ماه رمضان فرصتی برای استراحت دستگاه گوارش

به گزارش بصیر به نقل از  عرش نیوزدکتر سید محمود اسحاق حسینی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه دستگاه گوارش مسئول تامین انرژی بدن است، گفت: این انرژی در برخی از سلول‌ها از طریق مواد قندی تامین می‌شود. دستگاه گوارش در ماه رمضان با سوزاندن چربی‌های موجود در بدن افرادی که روزه می‌گیرند، مواد قندی مورد نیاز مغز را تامین می‌کند.

 

این فوق تخصص گوارش در خصوص اثرات سودمند روزه داری برای برخی بیماری‌ها گفت: روزه گرفتن با رژیم غذایی کم چرب برای افرادی که کبد چرب دارند، به عنوان درمانی کمک کننده است و همچنین به دلیل مضر بودن مصرف غذای چرب برای افرادی که ریفلاکس گوارشی دارد، روزه گرفتن برای آنها نیز مفید است زیرا در این مدت بیماران احساس آرامش می کنند.

 

وی افزود: افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند با روزه گرفتن از احساس نامطبوع نفخ شکم در امان هستند و احساس آرامش و راحتی می‌کنند.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: روزه گرفتن در افراد چاق با رعایت در مصرف کم غذا می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

 

 

مصرف فراوان میوه و سبزیجات در وعده سحری ضروری است

 

اسحاق حسینی با اشاره به طولانی بودن مدت روز در ایام تابستان گفت: روزه داران باید وعده سحری را صرف کنند و نباید بلافاصله بعد از خوردن سحری بخوابند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: افراد در ماه رمضان باید برنامه منظم تغذیه داشته باشند و به صرف سحری و مصرف سبزیجات، آب و انواع میوه‌ها به ویژه میوه‌های گوشتی و آبدار توجه داشته باشند تا از یبوست نیز جلوگیری کنند. مصرف خربزه به دلیل داشتن آب، فیبر و قند مفید است.

 

اسحاق حسینی در خصوص وعده افطار گفت: روزه داران باید روزه خود را با یک لیوان آب ولرم باز کنند و از مصرف غذاهای حجیم و آش پرهیز کنند و با آرامش غذا بخورند. به دلیل فاصله کم میان افطار و سحری مصرف یک وعده غذا برای افطار کافیست تا بتوانند سحری را خوب میل کنند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: روزه گرفتن برای افرادی که سیروز کبدی پیشرفته و یا زخم فعال در معده دارند، مضر است زیرا این زخم‌ها دو ماه زمان می‌برد تا بهبود یابد که در این مدت نباید روزه گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا