فرهنگ، جا مانده از فناوری

بصیر، فناوری با سرعت سرسام‌آوری پیشرفت می‌کند، روزی نیست که برنامه‌هایی جدید برای استفاده بهتر از این دنیای جذاب منتشر نشود.

 
 

در این که این شرایط سبب بهبود کیفیت زندگی انسان ها شده هیچ شکی نیست، اما نکته اینجاست که در کشورهایی که لقب جهان سوم را یدک می کشند، استفاده از فناوری حکم شمشیری دولبه را پیدا کرده، براین اساس می توان گفت بهره گیری از دنیای مجازی و امکانات آن در بین بیشتر خانواده های ایرانی راه و رسم دیگری دارد.

برای نمونه اگر سایت هایی را که برنامه های خاص گوشی های تلفن همراه یا تبلت ها را ارائه می کنند، مرور کنید، متوجه می شوید در کنار صدها برنامه علمی یا کاربردی دیگر برنامه هایی مانند «وایبر»، «لاین»، «واتس آپ» و«تانگو» آمار بیشترین دانلود را داشته و دارند؛ نکته اینجاست که این برنامه ها امکان گفت وگو و به اشتراک گذاشتن عکس، ویدئو و نوشته را به کاربرانشان می دهند.

باید تاکید کرد که موضوع این نوشته به هیچ وجه انتقاد از به کارگیری این برنامه ها نیست، بلکه موضوع نحوه استفاده از آنهاست که کار را به جایی رسانده که برخلاف گذشته و هدف از تولید این برنامه ها اعضای خانواده های ایرانی از یکدیگر دورتر شده اند.

افزون براین فقر فرهنگی سبب شده استفاده از چنین برنامه هایی به قول معروف پرده حجب و حیا را برای خیلی ها کنار بزند، زیرا آنها براحتی حرف هایی را که تا پیش از این قادر به بر زبان آوردنشان نبودند، به صورت نوشته یا عکس با دیگران به اشتراک بگذارند.

برای نمونه این روزها افرادی که از اپلیکیشن هایی مانند وایبر استفاده می کنند، برای خود گروه هایی تشکیل داده و سعی می کنند با استفاده از دنیای مجازی بیشتر از احوال یکدیگر باخبر باشند، اما نکته اینجاست که در بیشتر مواقع به دلیل فرهنگ اشتباهی که این روزها همه گیر شده، این فضا فقط به محلی برای رد و بدل کردن نوشته های بی محتوا و عکس هایی تبدیل می شود که هیچ منفعتی برای آنها ندارد؛ جز این که در خوشبینانه ترین حالت وقت آنها را گرفته و اعضای خانواده را از یکدیگر دور کند.

دلیل این معضل نیز که می توان از آن به عنوان آسیب اجتماعی جدید یاد کرد، چیزی نیست جز فقر فرهنگی که این روزها در سایه رشد فناوری بیشتر از هر زمانی به چشم می آید، نکته اینجاست که راه مقابله با این آسیب به هیچ وجه پاک کردن صورت مساله و محدود کردن دسترسی به آنها نیست بلکه رفع این مشکل نیاز به برنامه ریزی دقیق مسئولان برای پیشرفت فرهنگی شهروندان دارد.

 

 

صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا