افتخاري بزرگ در دومين حضور

ايران به دور نهايي ليگ جهاني واليبال صعود کرد

به گزارش بصیر، تيم ملي ايران در ششمين هفته ليگ جهاني واليبال براي دومين بار ميزبان لهستان بود. ملي پوشان ايران که پيش از اين ۱۶ امتياز از دور مقدماتي اندوخته بودند، براي صعود به مرحله نهايي اين مسابقات تنها به دو امتياز ديگر نيازداشتند. ان ها مصمم بودند تا با يک نمايش تماشايي در خانه بار ديگر لهستان را شکست دهند و جشن نخستين صعود خود را به دور نهايي ليگ جهاني برگزار کنند. اين اتفاق با برتري قاطع ۳-۰ رخ داد.


در نخستين روز ماه مبارک رمضان گوش تا گوش سالن ۱۲ هزار نفري مملو از هواداراني بود که مثل همشه براي تشويق بلندقامتان والبيال ايران از ساعتي قبل تمام سکوها را پر کرده بودند. همه آمده بودند که جشن رمضان را در کنار جشن صعود والبيال ايران برگزار کنند. روزه داران در حال تماشاي تمرين گرم کردن واليباليست ها افطار کردند و همراه با نواي دلنواز اذان از صميم قلب براي موفقيت تيم ملي واليبال دعا خواندند.

در اين مسابقه اگرچه همچنان تذکرهايي درباره ممنوعيت ورود بانوان داده شده بود، اما تعداد بيشتري از خانم ها توانستند از نزديک بازي را تماشا کنند. مجموعا حدود ۵۰ خانم به احتساب هواداران تيم لهستان در سالن حضور داشتند و همين کافي بود تا فضاي سالن ۱۲ هزار نفري آزادي مطابق با قوانين فدراسيون جهاني تک جنسيتي نباشد.

تيم ملي واليبال ايران در اين مسابقه با پيراهن سوم خود يعني لباس يکدست سورمه اي به ميدان رفت. در مقابل لهستاني ها لباس يکدست سفيد به تبعيت از پرچم خود پوشيده بودند.

تيم ايران با ترکيب سعيد معروف، عادل غلامي، مجتبي ميرزاجانپور، شهرام محمودي، فرهاد قائمي، سيد محمد موسوي و فرهاد ظريف بازي را آغاز کرد. براي لهستان هم با ترکيب نواکوشي، وينارسکي، کونارسکي، ورونا، باسزک به ميدان رفت.

ست نخست: ۲۵-۲۲ايران

تيم ملي ايران شروعي طوفاني داشت. نخستين سرويس لهستاني ها که به تور رفت کافي بود تا طبل نبرد ارتش ايران نواخته شود. ايران روي بازي سازي هاي معروف و پرواز هاي طلايي محمودي خيلي زود چهار امتياز گرفت. بازيکنان ايران دريافت بسيار عالي داشتند. در عوض ضعف حريف را در دريافت شناسايي کرده بودند. بازيکن شماره ۲۱ حريف نمي توانست سرويس هاي موجي بازيکنان ايران را مهار کنند. بازيکنان ايران هم با آناليز خوب کادر فني روي او فشار مي آوردند. بازي خوب سرعتي از تيم ايران و دفاع روي تور سه نفره و عالي از شاگردان کواچ موجب شد که وقت استراحت فني نخست با امتياز ۸ بر ۳ به سود ايران تمام شود. جو سالن تماما به سود ايران بود. صداي تشويق ها تماشاگران به حدي بود که صداي خبرنگاران به يکديگر نمي رسيد. بازيکنان لهستان در اين شرايط امار اشتباه زيادي در سرويس داشتند. تک دفاع محمودي کونارسکي را همچنان ناکام گذاشته بود. ايران ۱۲ بر ۶ از حريف پيش افتاده بود. لهستاني ها حرفي براي گفتن نداشتند. آنتيگا هر دو وقت استراحت را در امتياز ۱۴ گرفت. دفاع روي تور ايران به خوبي مهاجم حقيقي تيم لهستان را شناسايي مي کرد و اين موضوع برد ايران را به همراه داشت. دفاع ايران عالي بازي خواني مي کرد. در عوض سرويس هاي ايران منطقه پنج زمين حريف را نشانه گرفته بود. ايران ۱۶ بر ۱۰ وقت استراحت فني دوم را برد. سرمربي لهستان دست به دو تعوضيه برد تا در دفاع تيمش را تقويت کند. ميرزاجانپور با هوشمندي خود نهايت استفاده را از دريافت ناقص حريف مي برد. تمام پاس هاي کوتاه معروف براي موسوي امتياز مي آورد. ظريف عالي دريافت مي کرد و بيخود نبود که سرمربي اينقدر روي حضور او د ر مسابقات تاکيد داشت. ايران همچنان با اختلاف ۷ امتياز از حريف پيش بود که کواچ مهدي مهدوي را فراخواند. آرمين تشکري هم به جاي موسوي به ميدان رفت. سرعت جا به جايي غلامي در دفاع روي تور عالي بود. بازي موثر او کاملا اسپکرهاي حريف را نااميد کرده بود. آمار اشتباه لهستان در سرويس بسيار بالا بود. ژيگالو پاوسر تعويضي و کهنه کار لهستان مثل معروف با يک جاي خالي سعي کرد تا دفاع روي تور ايران را تحت تاثير قرار دهد. در دقايق پاياني ست نخست لهستان روي سرويس هاي موجي تمرکز کرد و تا حدي دريافت ايران را به اشتباه وادار کرد. همين موضوع اختلاف امتيازها را کاهش داد. عجله بازيکنان ايران براي اسپک زدن موجب شد تا قدري اشتباه ها زياد شود. پاسور دوم لهستان عالي کار مي کرد. کواچ در امتياز ۲۴ بر ۲۲ سرانجام وقت استراحت گرفت تا ايران بازي را از دست ندهد. سرانجام موسوي با غائله خاتمه داد و با اسپک تماشايي خودش موجب شد ست نخست ۲۵ بر ۲۲ به سود ايران تمام شود.

ست دوم: ۲۵- ۲۰ ايران

ايران در ست دوم قدري حريف را دست کم گرفت. لهستان در ست دوم دو دهنده بازي را چرخاند و با سرويس هاي موجي کار را دنبال کرد. پاسور اين تيم از منطقه سه بازي را دنبال مي کرد. تمرکز دفاع لهستان روي اسپک هاي شهرام محمودي بود. لهستان ۴ امتياز پيش افتاد. اما برخورد شهرام محمودي و وينارسکي موجب شد تا قطر پاسور ايران از ناحيه مج پا احساس مصدوميت کند. آسيب ديدگي او جدي بود. سعيد معروف و ساير بازيکنان او را به کنار ميدان بردند تا سيامک افروزي به مداواي او بپردازد. امير غفور به جاي محمودي به ميدان رفت. ۶ بر يک به سود لهستان بود که کواچ دريافت وقت استراحت کرد. تشويق هاي مستمر تماشاگران ايران موجب شد تا بازيکنان ايران يکبار ديگر به خود بيايند. چند دفاع تکنفره از موسوي کافي بود تا فاصله امتيازها کم شود. غفور که در اين دوره از مسابقات زياد فرصت بازي پيدا نکرده بود انگيزه زيادي داشت تا در اين مسابقا بازهم توانايي هاي خود را نشان دهد. وقت استراحت فني نخست ۸ بر ۵ به سود لهستان تمام شد. محمودي نمي توانست به بازي برگردد. سيامک افروزي با اشاره اين مضوع را به کادر فني گفت. همه نگاه ها متوجه فور و اسپک هايش بود. همچنان لهستان با اختلاف سه امتياز پيش بود. معروف تمرکز پاس هاي خود را به منطقه چهار و دست فرهاد قائمي برده بود. کونارسکي در ست سوم عالي کار مي کرد. او بارها خط دفاعي ايران را شکست. کواچ عبادي پور را جاي ميرزاجانپور به ميدان فرستاد تا دريافت ايران تقويت شود. عادل غلامي مثل هميشه کم نوسان ترين بازيکن ايران بود. سيد محمد موسوي از بازي خارج شد و کنار محمودي رفت تا از او دلجويي کند. سعيد معروف در طول بازي مدام با موسوي حرف مي زد. غفور عالي اسپک ميزد و موسوي تماشايي دفاع مي کرد. ايران سرانجام در امتياز ۱۳ از حريف جلو افتاد. يک بازگشت شکوهمند تشويق تماشاگران و محمودي را به همراه داشت. از زماني که غفور به ميدان آمده بود معروف هيچ پاسي را به او نداد. با اين کار دفاع حريف را به تله غفور انداخت. حملات ايران با ميرزاجانپور و عبادي پور ادامه داشت. آبشارهاي عبادي پور نرم در زمين حريف مي نشست. او پس از ورود به زمين خوب کار مي کرد. ايران وقت استراحت دوم را ۱۶ بر ۱۳ برد. امير غفور بعد از وقت استراحت فني دوم مهاجم اول ايران شد. اسپک هاي قدرتمند او همچنان ايران را در حاشيه امنيت برتري سه امتيازي نگاه داشته بود. آمار سرويس هاي اشتباه در امتيازهاي پاياني ست دوم باز هم زياد شد. آنتيگا در امتياز ۲۴ بر ۲۰ وقت استراحت گرفت. به نظر نمي رسيد لهستان بتواند به بازي برگردد. ۲۵ بر ۲۰ ست دوم هم به سود ايران تمام شد. ايران در ست دوم نشان داد که واقعا يک تيم است. واليباليست هاي ايران در غياب شهرام محمودي بازي باخته را بردند. بعد از ست دوم غفور کنار محمودي رفت و او را در آغوش کشيد.

ست سوم: ۲۵ بر ۲۲ ايران

در ست سوم ايران به ميدان آمد تا کار لهستان را يکسره و تکليف صعود را مشخص کند. دفاع عادل غلامي همجنان براي ايران امتياز مي آورد. در مقابل کونارسکي موثرترين مهره لهستان با اسپک هاي خوب خود از منطقه دو اجازه نمي داد اختلاف ها زياد شود. امير غفور حالا علاوه بر اسپک در دفاع هم موثر بود. اختلاف به عدد ۴ رسيد. ايران در آستانه پيروزي بود. نيکا به جاي وينارسکي به ميدان رفت. لهستان اين ست هم تغيير آرايش داشت. حالا تيم ايران با دريافت هاي ميلادعبادي پور و حملات موسوي و غفور امتياز مي گرفت. کونارسکي اما انگار تازه از خواب بيدار شده بود او آبشارهاي بسيار پرسرعتي مي زد. تيزهوشي سعيد معروف و جاي خالي فوق العاده او در انتهاي زمين حريف بار ديگر توانايي هايش را به رخ پاسور حريف کشاند و يکي از تماشايي ترين صحنه هاي ليگ جهاني را پديد آورد. سردفاع لهستان به يک سوم دفاعي نزديک شده بود و معروف با تيزهوشي توپ را در منتطقه چنج زمين حريف نشاند. تمام سرويس هاي ژيگالو در اين مسابقه به بيرون رفته بود. ايران با اختلاف سه امتياز پيش بود. سعيد معروف باز هم با تيزهوشي خود تمام دفاع روي تور حريف را تحقير کرد. او سايه توپ را زد تا در ناباوري کادر فني توپ بين دست بازيکنان لهستان به زمين بخورد. آبشار امير غفور امتياز ۱۴ را به ارمغان آورد. ايران در آستانه صعود به دور نهايي ليگ جهاني قرار داشت. موسوي بالاخره کونارسکي را هم دفاع کرد تا لهستان ديگر حرفي براي گفتن نداشته باشد. سالن غرق در شادي و شور بود. لحظات تاريخي براي واليبال ايران رقم مي خورد. يک اشتباه از عبادي پور و توپ گيري خوب از لهستاني ها کافي بود تا دو تيم در امتياز ۱۵ برابر شوند. اما پاس هاي کوتاه معروف براي موسوي همچنان تير خلاص لهستان بود. وقت استراحت فني دوم هم با امتياز ۱۶ بر ۱۵ به سود ايران تمام شد.

پس از تايم اوت ايران دو امتياز پياپي به دست آورد تا اختلاف امتياز سه حاشيه امنيتي براي شاگردان کواچ ايجاد کند. اختلاف سه تا امتيازي اما ديري نپاييد. مهدوي جاي معروف وارد زمين شد و آرمين تشکري هم به زمين آمد اما سرويس را از دست داد. تشکري هم در حمله دفاع شد و لهستاني‌اختلاف امتياز را جبران کردند و کار در امتياز ۱۹ مساوي شد. تساوي تا امتياز ۲۰ ادامه پيدا کرد، اما ايران دو امتياز ديگر به دست آورد. اين ست در پايان ۲۵ بر ۲۲ به سود ايران رقم خورد.

ايران در حالي به فينال رقابت‌ها صعود کرد که کارشناسان پيش بيني مي‌کردند ايران با توجه به ميزبان بودن ايتاليا و اضافه شدن يک سهميه بتواند به فينال صعود کند، اما شاگردان کواچ با پيروزي دوم برابر لهستان دومي خود را در گروه قطعي کردند و حالا حتي ممکن است ايتاليا را نيز از صدر به پايين بکشند.

 

 

ورزش ۳

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا