عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

“کاهش نرخ تورم” و “رشد اقتصادی” بدون هم هیچ کارایی ندارد

به گزارش بصیر، جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی تیتر۱، با اشار ه به اینکه بانک مرکزی میانگین نرخ تورم را در خرداد ماه با ۶/۲ درصد کاهش ۲۷/۲ درصد اعلام کرده است گفت: طبعا این کاهش تورم مطلوب است و اصولا کاهش نرخ تورم می تواند بخشی از مشکلات را حل کند.


وی افزود: آنچه که در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است آن است که باید توجه داشته باشیم در طولانی مدت در کنار کاهش نرخ تورم، رشد اقتصادی نیز سیر صعودی را طی نماید.

قادری تصریح کرد: کاهش نرخ تورم و رشد اقتصادی دو شاخصی هستند که در کنار یکدیگر اهمیت دارند اگر یکی از این آن ها عملکرد مناسبی داشته باشد و دیگری عملکرد خوبی نداشته باشد، مطلوب نیست و نمی توان آنرا مثبت ارزیابی کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: با قیمت رکود می توان تورم را کاهش داد ولی سیاستی موفق است که همراه با کاهش نرخ تورم رکود اقتصادی هم کاهش یابد. 

وی دلیل این کاهش نرخ تورم را بکارگیری سیاست های انقباضی در بخش پولی و مالی دانست و افزود: ما در شرایطی بودیم که امکان باز کردن ال سی وجود نداشت و تحریم ها ایجاد مشکل و فشار جدی می کرد و در نتیجه آن امکان خرید بخشی از کالاهای مورد نیاز وجود نداشت و به طبع آن امکان صادرات مواد اولیه مرغوب توسط تولید داخلی از بین می رفت، وقتی نرخ ارز رو به افزایش است و بخش قابل توجهی از ارز موجود اعتدال شود، افزایش قیمت ارز و عدم تامین نیازهای ارزی باعث افزایش هزینه تمام شده تولیدات خواهد شد.

قادری تصریح کرد: در مجموع می توان گفت فشارهای ناشی از تحریم ها با تغییر شرایط اندکی کاهش یافته که این خود نقش زیادی در کاهش نرخ تورم داشته است.

وی مهمترین موانع دولت برای کاهش نرخ تورم را رکود و هزینه های تمام شده بخش تولید دانست و افزود: اگر دولت در جهت تکمیل زیر ساخت ها و حل مشکلات واحدهای تولیدی حرکت نکند و به کاهش هزینه های تمام شده واحدهای تولیدی توجه نداشته باشد، تولیدکنندگان مجبور به افزایش قیمت کالاهایشان خواهند شد لذا نیاز است دولت در جهت کاهش هزینه های نهایی واحدهای تولیدی حرکت و از ظرفیت های سیاسی در جهت توسعه تولید استفاده کند و قانون ها و محدودیت های اجرایی مزاحم بر سر راه کاهش هزینه های تولید را تعدیل نماید.

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا