دریافت وجه در مدارس مازندران؛ انکار مسئولان و درد دل‌های والدین

بصیر، دریافت وجه از والدین در  ابتدا اسمش هدیه به مدرسه بود که در قبض‌هایی میان دانش‌آموزان توزیع می‌شد و وظیفه توزیع آن را نیز معمولا ناظم مدرسه برعهده داشت.

یادمان نمی‌رود از دهه‌های گذشته که هزینه نگهداری مدارس روند رو به رشدی گرفت و سیستم آموزش و پرورش نتوانست این هزینه‌ها را در قالب سرانه دانش‌آموزی به مدارس پرداخت کند هدیه به مدرسه رونق گرفت.

هزینه هدیه به مدرسه آن روزها خیلی نبود از ۵۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان قبض‌هایی بود که توزیع می‌شد و اجباری نیز در کار نبود اما همواره موجب اختلاف و نگرانی خانواده‌ها و دانش‌آموزان کم بضاعت بود.

کار به جایی رسید که برای پرداخت این وجوه انجمن‌های اولیا و مربیان نیز دست به کار شدند و جلساتی به این منظور تشکیل شد و این انجمن‌ها به‌جای رفع مشکلات فرهنگی، روانی و درسی دانش‌آموزان به مکانی برای جبران هزینه‌های مدارس تبدیل شد.

اعتماد والدین به این جلسات از میان رفت؛ بر سر این جلسات حاضر نشدند و این دانش‌آموزان بودند که شب‌ها برخی قبوض را باید به والدین خود نشان می‌دادند و وجه استرداد می‌کردند.

این تنش برای وجوه حتی اندک، ادامه یافت تا کار به جایی رسید امروز وجوه حداقل ۱۰۰ هزار تومانی در مدارس دولتی به عنوان کمک به مدرسه دریافت می‌شود و این به غیر از افزایش دریافتی در مدارس شاهد، نمونه دولتی، هیئت امنایی و غیرانتفاعی است.

سپردن تامین هزینه مدارس به والدین در این میان که هزینه‌های سرسام‌آور تامین پوشاک و لوازم تحصیل دانش‌آموزان برعهده والدین است نیز تنشی دیگر در فضای نه چندان ناخوشایند اقتصادی خانواده‌ها است.

هدیه به مدرسه ابتدا اجباری نبود و هر خانواده‌ای بسته به وسع خود به مدرسه کمک می‌کرد اما امروز ثبت‌نام در مدارس و حتی دریافت کارنامه نیز مشروط به پرداخت این هزینه است.

ثبت‌نام سال تحصیلی جدید و دریافت کارنامه تحصیلی امروز گذرگاهی است که والدین باید با پرداخت پول از آن عبور کنند.

فصل دریافت کارنامه و ثبت‌نام که می‌رسد در کنار تمام تلاش‌ها و هزینه‌هایی که والدین عموما از طبقه متوسط در مدارس دولتی باید برای تابستان فرزندان داشته باشند باید به فکر هزینه ثبت‌نام نیز بوده و اگر از خانواده‌ای با چند محصل صحبت کنیم باید به فکر پرداخت چند ۱۰۰ هزار تومان در کنار هزینه بیمه و کتاب به مدارس پرداخت شود.

کشمکش میان رسانه‌ها، خانواده‌های ناراضی و مسئولان آموزش و پرورش بر سر اینکه آیا واقعا این هزینه‌ها دریافت می‌شود و یا اینکه والدین بزرگنمایی می‌کنند یا مسئولان رسیدگی می‌کنند و مدیران خاطی توبیخ می‌شوند سال‌ها است که ادامه دارد.

رسانه‌ها بیان‌کننده نیازها و دغدغه‌های خانواده‌هایی هستند که مجبورند برای هر مساله‌ای در مدارس پول پرداخت کنند از هزینه کپی برگه‌های امتحانی، هزینه اردو، هزینه وسایل آزمایشگاهی و هزینه هدایای دانش‌آموزان ممتاز و فعال که جای پرداختن به آن در این مجال نیست.

تحمیل هزینه‌ها به خانواده‌ها در حالی که هر سال مسئولان آموزش و پرورش از عدم اجبار این هزینه‌ها خبر می‌دهد خود داستانی است.

در میان قریب به ۶ هزار مدرسه و آموزشگاه در مازندران حداقل در ۸۰ درصد آن‌ها وجوهی برای امور مختلف در هنگام ثبت‌نام دریافت می‌شود.

زمانی که رسانه‌ها به سراغ مسئولان می‌روند به صراحت وجود این امر را نفی می‌کنند و خواهان دریافت اسم مدارسی می‌شوند که این وجوه را دریافت می‌کنند این درحالی است که اولا در میان تعداد بالای مدارس استان و یا حتی کشور نام بردن از مدارسی که به یک عرف جا افتاده و بدون نظارت تن می‌دهند وظیفه رسانه‌ها نیست و ثانیا آیا نباید بر مدارس و مدیران نظارتی وجود داشته باشد و حتما این رسانه‌ها هستند که باید نام مدارس را اعلام کنند.

شیوه جدید برخی مدارس نیز در دریافت این وجود، موکول کردن دریافت این وجوه در زمان حضور در کلاس‌های درس در ابتدای سال تحصیلی است و یا اینکه از امر از سوی مدیران و مسئولان به انجمن‌های اولیا و مربیان واگذار می‌شود تا بهانه‌ای برای گلایه از سیستم دریافت وجه آموزش و پرورش باقی نگذارند.

هرچند خبرگزاری فارس در مازندران از طریق این رسانه آمادگی دارد والدین مدارسی که وجوه غیرقانونی دریافت می‌کنند را از طریق نظرات دریافت کند اما باید شیوه‌های دیگر برای ارتباط بیشتر با والدین از سوی آموزش و پرورش ترتیب داده شود.

از سوی دیگر رسانه‌ها همچنان منتظر اعلام تعداد مدارس خاطی که در سال‌های گذشته اقدام به دریافت این وجوه کرده‌اند هستند.

به هر حال  این وجوه همچنان از خانواده‌ها دریافت می‌شود، خانواده‌هایی که انتظار دارند حداقل در مدارس دولتی هزینه‌ای از دانش‌آموزان دریافت نشود.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا