اپل با تیم کوک در مسیر تغییرات حرکت می کند

بصیر، هنگامی که “استیو جابز” در بیست و چهارم آگوست ۲۰۱۱ از مدیر عاملی اپل کناره گیری کرد، این شرکت در بهترین روزهای خود به سر می برد. به لطف یک دهه موفقیت در نتیجه معرفی محصولاتی مانند آی‌پاد، آی‌فون و آی‌پد، غول دنیای فناوری تنها چند هفته قبل از کناره گیری جابز به ارزشمندترین شرکت جهان مبدل شده بود. چنین موفقیتی با نبوغ استیو جابز مرتبط بوده و بر همین اساس مصرف کنندگان و تحلیلگران به سرنوشت اپل با شیوه مدیریت و رهبری “تیم کوک”، جانشین آرام و متین جابز، و این که چگونه می تواند اپل را حتی به مدارج بالاتری برساند، چشم دوخته بودند.

اپل با تیم کوک در مسیر تغییرات حرکت می کند

به گزارش “گروه علم و فناوری” عصرایران، بی تردید، طی چند سال گذشته تیم کوک ثابت کرده است که شکاکان درباره وی اشتباه می کردند. قیمت سهام اپل در زمان مدیریت وی به بالاترین میزان خود در کل تاریخ این شرکت رسید که گزارش های قوی درآمدی و انتظارها برای نسخه جدید تلفن همراه هوشمند آی‌فون در این زمینه تاثیرگذار بوده اند.

قیمت بالای سهام اپل نشان می دهد سرمایه گذاران دیدگاه تیم کوک برای آینده اپل را پذیرفته اند که البته دیدگاهی متفاوت نسبت به استیو جابز دارد. همچنین، سرمایه اپل اخیرا در بورس نیویورک به رقم خیره کننده ۷۱۰ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار رسید و با اختلاف زیادی حتی از شرکت های بزرگ نفتی مانند اکسان موبیل در رده نخست قرار گرفت. اپل در دوران تیم کوک تغییراتی را شاهد بوده که در ادامه این مطلب به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می کنیم.

مسافرت به چین

استیو جابز طی دوران مدیریت خود در اپل هیچگاه به چین سفر نکرد و در حقیقت، تیم کوک به عنوان مدیر اجرایی اپل این وظیفه را انجام می داد. از زمان انتصاب به عنوان مدیر عامل جدید اپل، تیم کوک توجه بیشتری به پرجمعیت‌ترین کشور جهان داشته و چندین بار برای ملاقات با مقام های دولتی و بررسی کارخانه های اپل به چین سفر کرده است.

مهم‌تر از سفر به چین، قراردادی است که تیم کوک با چاینا موبایل، بزرگترین اپراتور تلفن همراه جهان، به منظور عرضه آی‌فون امضا کرد. توجه تیم کوک به چین پیامدهای مثبت خود را نشان داده و این کشور با تولید درآمد ۵٫۹ میلیارد دلاری سریع‌ترین آهنگ رشد بازار فروش اپل را به خود اختصاص داده است. به اعتقاد کارشناسان، تیم کوک به خوبی بر این حقیقت واقف است که چین به بازار شماره یک اپل در آینده مبدل خواهد شد.

تنوع بخشی به محصولات اصلی اپل

بخشی از موفقیت مالی اپل از حقیقت تولید مجموعه ای نسبتا کوچک از محصولات و فروش آنها در مقیاسی عظیم ناشی می شود. تیم کوک تا حدودی در این راهبرد تغییر ایجاد کرده و به عنوان مثال با معرفی آی‌پد مینی و آی‌فون ۵C که جایگزین هایی ارزان‌تر نسبت به پرچمداران اپل محسوب می شوند، تنوع بیشتری به محصولات این شرکت داد.

اپل در زمان مدیرعاملی تیم کوک سرانجام از نمایشگرهای کوچک برای آی‌فون فاصله گرفته و با عرضه نمایشگرهای ۴٫۷ اینچی و ۵٫۵ اینچی به ترتیب برای آی‌فون ۶ و آی‌فون ۶ پلاس به نوعی سنت شکنی کرد. همچنین، نخستین دستگاه پوشیدنی اپل به نام اپل واچ نیز دیگر محصول متمایز معرفی شده در زمان رهبری تیم کوک محسوب می شود.

اپل با تیم کوک در مسیر تغییرات حرکت می کند

نکته چشمگیرتر در زمینه فروش محصولات اپل، موفقیت تیم کوک در حفظ حاشیه سود اپل در سطوحی بالا به رغم افزودن هزینه های تولید جدید است. در حقیقت، تیم کوک دسترسی به محصولات باکیفیت اپل را گسترش داده و بهبود سودآوری این شرکت را رقم زده است.

افزایش خریدها و مشارکت ها

در دوران استیو جابز، اپل تمایلی به خرید شرکت های دیگر نداشته و تعداد این معاملات محدود بود. در مقابل، بنابر گزارش مرکز کرانچ بیس، تیم کوک از زمان در اختیار گرفتن سکان هدایت اپل خرید ۲۳ شرکت را انجام داده است. معامله سه میلیارد دلاری برای خرید شرکت بیتس الکترونیکس یکی از بزرگ‌ترین خریدهای اپل محسوب می شود که نشان می دهد مدیرعامل جدید هراسی در کمک گرفتن از دنیای خارج ساختمان مرکزی اپل در کوپرتینو به دل راه نمی دهد.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا