت می‌کرد.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص مجلس هفتم از آموزش عالی کشور خاطرنشان کرد: خطای بزرگ دیگری که هم‌اکنون دانشگاه آزاد دارد مرتکب می‌شود این است که بخش فرهنگی این دانشگاه برای انتخابات آینده فعالیت و برنامه‌ریزی می‌کند که این موضوع خطرناک است و هیأت‌ امنای این دانشگاه باید در جریان این حرکت باندی و خطی قرار گیرد.

زاکانی با انتقاد از نگاه مسئولان دانشگاه آزاد به این دانشگاه گفت: نگاه اداره کنندگان دانشگاه آزاد در این دانشگاه انتقال موروثی آن به همدیگر است و نه ایجاد سرچشمه‌ای از علم و دانش.

وی برخورد مسئولان دانشگاه آزاد را با دستگاه‌های نظارتی دیکتاتور مآبانه عنوان کرد و گفت: در دانشگاه آزاد یک محیط بسته حکم‌فرما بود که هیچ آزادی عملی وجود نداشت همچنین عدم پاسخگویی و برخورد دیکتاتورمآبانه مسئولان آن دانشگاه با دستگاه‌های نظارتی بزرگترین جفا به اساتید و دانشجویان این دانشگاه است. اینان حتی کار را به جایی رساندند که وقتی تخلفی انجام دهند دیگر دیوان عدالت اداری مأمور رسیدگی به آن نباشد. در حقیقت اینان برخورد بسته‌ای را در دانشگاه آزاد داشتند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون‌گریزی در دانشگاه آزاد یک روال شده بود، گفت:اداره کنندگان دانشگاه آزاد ۷۰ تا ۸۳ کمیته ارزشیابی رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد را به وجود آوردند که شورای گسترش اکثر این رشته‌ها را غیرقانونی اعلام کرد اما آنان کار خود را انجام دادند برای مثال رشته دکترا تأسیس می‌کردند بدون آنکه کارشناسی ارشد آن رشته را داشته باشند.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص مجلس هفتم از آموزش عالی پیرامون تحقیقات این هیأت در خصوص حساب‌های بانکی دانشگاه آزاد،‌گفت: هیأت تحقیق و تفحص به دنبال بررسی حساب‌های بانکی دانشگاه آزاد بود و وقتی به بانک رجوع می‌کرد مسئول بانک می‌گفت نمی‌توانید چنین کاری را انجام دهیم و احتیاج به حکم قاضی دارد و ما با سؤالاتی که از معاون حقوقی رئیس‌جمهور انجام دادیم کتباً اعلام کردند که تحقیق و تفحص در اینباره نیازی به حکم قاضی ندارد.

وی افزود: در این مسیر وقتی به تحقیق درباره حساب‌های بانکی دانشگاه آزاد می‌رسیدیم با اعمال نفوذ اجازه نمی‌دادند که ما اطلاعاتی دریافت کنیم و در مقابل مجموعه‌های قانونی می‌ایستادند.

*با فوق دیپلم مشغول به تدریس در مقطع دکترا بودند

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به رانت‌هایی که در دانشگاه آزاد صورت گرفته گفت: فردی در دانشگاه آزاد با فوق‌دیپلم مشغول به تدریس رشته حقوق دکترا بود. در حقیقت با اجازه رئیس دانشگاه امکان داشت هر اتفاقی در دانشگاه بیفتد و هیچ پاسخگویی نیز نباشد. در حقیقت مسیری که انتخاب شده بود مجموعه دانشگاه آزاد را به عنوان افرادی وابسته و بدون آزادی عمل به وجود آورده بود.

زاکانی تصریح کرد: در سال ۶۲ که دانشگاه آزاد راه‌اندازی شده بود مجوزی را از ستاد انقلاب اسلامی وقت نگرفته بودند و در حقیقت مجوز این دانشگاه، مجوز یک شرکت صنعتی بود. در سال ۶۶ که اساسنامه این دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی تأئید شد تا سال ۸۵ تنها دو بار جلسه هیأت مؤسس آن تأسیس شد. وقتی هم که هیأت‌ امنای این دانشگاه را تعیین کردند هیأت امنا موظف شد رئیس دانشگاه‌ها را انتخاب کند اما هیچ سندی وجود ندارد که این کار صورت گرفته باشد. طبق اساسنامه هیأت امنا باید چهار ساله انتخاب شود اما از سال ۶۹ تا ۸۵ هیأت امنای دانشگاه آزاد جلسه‌ای را تشکیل ندادند. در حقیقت این دانشگاه بر اساس سلایق شخصی اداره می‌شد.

زاکانی با اشاره به سوءاستفاده‌های مالی در این دانشگاه و رانت‌های علمی، گفت: دانشگاه آزاد شبکه‌ای در قوه قضائیه، مقننه و مجریه به عنوان میانبر برای اعطای مدرک ایجاد کرده بود که می‌توان گفت در خصوص رانت علمی برای مسئولین کشور ید طولایی دارد.

*اداره کنندگان واحد علوم و تحقیقات به دروغ این واحد را به مقام معظم رهبری منتسب کردند

وی افزود: اداره‌کنندگان دانشگاه آزاد هرکجا که امکان داشت، از اموال عمومی استفاده شخصی می‌کردند اما به حساب نمی‌آوردند. برای مثال میلیون‌ها متر مربع زمین که اینها دریافت کردند و هیچ پاسخگویی در این خصوص نداشتند، همچنین امکاناتی که از دولت برای دانشجویان می‌گرفتند که هیچگاه برای دانشجویان خرج نشد، برای مثال در سال ۸۴ ، ۳۵میلیارد تومان و در سال ۸۵، ۶۰ میلیارد تومان تصویب شد که پول به دانشگاه آزاد بدهیم که بعد متوجه شدیم این مبالغ را به دانشجویان منتقل نکردند و هرکجا نیز پایشان گیر می‌افتاد از رهبری هزینه می‌کردند بدون اینکه هیچ توجهی به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص کیفی‌سازی دانشگاه داشته باشند. اداره کنندگان دانشگاه آزاد در دادگاه واحد علوم و تحقیقات به دروغ این واحد را به مقام معظم رهبری منتصب کردند و فضا را برای خودشان باز کرده بودند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد رئیس اسبق این دانشگاه احساس می‌کرده است که دانشگاه آزاد ملک شخصی‌اش است و در تاریخ ۱۶/۸/۸۴ همه امکانات و اموالی که به نام وی بود را به نام برادرش زده بود.

*اختلاف ۱۵۵ درصدی شهریه ها

زاکانی ادامه داد: در تعیین میزان شهریه‌ای که هیئت امنا دخیل بود زمانی که در سال تحصیلی ۸۴ – ۸۵ بررسی کردیم متوجه شدیم که دانشگاه آزاد در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها که غیرانتفاعی اما با امکانات یکسان بودند ۷.۵ تا ۱۵۵ درصد اختلاف شهریه‌اش بیشتر بود.

این نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه این امر نظارت دیگری را می‌طلبید که متآسفانه مسئولان مانع از آن شدند، خاطرنشان کرد: ما این گزارش را به کمیسیون آموزش دادیم اما رئیس کمیسیون عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد بود و این ۴۳ جلد گزارش از دستور کار خارج شد و آنها اعمال نظر کردند بنابراین اگر هم به نتیجه نرسیده است علتش این بود که در کمیسیون آموزش از قبل کارسازی و برخی مانع شدند که این گزارش به صحن بیاید و قرائت شود.

وی با بیان اینکه بخش‌هایی از این گزارش در بررسی تخلفات مطرح شد، گفت: یکی از این بخش‌ها بحث فروش سؤالات کنکور بود که ما حدود ۵ الی ۶ پرونده در سال ۸۲ و ۸۳ به دست آوردیم که نشان می‌داد سؤالات کنکور دانشگاه آزاد به فروش رفته و همه هم سؤالات اصلی بوده است.

زاکانی با اشاره به اینکه برخی مسئولان در فروش این سؤالات دخیل بودند، گفت: همه این پرونده‌ها به یک شعبه دادسرا منتقل شد و دو پرونده نیز گم شد که ما از طریق بدلی آن به آن پرونده‌ها رسیدیم.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از آموزش عالی در مجلس هفتم گفت: هیچکدام از آنها تا جلسه ما با آقای مرتضوی در سال ۸۴ در دستور کار رسیدگی نبود و کسانی که سال ۸۳ تخلف کرده بودند همان‌هایی بودند که سال ۸۲ نیز در آزمون دستیاری مرتکب تخلف شدند.

وی افزود: فقط یک پرونده به نتیجه رسید و آن هم سؤالات را به عنوان سؤالات دروغین رسیدگی کرده بود لذا این بده بستان‌ها و جابه‌جایی اموال از نکاتی است که مطرح شده است.

*گزارش ها را منتشر می کنم تا صحت ادعاهای آنان معلوم شود

زاکانی تأکید کرد: اگر دوستان دانشگاه آزاد اصرار دارند به این که این موضوعات و تحقیق و تفحص نتیجه نداشته ما این گزارش ها را منتشر می‌کنم تا آنها پاسخ خود را منتشر کنند و معلوم شود این حرف‌ها چقدر مستند است.

دبیرکل جمعیت رهپویان با اشاره به بخشی از گزارش که مربوط به افراد و حیثیت برخی از افراد است، گفت: می‌توان بخش‌های غیرقابل انتشار را جدا کرد و مابقی آن را منتشر کرد لذا این ۱۳ جلد آماده است و وقتی آقای هاشمی می‌گوید که پاسخ داده‌اند باید پاسخ این ۱۳ جلد را منتشر کنند چرا که دانستن حق مردم است.

وی گفت: عرایض بنده دراین بخش مربوط به تحقیق و تفحص اول از آموزش عالی بود در حالی که تحقیق و تفحص در مجلس نهم مربوط به دانشگاه آزاد است که در حال انجام بوده و امیدواریم منشأ اثر باشد.

زاکانی با بیان اینکه گزارش قبلی منشأ اثر قرار گرفت و نوع نگاه مسئولان را نسبت به برخی افراد تغییر داد، گفت: ما این مسئله را با اسناد نشان دادیم اما هیچ وقت و در هیچ محکمه‌آی این اسناد بررسی نشد لذا امیدواریم موضوع در مسیری قرار گیرد تا هم نکات مثبت دانشگاه آزاد برجسته شود و هم نکات منفی آن بررسی شود و به شرایط بهتری برسیم.

این فعال اصولگرا در پاسخ به این سؤال که تحقیق و تفحص مجلس نهم از دانشگاه تا کجا پیش رفته است، گفت: در مراحل گزارش‌نویسی است و باز هم موانعی برای بررسی وجود داشت اما با شرایط قبلی قابل مقایسه نیست؛خود نمایندگان با کار کارشناسی در حال آماده‌سازی گزارش‌ها هستند.

وی یادآور شد: چنین تحقیق و تفحصی با این ابعاد یک بار در تاریخ مجلس اتفاق افتاده و خود دوستان معتقدند در ۱۰۰ سال اخیر مجلس این بزرگترین تحقیق و تفحص است که تاکنون صورت نگرفته است چرا که ما در این تحقیق دانشگاه‌ها را به ۹ تیپ و مختلف از فنی حرفه‌ای گرفته تا تریبت معلم و غیر انتفاعی تقسیم کرده بودیم.

زاکانی با بیان اینکه نمی‌توان گزارش ۱۳ جلدی را دیگر از مسیر مجلس پیگیری کرد در عین حال گفت: ان‌شاءالله بخش‌هایی از آن را بتوانند در تحقیق و تفحص بیاورند اما به آن جامعی نمی‌توان به این موضوع بپردازند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سؤال که دانشگاه آزاد تا چه زمانی باید ملک شخصی باشد و چرا برای تعیین هیئت امنا قانونی نیست، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم در اساسنامه دانشگاه آزاد دخالت داشته باشیم چرا که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید آن را اصلاح کند و ما دیدیم که براساس همین روال با تغییر دولت آنها مسیر خود را پیگیری کردند.

وی گفت: یکی از نکات تلخ در دانشگاه آزاد برخورد ابزاری با این دانشگاه بود که در جایی سعی شد که به شکل ضابطه‌مند با این برخورد شود و در جایی خودشان با مسئول اسبق ساختند و مسیری برخلاف هدف اول‌شان پیگیری کردند در حالیکه باید مواجهه غیرسیاسی و از موضع نیاز صورت گیرد.

زاکانی دانشگاه آزاد را موقعیت ممتازی توصیف کرد که اگر رشد کند می‌تواند در خدمت جامعه قرار گیرد و برهمین اساس افزود: بنابراین مجلس نمی‌تواند در این جهت دخالت کند و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این را دنبال کند.

دبیرکل جمعیت رهپویان در پاسخ به این سؤال که آیا مستندات خود درباره تخلفات دانشگاه آزاد را به مقام معظم رهبری ارائه کردید یا خیر، گفت: وقتی ما نزد آقای هاشمی از تخلف دانشگاه آزاد صحبت کردیم ایشان گفت مقام معظم رهبری نیز این تذکرات را داده‌اند آیا شما این اسناد را به معظم‌له داده‌اید که من پاسخ دادم خیر، من به ایشان در این زمینه چیزی ارائه نداده‌ام.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره رویکرد مجلس هفتم درباره مباحث هسته‌ای گفت: ما در مجلس هفتم مصوبات خوبی در این زمینه داشتیم طوری که رهبر معظم انقلاب آنها را از مصوبات مطلوب انگشت‌شمار در تاریخ مجلس دانستند.

زاکانی ادامه داد: وقتی بنده در مجلس هفتم درباره دانشگاه نطقی داشتم اقلیتی در مجلس به نطق من اعتراض کردند در حالی که این نطق کاملاً مستند بود.

دبیرکل جمعیت رهپویان افزود: یکی از ویژگی‌های زشت دانشگاه آزاد این بود که از ظرفیت علمی آموزشی دانشگاه آزاد به عنوان رانت برای دیگران استفاده می‌کرد تا شبکه‌ای را ایجاد کند و این کار را هم انجام دادند که بخشی از آن در مجلس بود.

وی در خصوص منابع هزینه‌ای دانشگاه آزاد مورد سؤال یکی از حضار قرار گرفت، گفت: دانشگاه آزاد غیر انتفاعی است و با نیت خیری هم پایه‌گذاری شده است؛ مسئولان نیز مؤظف هستند براساس پول و اعتباری که از دانشجویان دریافت می‌کنند آن را خرج سیستم آموزشی کنند اما در خیلی جاها این امر صورت نمی‌گیرد.

زاکانی بر همین اساس به دانشگاه آزاد در واحد نجف‌آباد اشاره کرد و توضیح داد: این دانشگاه بسیار زیبا و از نظر علمی هم ممتاز است؛ بنده از رئیس این دانشگاه پرسیدم که شما این هزینه را از کجا می‌آورد همه‌اش شهریه است لذا بین واحد نجف‌آباد با سایر دانشگاه‌ها مقایسه می‌کنیم که توانسته است با شهریه خود اینگونه دانشگاه را گسترش دهد سؤال ایجاد می‌شود چرا که شهریه آنها یکسان است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه چرا نباید سیار دانشگاه‌های دانشگاه آزاد در چنین موقعیتی باشند این مسئله را نقطه تاریکی دانست که باید روشن شود.

وی در خصوص مدارس سما گفت: ما در این بخش وارد نشده‌ایم چرا که سما با اینکه سیستم مرتبط با دانشگاه آزاد است اما ما تنها در بخش آموزش عالی تحقیق و تفحص کرده‌ایم.

زاکانی در خصوص انتصاب هراتی و عدم تکرار چنین اتفاقاتی گفت: خود مسئولان دانشگاه آزاد باید اهتمام داشته باشند؛ پس از انتصاب هراتی خودشان مجبور شدند آن را کنار کنند چرا که این اتفاق آنقدر شور بود که ذائقه همه را تلخ کرد. از این‌رو خود مسئولان دانشگاه آزاد باید در این زمینه صیانت کنند.

وی در خصوص پاسخ هاشمی پیرامون انتصاب هراتی گفت: این امر به نظر بنده غیرقابل توجیه است.

زاکانی در ادامه با یادآور این نکته که ما تحقیق و تفحص خود را قبل از دولت نهم شروع کرده‌ایم، گفت: آقای هاشمی گفته است که ما تحقیق و تفحص را در زمان دولت نهم و دهم آغاز کرده‌ایم در حالی که نه تنها اینطور نیست بلکه تحقیق و تفحص از آموزش عالی و نه دانشگاه آزاد قبل از دولت نهم آغاز شده است و اگر هم نکته‌ای باشد باید در گزارش جدید بیاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا