تلاقی حرکت علمی کشور با مباحث هسته‌ای

بصیر، فرارسیدن ماه مبارک رمضان فرصت دوباره‌ای بود برای دیدار صد‌ها نفر از استادان دانشگاه‌ها با امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و پیگیری مباحث عرصه‌های علمی کشور که اواخر هفته گذشته صورت گرفت.

اولین نکته مهمی که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این محفل بیان کردند، لزوم کند و متوقف نشدن حرکت علمی کشور و تأکید بر ادامه آن با حرکتی پرشتاب‌تر و مضاعف بود. معظم‌له در اهمیت این حرکت فرمودند: «حرکت علمی کشور، موضوعی اساسی برای آینده کشور و جامعه و حتی برای دنیای اسلام است.»

ایشان درباره اهمیت این مسئله در وضعیت حاضر نیز یادآور شدند: «دشمن می‌خواهد با ابزار تحریم بر روی آبروی ملی ایرانیان فشار بیاورد و ملت را تحقیر کند که استمرار و پیشرفت علمی، این ابزار را هم بی‌اثر خواهد کرد.»

واقعیات عرصه علمی کشور بیانگر آن است که در حال حاضر مسئله مهم کشور در این باره، راه‌انداختن حرکت علمی نیست؛ چرا که نظام، هوشمندانه این مهم را از سال‌ها پیش آغاز کرده و دستاوردهای ارزشمندی نیز داشته است.

دغدغه امروز نظام، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب، نکته‌سنجانه درباره آن هشدار دادند، کند و یا متوقف شدن این حرکت است. شاید مهم‌ترین عامل وقوع چنین اتفاق‌ خطرناک و پرخسارتی، غفلت لحظه‌ای از آن باشد که در این صورت، لازم است چشمان بیداری پیوسته مراقب آن باشند. چه‌بسا نظر به این نکته مهم بود که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در فراز دیگری از بیاناتشان تأکید کردند: «دانشگاه نباید در اختیار کسانی قرار گیرد که پیشرفت کشور را به هیچ می‌انگارند، بلکه باید در اختیار کسانی باشد که عاشق پیشرفت علمی ایران هستند و اهمیت آن را برای سرنوشت کشور و ملت درک می‌کنند.»

پیشینه علمی ایران و حرکت جدیدی که آغاز شده، آنقدر درخشان و برجسته است که جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در یادداشتی که درباره مذاکرات هسته‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست درج کرده، به آن پرداخته است. این حرکت در میانه راه به نقطه بسیار حساسی رسیده که با نقش‌آفرینی در آن، می‌تواند عینی‌تر اهمیت و توانایی‌هایش را به نمایش گذارد.

این نقطه، تلاقی این حرکت با فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که از طریق بحث تحریم‌ها با آن پیوند می‌خورد. در کنار مقاومت صبورانه مردم ایران در رویارویی با تحریم‌ها، یگانه عامل قدرتمندی که قادر است تحریم‌ها را از معادله هسته‌ای موجود، حذف و به ابزاری دست چندم و بی‌اثر و غیرقابل اتکا تبدیل کند، همین حرکت علمی است که آثار آن، کم‌وبیش در خنثی کردن بخشی از تحریم‌ها مشاهده شده است.

سرعت بخشیدن به این حرکت به‌مثابه ضربات سنگین و خردکننده بر پیکر تحریم‌‌هایی است که استکبار برای به زانو در آوردن ایران، تمام امیدش به آن است.

 

 

حمید رسولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا