روحانی در مراسم گرامیداشت روز صنعت

هیچ اختلافی بین دولت، مجلس و قوه قضائیه نیست/ تیم مذاکره‌کننده ما تخصص لازم برای حرف‌زدن با شش قدرت را دارد /حمایت اگر در کنار رقابت نباشد مخرب است

به گزارش بصیر، حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (سه‌شنبه) در مراسم گرامیداشت روز صنعت که در سران اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری از کشورها صنعتی شدند چون معادن غنی داشته و در کنار آب‌های آزاد بودند و می‌توانستند با جهان خارج در ارتباط باشند.

 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بسیاری از کشورها صنعتی شدند چون در منطقه جغرافیایی خاصی قرار گرفته بودند که می‌توانستند کشورهای مختلف را به یکدیگر متصل کنند؛ همچنین به خاطر داشتن دانشگاه‌های بزرگ و محققان و تلاشگران جزو کشورهای صنعتی به شمار می‌روند.

وی افزود: اما کشوری که همه اینها را دارد و درواقع توسعه انسانی داشته و دارای مخازن گاز جهان و دارنده مخازن نفت است و ۲ هزار کیلومتر به آب‌های آزاد جنوب و حتی در شمال هم به آب‌های آزاد متصل است و می‌تواند از مزیت‌های تجاری برخوردار باشد و شرق و غرب و شمال و جنوب را به هم متصل کند و دارای نابغه، صاحب‌نظر، دانشجو و استاد است و بیش از نیم‌قرن سابقه حرکت صنعتی در آن وجود دارد چطور هنوز نمی‌توانیم بگوییم صنعتی شده است.

روحانی با طرح این سوال که اشکال از کجا است گفت: آیا اشکال از برنامه است، برنامه اول یا دوم یا سوم که تا حدی به آن ارفاق شده و یا چهارم یا پنجم؛ آیا اشکال از برنامه‌ریزی دولت یا قانون مجلس است و یا سیاست‌های کلی و چشم‌انداز ۲۰ ساله؟

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: بنده می‌خواهم جمله‌ای را بگویم اما آن را گزنده تلقی نکنید اگر انرژی را به قیمت جهانی تحویل تولید دهیم آیا تولید کشور ما قدرت صادرات دارد؛ اگر دروازه‌های کشور را باز بگذاریم و تعرفه را کنار گذاشته و حمایت از تولید را نیز کنار بگذاریم آیا تولید کشور ما توان رقابت با منطقه و جهان را را دارد؟

وی با بیان اینکه نوزاد و نوجوان نیاز به حمایت دارد اما آیا جوان بالغ توانمند رشیدی که بیش از ۴۰ سال از عمرش گذشته باز هم نیاز به حمایت دارد افزود: اگر حمایت در کنار رقابت نباشد حمایت مخرب است.

رئیس‌جمهور خطاب به صنعتگران تصریح کرد: بیایید با هم بنشینیم و گفت‌وگو کنیم؛ این مذاکرات برد ـ برد تنها با خارجی‌ها نیست، بلکه دولت و بخش خصوصی، قانون‌گذار و بخش خصوصی هم باید مذاکرات برد برد داشته باشند.

 روحانی با تأکید بر اینکه ما نیاز به سرمایه طبیعی، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی داریم، اظهار داشت: اگر سرمایه طبیعی ما یعنی معادن، جغرافیای ایران اتصال به آب‌های آزاد، راه‌آهن و جاده و مسیر هوایی نباشد،‌ ما دچار مضیقه بزرگی بودیم و اگر توسعه انسانی نبود این مقدار صاحب‌نظر، دانشجو، صاحب علم  و اندیشمند نداشتیم.

 وی ادامه داد: ما در کنار این دو سرمایه نیاز به سرمایه اجتماعی داریم؛ باید به یکدیگر و آینده اعتماد داشته باشیم و همگی به قانون احترام گذاشته و ثبات و امنیت را در آینده کشور ببینیم.

 رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید مطمئن شویم این دولت دولتی نیست که در یک جلسه بدون مشورت و مطالعه تصمیم‌گیری کند، تصریح کرد: باید مطمئن شویم این دولت توانمند بوده و این قدرت را دارد که آرامش بازار را نگه دارد.

 روحانی اضافه کرد: شما امروز در موضوع تورم می‌بینید که دولت به آنچه قول داده عمل نموده است و اگر گفته که تورم قابل مهار است این کار را انجام داده و امروز تورم نقطه به نقطه به ۱۴٫۷ رسیده در حالیکه نقطه به نقطه در سال گذشته ۴۳درصد بود.

 وی افزود: این مسئله باید برای صاحبان حرف و کارآفرینان ما اطمینان‌بخش باشد و ما روند کاهش تورم را در سال جاری نیز ادامه خواهیم داد و شاهدیم که در ماه خرداد مواد خوراکی نه تنها افزایش قیمت نداشته بلکه در مواردی نیز کاهش داشته است.

 رئیس‌جمهور با اشاره به نرخ ماهانه تورم و متوسط یک واحد درصدی آن در هر ماه تصریح کرد: این به معنای اطمینان به جامعه ماست که می‌خواهند تلاش کنند و در واقع نوعی ثبات و حرکت رو به جلو وجود دارد.

 روحانی با اشاره به لزوم مبارزه با رکود و تورم تصریح کرد: وقتی رکود و تورم همراه است، دولت مبارزه با هرکدام را که آغاز کند برخی اعتراض به دومی می‌کنند، یعنی اگر مبارزه با رکود را آغاز کنیم عده‌ای می‌گویند تورم افسارگسیخته شده و جامعه با مشکل روبروست.

 وی ادامه داد: ما در مشورت با کارشناسان خود به این نتیجه رسیدیم که در شرایطی که تورم و رکود داریم در قدم اول باید تورم را مهار کنیم و برای شکستن رکود که سخت‌تر است در مرحله بعد اقدام کنیم و امروز اولین قدم برای شکستن رکود آغاز شده است.

 روحانی رشد تولید در تولید خودروی سبک، لوازم خانگی و برخی از اقلام را به معنای آغاز شکسته شدن رکود خواند و افزود: امروز در زمینه تولید گاز و نفت قدم‌های بزرگی برداشته‌ایم و چهار فاز پارس جنوبی امسال و چهار فاز دیگر در سال آینده افتتاح خواهد شد.

 رئیس‌جمهور ادامه داد: وزیر نفت اعلام کرده که برای اجرای بند «ق» سرمایه کافی برای تغییر همه وسایل گازسوز در اختیار گذاشته می‌شود.

 رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما ناچاریم تعدادی خودروی با سوخت کم وارد کنیم، اظهار داشت: ما نمی‌توانیم مدام خواهش کنیم و بگوییم که باید در زمینه خودرو یک حرکت سریع کیفی رخ دهد ولی در مقابل هیچ حرکتی انجام نشود.

 وی با اشاره به برخی محدودیت‌ها در زمینه تولید و صنعت برخی از این محدودیت‌ها را به نفع کشور و برخی را به ضرر تولید دانست و افزود:‌برخی محدودیت‌ها غیرعقلانی و ناصحیح است. بعنوان مثال در زمینه تولید اگر پیچ و خم‌های غیرضرور برای دادن مجوز پیش پای تولیدکنندگان باشد به معنای محدودیت غیرعقلانی است؛ اگر در بخش‌هایی از سیستم اداری ما فساد و رانت وجود دارد به معنای محدودیت غیرعقلانی بوده و باید با آن مبارزه شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به برخی محدودیت‌های عقلانی و صحیح مانند محدودیت برای صنایع مضر برای محیط زیست اظهار داشت: هدف نهایی از صنعت نفع مردم بوده و صنعت باید به نفع جامعه تمام شود و اگر صنعتی وجود دارد که محیط را آلوده می‌کند باید برای آن محدودیت ایجاد کنیم.

 روحانی با اشاره به ضرورت تغییر تکنولوژی و نوآوری در زمینه‌های صنعتی در جهت ایجاد امنیت بالا برای مردم اظهار داشت: اگر در صنعت خودرو چیزی را برای جان مردم ضروری می‌دانیم این محدودیت، محدودیت درست است.

رئیس‌جمهور محدودیت برای منع خام فروشی در بخش‌های مختلف را محدودیتی عقلانی خواهند و اظهار داشت: دولت در برخی موارد باید به نفع جامعه و مردم محدودیت ایجاد کند اما آنجایی که محدودیت‌ها مشکل‌آفرین است دولت باید در برابر آنها مقابله کند.

 روحانی ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که تولید ما با مشکل مواجه است و مقابله با برخی از این مشکلات وظیفه دولت است؛ ما باید فضای روابط خارجی را مناسب قرار دهیم تا شما راحت‌تر بتوانید تکنولوژی و مواد اولیه وارد کرده و در زمینه پولی و مالی تبادل کنید.

 وی اضافه کرد: دولت در زمینه سیاست خارجی قدم‌های درستی را در یازده ماه گذشته برداشت و شرایط را برای تولید مناسب کرده است و ما دیدیم که تحریم‌ها در برخی بخش‌ها متأسفانه به دلیل برخی سیاست‌های غلط توانست حتی در صنعت خودروسازی که یک صنعت قدیمی به شمار می‌رود اثر بگذارد.

 رئیس‌جمهور افزود: امروز قدم‌هایی در زمینه برداشتن تحریم‌ها صورت گرفته و برخی تحریم‌ها نیز برداشته شده و من قول می‌دهم که کاسه تحریم‌ها شکسته و هیچ بندزنی قادر نیست آنها را درست کند.

 روحانی با بیان اینکه ما در مسیر برداشتن موانع از راه تولید به راهمان ادامه می‌دهیم اظهار داشت: به همه دوستان و ارزشمداران با زبان آرام عرض می‌کنم که ما انقلاب را می‌شناسیم و عزت ملی را پاس می‌داریم و خیلی غصه نخورید؛ ما می‌دانیم چه کار می‌کنیم.

 وی تصریح کرد: وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده ما کاملاً تخصص لازم را برای حرف زدن با شش قدرتی که روبروی ما هستند دارد و سبک و سیاق مذاکره را می‌داند؛ ما می‌دانیم راه سخت است ولی آن را تا موفقیت نهایی ادامه می‌دهیم.

 رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ایران خواهان داشتن روابط نزدیک با همسایگان خود است، افزود: یکی دو همسایه نیز داریم که هنوز تمایلی به داشتن رابطه نشان نداده‌اند و علامت‌های لازم را برای داشتن یک رابطه خوب و دو جانبه به آنها داده‌ایم؛ ما می‌خواهیم با همسایگان خود روابط دوستانه داشته باشیم و این مسئله را به نفع کشور و منطقه می‌دانیم.

 روحانی با بیان اینکه ما برای ایجاد ثبات و آرامش و جلوگیری از جنگ در منطقه تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم، اظهار داشت: می‌دانیم افراطی‌گری وخشونت و دخالت در کار این و آن به نفع هیچ کشوری نیست.

 وی اظهار داشت: ما روابط خوب و مثبت و ثبات منطقه را نه تنها برای تولید بلکه برای آرامش مردم منطقه ضروری می‌دانیم.

 روحانی ادامه داد: می‌دانیم برای آنکه شاهد رونق در تولید باشیم، الآن در شرایطی هستیم که دولت باید به تولید کمک کند؛ بانک‌های ما به حد لازم توانمند نیستند و برای توانمندسازی آنها جلساتی را گذاشته‌ایم و در آینده نیز جلساتی برای تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز تولید خواهیم داشت.

 رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما بنا داریم برای کمک به بخش‌های تولیدی اولویت‌بندی کنیم اظهار داشت: آنهایی که در سخت‌ترین شرایط کشور اعم از تحریم و مشکلات بازار ارز توانسته‌اند خود را نگه دارند و به تولید ادامه دهند، امروز اگر برای رشد تولید خود نیاز به کمک داشته باشند در اولویت قرار دارند.

 روحانی ادامه داد: اولویت دوم مربوط به بخش‌های تولیدی  است که به دلیل مشکلات بیرونی که به آنها تحمیل شده دچار مشکل شده‌اند و این مشکلات به دلیل سیستم تحریم کشتی‌رانی و یا تحریم بانکی به آنها تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه در برخی از موارد معوقه بانکی فردی تسهیلات گرفته مقصر نبوده و شرایط تحریم باعث آن شده و باید یاری‌اش کنیم تصریح کرد: در برخی موارد نیز فرد مقصر بوده و کسی که مقصر است باید تاوان آن را نیز پس دهد.

روحانی با تأکید بر لزوم اولویت‌بندی در حمایت از تولید اظهار داشت: به همین دلیل کارگروه ویژه‌ای برای رونق اقتصادی و حمایت از تولید ایجاد کرده‌ایم؛ این کارگروه در حال کار و فعالیت بوده و از اقداماتی که انجام شده نیز مطلع هستم و در شورای هماهنگی اقتصادی کشور برخی موارد اختلافی را بررسی خواهیم کرد و امیدوارم تا پایان تیرماه این بسته برای حمایت از تولید و خروج از رکود عملیاتی کنیم.

 وی ادامه داد: البته دولت بر اعتقاد خود ثابت است که تولید باید قدم به قدم در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، متأسفانه برخی بنگاه‌های ما بزرگ متولد شده‌اند و برخی نیز از زمان تولد خود رشد نکرده‌اند و البته برخی موارد نیز حرکت مناسبی داشته‌اند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در خیلی از کشورهای بزرگ بنگاه‌های بزرگ صنعتی ۵۰ سال پیش از این یک کارگاه کوچک بوده‌‌اند ولی مراحل رشد را طی کردند اما در کشور ما به دلیل وابستگی صنعت به دولت و اتکا به پول نفت این اتفاق رخ نداده است.

روحانی تصریح کرد: اگر شرکت‌های چند ملیتی‌ وارد کشور ما می‌شوند باید حواسمان باشد آنها به این شرط بیایند که تکنولوژی جدید را به کشورمان وارد کنند و ما نیز باید به دنبال بومی‌سازی آن تکنولوژی و ایجاد فناوری‌های جدید باشیم.

وی با تأکید بر اینکه ایران باید به دنبال برندسازی باشد، اظهار داشت: ما ایرانی‌ها در گذشته صنعت‌گرانی بزرگ بوده‌ایم و باید دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و صنعتی دست به دست یکدیگر دهند و دوباره پرچم عظمت صنعت ایرانی بار دیگر در قله‌ها به اهتزاز در بیاید.

رئیس‌جمهور با دعوت از سرمایه‌گذاران ایرانی در خارج برای انتقال سرمایه خود به داخل کشور تصریح کرد: ولله قسم سالهای ۸۴ تا ۹۲ گذشته است و دیگر تکرار نمی‌شود.

روحانی افزود:‌دولت یازدهم خود را خادم مردم می‌داند و هیچ تصمیم فردی اتخاذ نمی‌کند و بدون مشورت آن هم با شورهای چندباره تصمیم‌گیری انجام نمی‌دهد و اگر هم تصمیمی اعلام کرد و اشتباه انجام داد برای آنهایی که بگویند دولت اشتباه کرده تواضع نموده و دست آنها را می‌بوسیم.

وی با تأکید بر آمادگی بانک‌ها، بنگاه‌های بزرگ و بنگاه‌های کوچک برای حرکت در مسیر رشد و توسعه تصریح کرد: بنگاه‌های کوچک ما در این مسیر باید به بانک‌ها تکیه کنند و البته بانک‌های ما باید دست از بنگاه‌داری برداشته و به عنوان یک امانت‌دار پلی میان تولید و صنعت باشد؛ راه و روش بانک‌ها باید اصلاح شود.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت برای ایجاد زمینه ورود سرمایه خارجی به کشور اظهار داشت: دلیل این کار آن است که سرمایه داخلی برای هه طرح‌های ما کافی نیست.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه آنچه در مسیر رشد صنعت لازم است دولت تصویب خواهد کرد، افزود: آنچه لازم است مجلس تصویب کند نیز به صورت لایحه تقدیم خواهد شد؛ امروز هیچ اختلافی بین دولت، مجلس و قوه قضائیه در مسیر اجرای سند چشم‌انداز و اقتصاد مقاومتی و در راه هدف بزرگ ما یعنی شکست رکود وجود ندارد.

وی با تأکید بر اهمیت بخش کشاورزی در مسیر رشد صنعت ادامه داد: کشاورزی ما باید صنعتی شود و صنعت باید همه جا را فرا گرفته و کشور صنعتی شود.

روحانی اضافه کرد: ما نیاز به توسعه و رشد داریم و امسال باید رشد اقتصادی ما مثبت شود؛ سال گذشته رشد ما مثبت نبود و سال ۹۱ را نیز همه خبر دارید که چگونه بود و امروز با ارزیابی‌های دقیق بانک مرکزی رشد سال ۹۱ منفی ۶٫۸ درصد بوده است.

رئیس‌جمهور در پایان از همه صنعتگران و تولیدکنندگان دعوت کرد تا برای رشد تولید دست به دست یکدیگر دهند.

 

صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا