وکیل امام(ره)؛ عالم گمنام مازندرانی/تصاویر

به گزارش بصیر،  گرامیداشت یازدهمین سالگرد عالم وارسته، خیر نکونام، آیت الله جواد منتظری (ورداسبی) جویباری، هفته جاری با سخنرانی «حجة‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالرضا مسرور» در مسجد چهارده معصوم(ع) شهرستان جویبار برگزار شد.

به همین مناسبت به مروری بر زندگی‌نامه و معرفی برخی خدمات ایشان می پردازیم.

***

زندگی‌نامه

شیخ جواد منتظری (ورداسبی) جویباری، فرزند ابوالقاسم، متولد سال ۱۳۱۲ در شهر مقدس قم در خانواده ای روحانی که اصالت روحانیت در این خانواده به بیش از ۲۵۰ سال بالغ می شود، چشم به جهان گشود.

پدر بزگوارش «شیخ ابوالقاسم منتظری (ورداسبی)» در همان اوان به واسطه ارتحال پدر، راهی دیارش شده و ضمن اداره مسجد، منبر، هدایت مومنین و اهالی محترم جویبار به حل و فصل مشکلات اجتماعی و رفع گرفتاری های مردم منطقه می پردازد.

شیخ جواد، همزمان با طی دوره ابتدایی در جویبار، قرآن و قرائت آن را نزد پدر بزرگوارش آموخت و پس از اخذ مدرک ششم ابتدایی، با توجه به علاقهاش نسبت به فراگیری علوم دینی و معارف اسلامی، در سال ۱۳۲۵ به حوزه  علمیه ساری (مدرسه رضاخان) عزیمت کرد و به مدت دو سال، مقدمات را نزد «آیت الله شیخ مصطفی صدوقی(ره) و آیت الله شیخ محمدتقی نظری(ره)» فرا گرفت و آنگاه با کسب اجازه از پدر گرامی‌شان در اواخر سال ۱۳۲۶، به شهر مقدس قم مهاجرت کرد.

در آنجا دوره سطح را نزد اساتیدی همچون حضرت «آیت الله میرزاجواد تبریزی و آیت الله مشکینی» و سایر اساتید آن روزگار طی مدت ۱۳ سال گذراند.

وی در همان زمان در شهر تهران موفق به اخذ مدرک دیپلم شد.

درس خارج اصول فقه را از محضر آیات عظام بروجردی، امام خمینی(ره) و … کسب فیض کرد.

پس از طی این مراحل اجتهاد، اجازه روایی و امور حسبیه را از محضر امام خمینی(ره)، میرزا هاشم آملی، آیت الله گلپایگانی و… فرا گرفت.

در سال ۱۳۳۸، همزمان با برگزاری امتحان ورودی به دانشکده علوم معقول و منقول دانشگاه تهران، ارتحال والد بزرگوارش، باری دیگر او را از مسیر حضور در دانشکده به سوی جویبار سوق داد.

یازدهمین سالگرد آیت الله جواد منتظری (ورداسبی) جویباری+تصاویر

ذوق و نبوغ سرشارش باعث شد تا تحقیق و تفحص زیادی در خصوص تاریخ احادیث انجام دهد که نتایج حاصله از آن، نگارش و جمع آوری مطالبی پیرامون زندگانی پیامبر اسلام(ص)، امام حسین(ع) و شهدای کربلا و فرائض دینی بوده که آماده چاپ است.

شیخ جواد در عمل به آنچه آموخته بود، اصرار فراوان داشت و عمل به سیره نبوی را در زندگی، سرمشق و سرلوحه کار، اخلاق و رفتار خود قرار داد.

نسبت به کسانی که قدری علم از او آموخته بودند و خود را مدیونش می دانستند، همواره احترام خاصی قائل بود.

ساختن مدرسه دخترانه با هزینه شخصی و اهدای آن به آموزش و پرورش؛ طراحی و ساخت مساجد و حسینیه ها به خصوص مسجد سراجکلا با خودیاری مردم؛ راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار؛ عضو هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار؛ کمک مالی و فکری پیرامون ساخت مراکز فرهنگی و مذهبی در شهرهای مختلف؛ شرکت در کارهای عام المنفعه و تأسیسات زیر بنایی؛ کمک و سرپرستی خانواده های بی بضاعت  و نیازمند، گوشه ای از خدمات این عالم است.

حضرت آیت الله مرتضی صدوقی

رحلت عالم عامل فقیه عادل مرحوم مغفور آیت الله آقای شیخ جواد منتظری ورداسبی(ره)، موجی تأثر و تألم در منطقه پیش آورده، شخصیتی که از بیت رفیع فقاهت بوده و در طول زندگی خود با قدرت وعظ و خطابه به تشنگان و شیفتگان معارف اسلامی خدمت نموده است و فقدان ایشان ثله عظیمی برای اسلام می باشد.

اینجانب فقدان این عالم بزرگوار را به جامعه روحانیت جویبار و عموم اهالی قدرشناس آن شهر و به بیت معظم ایشان، به ویژه به خلف صالح آن مرحوم جناب حجة‌الاسلام والمسلمین آقای شیخ کمال منتظری (ورداسبی) جویباری تسلیت عرضه داشته و علو درجات ایشان و صبر جمیل را برای عموم بازماندگان مسئلت می نماییم.

بخشی از بیانات حضرت آیت الله رسولی محلاتی در مراسم سوم

وقتی جناب آقای معلمی خبر ارتحال ایشان را به بنده اطلاع داد، برای من این ضایعه، مصیبت ناگواری بود، بنده به جهت تحصیل طلبگی خدمت ایشان از بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال قبل در قم می رسیدم.

وقتی انقلاب پیروز شد، به طور مرتب شاید ماهی یکبار، چه در جماران که ما در خدمت‌شان بودیم و چه پس از رحلت امام(ره)، در بیت مقام معظم رهبری؛ هر وقت هم می آمدند، به خاطر لطف و محبتی که به من داشتند، پیش ما می آمدند و خیلی به من محبت می کردند و امروز من شرمنده ایشان و بیت‌شان از الطاف زیادی که به من داشتند، هستم.

ایشان روزی از من اجازه روایی درخواست کرد و من از تنها کسی که اجازه روایی داشتم «مرحوم علامه حاج شیخ آقا بزرگ تهرانی» بود. گفتم: من فقط از آقای تهرانی اجازه دارم؛ ایشان هم قبول کردند و برای اولین بار و با توجه به سوابق دوستی و ارادتی که به ایشان داشتم، قبول کردم و اجازه روایی برای‌شان نوشتم.

واقعاً مصیبت ایشان برای ما، اهالی محترم جویبار، جامعه محترم روحانیت، علمای اعلام، بیت معظم آن مرحوم، خیلی ناگوار بود.

بخشی از بیانات حضرت آیت الله شیخ عبدالله نظری در مراسم چهلم

شیخ جواد منتظری، شخصیتی والا، ارزنده، ارزشمند از نظر اصالت، وراثت، شخصیت و دودمان که هم از جهت وراثت ریشه دارد و هم از جهت اکتساب ذاتی، کرامت و کمال دارد. یادم می آید، محضر امام(ره) که می رفتیم، ایشان نماینده امام(ره) بودند و وکالتنامه از ایشان داشتند.

 

 

بلاغ

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا