پادشاه عربستان، در برابر داعش شمشير را از رو بست

به گزارش بصیر، موافقت ملک عبدالله با درخواست کري

وزير خارجه آمريکا در ديدار با پادشاه عربستان از او خواست تا از نفوذش براي ترغيب اهل تسنن براي پيوستن به دولت جديد عراق در مبارزه با داعش استفاده کند و وي نيز با اين درخواست موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، يکي از مقامات ارشد آمريکايي اعلام کرد که «جان کري» وزير خارجه آمريکا از «ملک عبدالله» پادشاه عربستان، خواست تا از نفوذ خود براي ترغيب اهل تسنن براي پيوستن به دولت جديد عراق براي مبارزه بهتر با داعش استفاده کند.

هشدار ملک عبدالله به تروريستهاي داعش
ملک عبدالله، پادشاه عربستان روز شنبه در پيامي به مناسبت شروع ماه مبارک رمضان ، هشدار داد به تروريست ها اجازه نمي دهد به کشورش آسيب بزنند.
ملک عبدالله همچنين در پيام خود تاکيد کرد که اسلام ، دين وحدت ، برادري و انسجام است اما برخي از دين اسلام فاصله گرفته اند و فريب بدخواهان را خورده اند. 

برکناري معاون وزير دفاع عربستان
پادشاه عربستان سعودي همچنين روز شنبه خالد بن بندر عبدالعزيز معاون وزير دفاع اين کشور را که کمتر از دو ماه پيش به سمت معاون وزير دفاع منصوب شده بود از اين سمت برکنار کرد.
بر اساس حکم سلطنتي پادشاه عربستان، اين تصميم به درخواست سلمان بن عبدالعزير، وليعهد و وزير دفاع عربستان صورت گرفته است. البته در متن اين حکم که در خبرگزاري رسمي عربستان منتشر شد، به علت برکناري خالد بن بندر از سمتش اشاره نشده است.
گفته مي شود خانواده بن بندر از تروريست هاي تکفيري تندرو در سوريه و عراق حمايت کرده است. زيد العيسي، کارشناس مسائل خاورميانه در لندن مي گويد: « او از درگيري ها در سوريه استفاده کرد تا موقعيت و فرصتي را براي اين گروه هاي تروريستي به وجود آورد، تا از اين راه موقعيت سلفي هاي وهابي و جنگجويان تندرويي را که وارد سوريه شده اند، تقويت کند و همچنين نفوذ و قدرت جبهه النصره را که بخش جدانشدني القاعده در عراق است، افزايش دهد. اين مسئله در روزنامه هاي نيويورک تايمز و واشنگتن پست نيز تأييد شد.
در حکم پادشاه عربستان همچنين از تعبير «ترخيص از سمت» براي شاهزاده خالد استفاده نشد، در حاليکه اين شيوه اي مرسوم هنگام تغييرات غيرمنتظره در سلسله مراتب قدرت عربستان است.
گرچه برکناري خالد بن بندر از سمت معاون وزير دفاع ممکن است نشان دهنده اختلافات شديد بين گروه هاي مختلف در خاندان سلطنتي عربستان باشد، بايد ديد که آيا اين اقدام به تغيير در سياست هاي عربستان در منطقه بي ثبات خاورميانه منجر خواهد شد يا خير.

داعش کابوسي براي آل سعود
گسترش فعاليت داعش به عربستان، موجب وحشت آل سعود شده است.
شبکه سوريه گزارش داد: احتمال گسترش فعاليت گروه تروريستي دولت اسلامي در عراق و شام «داعش» به عربستان سعودي موجب وحشت آل سعود شده است.
مها نعامه گزارشگر شبکه تلويزيوني سوريه، درباره کابوس عربستان سعودي درباره احتمال گسترش فعاليت داعش به اين کشور گفت: کشورهاي حامي تروريست ها در منطقه، در برابر خطر گسترش فعاليت اين گروه ها در امان نيستند.
خبرگزاري آمريکايي بلومبرگ تاکيد کرد خاندان آل سعود اين روزها در برابر پديده عضويت جوانان عربستاني در گروه داعش وحشت زده است. داعش از پايگاه هاي اجتماعي براي تشويق جوانان در کشورهاي مختلف عربي از جمله عربستان براي عضويت در اين گروه استفاده مي کند. ايدئولوژي گروه داعش منطبق با مذهب رايج وهابيت در عربستان است. گروه هاي تکفيري مانند داعش و جبهه النصره از تجربه سعودي الهام گرفته اند. روزنامه «نيو استريت تايمز» تاکيد کرد گزارش هاي اطلاعاتي نشان مي دهد دستکم سي شهروند مالزيايي از طريق پايگاه هاي اجتماعي و اتاق هاي گفتگوي اينترنتي به عضويت داعش درآمده اند.
در ادامه اين گزارش آمده است: پايگاه گلوبال ريسرچ هم تاکيد کرد گروه هاي تروريستي در سوريه و عراق با دقت برنامه کاري مورد نظر سازمان اطلاعات آمريکا را اجرا مي کنند. اين پايگاه نوشت تروريست هاي جبهه النصره و داعش در واقع نيروهاي پياده نظام کشورهاي غربي هستند که بر به خدمت گرفتن و آموزش اين تروريست ها نظارت دارند. آمريکا عامل حمايت سري از اين گروه هاي تروريستي در سوريه و عراق است.

عصبانيت عربستان از آمريکا
روزنامه القدس العربي در گزارشي به مذاکرات روز جمعه جان کري، وزير امور خارجه امريکا با ملک عبدالله پادشاه عربستان در جده پرداخته و مي نويسد:
عربستاني‌ها با سرزنش به جان کري گفتند که سياست‌هاي ترديدآميز امريکا سبب شده که منطقه شاهد ناآرامي‌ها و شورش‌هاي سياسي و مخاطرات امنيتي شود که تهديدي براي هم‌پيمانان ايالات متحده امريکا و دوستانش در جهان عرب است.
به رغم بيان اين نارضياتي ها از سوي مقام هاي عربستاني، پادشاه اين کشور نيز در گفت وگوهايش با وزير امور خارجه امريکا به دور از پروتکل هاي رسمي صحبت کرد و درباره همه عناوين اساسي در اوضاع عراق و سوريه مذاکره کرد، اما او نيز نه تنها ميهمان امريکايي اش را سرزنش و عتاب کرد بلکه به او گفت که حقايق و اتفاقات به قدري پيچيده و ايالات متحده به اندازه اي از آنها به دور است که اکنون خطر تروريسم بيش از هر زماني مشهود است و همه آنها نيز به زعم او «به دليل سياست هاي طايفه اي است که زمامداران امور در عراق و سوريه اتخاذ کرده اند.» پادشاه عربستان درباره سياست هاي کشورش در قبال اين تحولات گفت که مواضع ما کاملا روشن است و هميشه آن چه مطلوب ما بوده است را دنبال کرده ايم. ملک عبدالله به صراحت گفت که عربستان به دنبال تغيير حکومت در عراق و سوريه بوده و مي خواسته است که حکومت هايي بر سر کار آورد که بتوانند با تروريست گروه هاي تندرو مقابله کنند و به آنها ضربه بزنند، مثل حکومت جديدي که در مصر به رياست عبدالفتاح السيسي بر سر کار آمد و مبارزه با تروريسم را در راس امور خود قرار داده و به خوبي نيز توانسته است با آنها مقابله کند.

کري براي عربستاني ها توضيح داد که آن چه دولت کشورش دنبال مي کند ترغيب عراقي ها به تشکيل حکومتي است که همه را در خود جمع کند و اجماع ملي به وجود آورد که بتواند بر داعش و غيره مسلط شود، همچنين آن چه واشنگتن در سوريه مي خواهد حمايت از گروه هاي معتدل مخالف سوري است که مورد تاييد عربستان نيز باشد و به همين منظور نيز ۵۰۰ ميليون دلار در نظر گرفته است و مي خواهد آن را در اختيار نيروهاي معتدل مخالف سوري قرار دهد.

تهديد جدي
به نظر مي رسد گسترش محدوده تحرکات تروريست ها در منطقه خاورميانه ، نگراني کشورهاي حاشيه خليج فارس بويژه عربستان را به همراه داشته است . تروريست ها که زماني براي انجام پروژه اي به سوريه اعزام شدند ، امروز ، به سبب نفوذ در مناطق جديد ، به تهديد جدي براي منطقه و جهان تبديل شده اند و کشورهايي که مارس ۲۰۱۱ بذر تروريسم در سوريه را کاشتند ، امروز نگران پيامدها و توفان آن هستند.
تروريست ها که تحت عناوين مختلف تحرکات خود را در سوريه شروع کردند ، امروز در عراق جولان مي دهند و تحرکات آنان به مرزهاي عربستان نيز نزديک شده است.
تروريست هاي خريداري شده که در ابتدا فقط براي انجام پروژه اي از کشورهاي مختلف از جمله اروپا وارد سوريه شدند، امروز ، بدون توجه به دستورات اربابان خود، مرتکب هر جنايتي مي شوند.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا