علل اختلاف روسیه با گروه ۱+۵ در مذاکرات

به گزارش بصیر،  هیئت روسی در مذاکرات وین، معتقد است که نباید از ایران درخواست‌های بیش از اندازه و خارج از چارچوب تدابیر آژانس بین المللی انرژی اتمی برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای سایر کشورها صورت بگیرد.

به گزارش  خبرگزاری «ایتارتاس»، هیئت نمایندگی روسیه در جریان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین روی این مسئله اصرار دارد که از ایران درخواست‌های بیش از اندازه نشود و بر این عقیده است که سند نهایی نباید دستاویزی برای افزایش کنترل بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور قرار بگیرد.

یک مقام دیپلمات در یکی از هیئت‌های نمایندگی گروه ۱+۵ در تفسیر اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه در این رابطه که مواضع روسیه و سایر اعضای این گروه از یکدیگر متمایز است، این مسئله را مطرح کرده است.

به گفته این دیپلمات، هیئت روسی نمی‌خواهد تا در توافقنامه نهایی درخواست‌هایی مطرح گردد که خارج از چارچوب تدابیر اندیشیده شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای کنترل بر فعالیت‌های هسته‌ای سایر کشورها باشد.

علاوه بر این، دیپلمات مذکور یادآور شده است که طرف روسی بر این عقیده است که حل و فصل تمامی مسائل مورد اختلاف در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نباید ابزاری برای افزایش اعمال فشار بر سایر کشورها و بهانه‌ای برای رسیدن به اهداف سیاسی و یا اقتصادی خاص قرار بگیرد.

ضمن اینکه یک دیپلمات هیئت روسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری به وجود اختلاف بین روسیه و کشورهای دیگر عضو گروه ۱+۵ اعتراف کرده و گفت: «البته نباید این اختلاف نظرات را دلیل وجود شکاف بین اعضای گروه دانست. هرچند این واقعیتی است که در هر صورت نباید انتظارات بیش از اندازه و خارج از چارچوب تدابیر آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران مطرح شود.»

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا