پیش بینی سهام جذاب هفته آینده بازار

گروه اقتصادی،شاخص کل در این هفته ۲۵۴۰ واحد معادل ۳٫۵۸ درصد رشد داشت. این درحالی است که شاخص در هفته اول تیرماه افت ۰٫۸۶ درصدی و در هفته دوم تیرماه افت معادل ۱٫۹۰ درصدی را ثبت کرده بود.
به گزارش ایران و جهان، شاخص در هفته سوم تیرماه با همراهی چند خبر مثبت، توانست ۱۰۰۰ رشد کند.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از ایران وجهان ، علی زینلی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان مطلب فوق به ایران و جهان می گوید: در هفته سوم تیرماه خبرهای مثبت توانست تغییر جهت شاخص را موجب شود، خبر مثبت اول در مورد گروه خودرو بود که شورای رقابت پس از کش و قوس های فراوان، با افزایش نرخ خودروها بعد از اعتراض خودروسازان موافقت کرد و این افزایش نرخ، رضایتمندی خودروسازان را درپی داشت. این عامل باعث شد گروه خودرو و گروه های وابسته به خودرو از جمله لیزینگ رشد قیمت سهام خوبی را داشته باشند.

وی ادامه می دهد: خبر دوم مربوط به تغییر قیمت گذاری محصولات پتروشیمی ها در بورس کالا بود که براساس آن مبنای ارز مبادله ای به ارز آزاد تغییر پیدا کرد خبری که توانست یک شوک مثبت در گروه پتروشیمی ها تزریق کند و از آنجاییکه این گروه حجم بالایی را در بازار به خود اختصاص داده، کلیت بازار نیز متاثر شد.

وی به خبر تاثیرگذار سومی اشاره کرده و می گوید: خبر سوم مربوط به کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها به ۱۳۲ تومان بود که سبب شد به صورت میانگین نرخ گاز مصرفی (شامل خوراک و سوخت) بطور متوسط ۲۴ درصد کاهش یابد که خبر نسبتا مناسبی برای گروه پتروشیمی همچنین با توجه به وزن مهم این صنعت در بازار سرمایه برای کل بازار بود.

زینلی می گوید: این تحلیلگر از صحبت های وزیر اقتصاد به عنوان خبر تاثیرگذار چهارم یادکرده و ابراز می دارد: خبر چهارم رامی توان اظهارنظرهای وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه دولت بازار سرمایه را به حال خودش رها نکرده است و قطعا حمایت کننده خواهد بود دانست. ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که مدت ها است که در بین سهامداران این موضوع مطرح است که بازار سرمایه جزو اولویت های دولت نیست و بازار سرمایه به حال خودش رها شده که بازتاب آن سبب شده بود جو بی اعتمادی عجیبی بر بازار حکمفرما شود که به نظر می رسد این عدم اعتماد همچنان ادامه دار باشد.

زینلی افزود: پنجمین خبر را هم می توان تاثیر اخبار مذاکرات عنوان کرد، روند مناسب نگارش پیش نویس توافق هسته ای خبر مهمی است که بازار عطش دانستنش را دارد آنچه مشخص استاینکه خبرهای منتشر شده حاکی از شرایط مناسب گفتگوها دارد. ضمن اینکه حمایت رهبری از گروه مذاکره کننده نیز باعث قوت مذاکرات هسته ای و نتایج آن است.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی بازار هفته آینده توجه به دو نکته مهم را متذکر شده و می گوید: اول اینکه شاخص کل به اذعان اغلب تحلیلگران در نقطه ۷۳هزار و ۵۰۰ واحد که مقاومت جدی آن محسوب می شود قرار دارد و عبور از این نقطه برای ادامه مسیر بسیار مهم است. و نکته دوم اینکه با نزدیک شدن به روزهای پایانی تیرماه و نزدیک شدن به تعیین نتیجه مذاکرات، سهامداران با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش می کنند.

وی تصریح می کند: نکته مهمتر اینکه ظاهرا رئیس جمهور مخالفت خودشان را با افزایش قیمت خودرو اعلام کرده اند که خود این عامل سبب خواهد شد گروه خودرو اصلاح قیمتی را در پی داشته باشند که می تواند بر روی گروه‌های دیگر بازار و کلیت بازار تاثیر منفی داشته باشد.

زینلی در ادامه بازار هفته آینده را متعادل دانسته و می گوید: به نظر می رسد بازار هفته آینده بازار متعادلی باشد و با توجه به رشد حدود ۳۵۰۰ واحدی شاخص از اواخر هفته قبل تا پایان این هفته و رشد حدود ۱۵ درصدی قیمت سهام عرضه ها در بازار شدت خواهد گرفت.

این تحلیلگر در معرفی صنایع پیشتاز هفته آینده معتقد است: شاید بتوان گروه پتروشیمی را به عنوان صنعت پیشرو در هفته آینده معرفی کرد با توجه به اینکه شرکتهای این گروه در حال آماده سازی گزارش های جدید با توجه به کاهش نرخ گاز مصرفی و افزایش نرخ محصولات در بورس کالا هستند. ضمن اینکه گزارشات سه ماهه خوبی هم در انتظار گروه خواهد بود.

وی یادآور می شود: فصل داغ مجامع که طی روزهای باقیمانده تیرماه ترافیک زیادی خواهد داشت می تواند، افزایش تقاضا را در بسیاری از سهام موجب شود.

مرتضی رضازاده دیگر کارشناس بازار سرمایه، روزهای آغازین هفته آتی را منفی عنوان کرده و به ایران و جهان می گوید: در روزهای پایانی این هفته، سطح عرضه ها بسیار بالا بود که می تواند روزهای منفی آغاز هفته بعد را درپی داشته باشد.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر بازار روند خود را پیدا کرده و می توان دیگر روزهای هفته را متعادل و مثبت پیش بینی کرد. گرچه نگرانی های رییس جمهور از افزایش نرخ خودرو، قیمت سهام شرکت های این گروه را که در روزهای اخیر، لیدر بازار محسوب شده اند، متاثر می کند.

این کارشناس صنایع کوچک را صنایع جذاب هفته آینده معرفی می کند و می گوید: صنایع کوچک نظیر لاستیک و دارو با توجه به گزارش های مثبت قابل انتظار بازار، می توانند در کانون توجه بازار قرار گیرند.

وی یادآور می شود: باید در نظر داشت که صنعت لاستیک افزایش نرخ ۸تا ۱۰درصدی را پیش رو دارد همچنین صنعت دارو نیز با توجه به افزایش هزینه ها، افزایش یافتن نرخ محصولاتشان محتمل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا