اختصاصی/ به همت ستاد احیا زکات و کمیته امداد امام خمینی (ره)

همایش زکات در فریدونکنار برگزار شد

DSCN8350

بصیر، با حضور حجت الاسلام بریمانی رئیس ستاد احیا زکات استان، حجت الاسلام سید محمود جلالی امام جمعه، محمد حسین زاده لداری فرماندار، غلامرضا علیپور مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) فریدونکنار، ، روحانیت و هیئت امنا مساجد همایش زکات در مسجد سجاد (ع) این شهرستان برگزار شد.

DSCN8381

پرداخت زکات زمینه ای برای تطهیر مال و نفس می شود

حجت الاسلام سید محمود جلالی امام جمعه شهرستان فریدونکنار در این همایش ضمن بیان اهمیت زکات، خواستار ورود هرچه بیشتر مبلغین در تبیین این مسئله شد و اذعان داشت: مقرر شد در این شهرستان ۶۰ درصد از زکات جمع آوری شده را برای مصرف فقرا و نیازمندان و ۴۰ درصد باقیمانده را برای کارهای عمرانی اختصاص دهیم

رئیس ستاد احیا شهرستان فریدونکنار در ادامه تصریح کرد: درست است که در شهرستان فریدونکنار زکات واجب نداریم اما جمع آوری زکات مستحبی بسیار حائز اهمیت می باشد.

وی با اشاره به آیه ۳۳ سوره توبه، اظهار داشت: در ادای زکات خساست به خرج ندهیم، پرداخت زکات زمینه ای برای تطهیر مال و نفس شما می شود، همواره خداوند در قرآن کریم پس از کلمه اقامه نماز به دادن زکات تاکید کرده و به این ترتیب نمازی که در آن زکات نباشد آن نماز فایده ندارد.

وی عنوان داشت: کسانیکه در این امر کوتاهی می کنند در روز قیامت التماس می کنند که خداوند به آنها فرصتی دوباره بدهد، چرا که آنها فواید زکات را درک نکرده بودند.

DSCN8365

جمع آوری بیش از ۲۰ میلیارد تومان زکات در مازندران

حجت الاسلام بریمانی رئیس ستاد احیا زکات استان مازندران در این همایش اظهار داشت: به غیر از شرق مازندران که تعداد بسیار کمی از مصداقات زکات واجب وجود دارد این استان بیشتر در زمینه زکات مستحب فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳ میلیارد تومان زکات واحب دریافت کردیم، عنوان داشت: پس از استفتاء از دفتر مراجع در سال ۸۷چون زکات واجب در استان نداشتیم به جمع آوری زکات مستحب پرداختیم که در همان سال مبلغ ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جمع آوری نمودیم.

بریمانی از جمع آوری ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان زکات در استان مازندران در سال ۱۳۹۲ خبر داد و گفت: با توجه به آنکه در فریدونکنار زکات واجب وجود ندارد اما این شهرستان در استان مازندران رتبه اول را کسب کرد.

رئیس ستاد احیا زکات استان مازندران در ادامه با بیان اینکه در سال ۸۷ در رتبه ۲۷ کشور بودیم اما در سال گذشته رتبه دوم را بدست آوردیم، یادآور شد: تهیه جهیزیه، ساخت سرویس بهداشتی، بهبود معیشت فقرا، کارهای عمرانی و امور دیگر از مهمترین مصارف زکات در همان منطقه است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۷ تن مرکبات، ۶۵ تن برنج و شالی، ۳۳تن گندم و ۵ تن جوو تعدادی گاو، گوسفند، مرغ و ماهی به انبار زکات استان رسیده است، عنوان داشت: می خواهیم در سال جاری یکهزار سرویس بهداشتی بسازیم و ۱۲۰۰ جهیزیه برای نوعروسان فراهم نمائیم.

DSCN8352

تحکیم خانواده، توانمدسازی و ایجاد اشتغال مهمترین اهداف کمیته امداد

غلامرضا علیپور مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) فریدونکنار نیز در این همایش اظهار داشت: تاسیس کمیته امداد نشان داد که مبنای فکری امام (ره) برپایه حرکات و رفتار ائمه و با رسیدگی به محرومین است، تمام توجه و دغدغه ائمه توجه به مردم و خدمت به آنها بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دستور حضرت امام (ره) نقشه راهی را ترسیم کردند که پس از ۳۰ سال امروز همان تئوری پیاده می شود، گفت: سه جمله کلیدی امام راحل( مدد به کار، مدد به حیات و مدد به زندگی شرافتمندانه) موجب تحکیم خانواده، توانمدسازی و ایجاد اشتغال می شود که این سه نیز از اهداف اصلی کمیته امداد است.

علیپور با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم تا در کمیته امداد استعداد های خانواده نیازمند را احیا کنیم، اذعان داشت: هدف ما در این نهاد این است که اگر خانواده ای از لحاظ مالی در شرایط مطلوبی قرار ندارد به آنها آموزش فنی و حرفه ای دهیم و در زمینه ایجاد اشتغال توانمندشان کنیم، به همین دلیل مشاوره شغلی و اشتغالزایی در این نهد صورت می پذیرد.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان فریدونکنار یادآور شد: اگر طرحی از سوی مددجویان تحت پوشش به این نهاد ارائه شود که توجیه اقتصادی داشته باشد پس از بررسی به آن وام تعلق می گیرد، این امر به استقلال اقتصادی و خودکفایی آن فرد کمک می کند و حتی اگر در این بین موانعی نیز ایجاد شود به آن فرد کمک می کنیم.

علیپور با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از وام هایی که به کمیته امداد معرفی شده پویا است، اذعان داشت: مهندسین ناظر ما هر دو ماه راست آزمایی را از طرح ها به عمل می آوریم و اگر این طرح ها نیاز به وام حمایتی داشته باشد به آنها کمک می کنیم.

دبیر ستاد احیای زکات شهرستان فریدونکنار با اشاره به اینکه ۵ میلیارد و ۶۶۵ میلیون ریال دریافت صدقات و کمک های مردمی فریدونکنار بوده است، گفت: پرداختی کمیته امداد فریدونکنار در سال ۱۳۹۲ به همراه کمک های نقدی و غیر نقدی، حقوق مستمری، وام خود اشتغالی و غیره ۳۳ میلیارد و ۸۳۲ میلیون ریال بوده است.

DSCN8303

جمع آوری بیش از یک میلیارد تومان زکات در شهرستان فریدونکنار

حجت الاسلام غلامحسین پور مسئول زکات کمیته امداد فریدونکنار نیز در این همایش در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما، اظهار داشت: مردم شهرستان فریدونکنار با توجه به اینکه زکات مستحبی در این شهرستان وجود دارد از دهش و بخشش بالایی برخوردارند اما می خواهیم این موضوع را در این شهرستان رونق بیشتری ببخشیم.

وی تصریح کرد: در اکثر روستاها پس از برداشت شالی مردم اقدام به دادن زکات می کنند و ما در سال گذشته مبلغی برابر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در شهرستان فریدونکنار به صورت نقدی و غیر نقدی جمع آوری نمودیم و پیش بینی امسال ما این است که این مبلغ به بالای ۲ میلیارد تومان برسد.

غلامحسین پور از کسب رتبه دوم استان مازندران در کشور در زمینه جمع آوری زکات خبر داد و گفت: مردم این استان از سخاوت بالایی برخوردارند و همچنین مبلغ های ما نیز توانسته اند این موضوع را به خوبی تبلیغ کنند.

مسئول زکات کمیته امداد فریدونکنار با بیان اینکه این شهرستان در استان مازندران و در زمینه جمع آوری زکات در رتبه نخست قرار دارد، اذعان داشت: زکات را در همان محله بین فقرا و نیازمندها و یا در پروژه های عمرانی هزینه خواهیم کرد.

غلامحسین پور یادآور شد: تهیه جهیزیه عروس، ساخت سه مسکن و تعمیرات آن، ساخت و ساز سرویس بهداشتی، کمک به فقرا، ساخت مسجد، حسینیه، خانه عالم و آشپزخانه مسجد از مهمترین اقدامات ما پس از جمع آوری زکات در فریدونکنار بوده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا