همه فعالیت های ساختمانی غیر مجاز در بوستان مادر باید متوقف شود

شورایعالی شهرسازی و معماری در جلسه امروز مصوب کرد: همه فعالیت های ساختمانی پروژه نور واقع در بوستان مادر منطقه ۵ شهرداری تهران می بایست بلافاصله پس از اعلام مصوبات پیشین شورا تعطیل می شد که تاکنون صورت نگرفته و مسئولیت عواقب آن بر عهده شهرداری است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، شورایعالی شهرسازی و معماری در جلسه امروز خود مصوب کرد: همه فعالیت های ساختمانی در محل مورد بحث می بایست بلافاصله پس از اعلام مصوبات پیشین شورا تعطیل و گزارش رسمی مبنی بر تعطیلی کار از جانب شهرداری تهران به دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ارسال می شد که تاکنون صورت نگرفته است و مسئولیت عواقب آن بر عهده شهرداری است.
همچنین در این جلسه مصوب شد: شورایعالی شهرسازی و معماری مجدداً بر تثبیت کاربری بوستان مادر در منطقه ۵ شهرداری تهران (پروژه نور ) به کاربری فضای سبز تأکید نموده و مسئول هر گونه تخلف از ضوابط مذکور، همچنان شهرداری تهران خواهد بود.
اعضای شورایعالی شهرسازی و معماری در مصوبه خود تاکید کردند: موضوع تخلف شهرداری از اجرای مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری مبنی بر توقف فعالیت ساختمانی در صورت اصرار بر تخلف، جهت پیگیری حقوقی از طریق دبیرخانه شورایعالی به مراجع نظارتی ارجاع شود.
ذکر این نکته ضروری است که نظربه طرح تغییر کاربری بوستان مادر در منطقه ۵ شهرداری تهران (پروژه نور)به کاربری خدماتی و مسکونی،(تغییر پهنه G در خیابان آیت اله کاشانی جنب ساختمان شهرداری منطقه ۵، به پهنه M وR ) بدون طی اقدامات قانونی و پیرو جلسات مورخ ۵/۳/۹۳ و ۱۹/۳/۹۳ شورایعالی شهرسازی و معماری و اعلام مصوبه مبنی بر توقف پروژه ساخت و ساز و پس از بازدید نمایندگان شورا و ارائه گزارش مبنی بر ادامه فعالیت ساختمانی در حجم وسیع، این موضوع مجدداً در دستور کار شورایعالی شهرسازی و معماری مورخ ۲۳/۴/۹۳ قرار گرفت.
تدوین آیین نامه جامع مسابقات شهرسازی و معماری
شورایعالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ ۲۳/۴/۹۳ و در راستای بندهای ۲و ۸ ماده ۴ قانون تاسیس شورایعالی ،گزارش ارزیابی مسابقات معماری را مورد برسی قرار داد .
در این جلسه مصوب شد که آیین نامه جامع مسابقات شهرسازی و معماری با رویکرد لزوم توجه ویژه به اسناد فرادست و طرح های توسعه و عمران مصوب ، توسط کمیته تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش(کمیته فنی ۳) مورد بازنگری قرار گرفته و نتیجه برای تایید حداکثرظرف مدت دو ماه پس از اعلام مصوبه به شورایعالی شهرسازی و معماری ارائه شود.
بنابر این گزارش شورایعالی شهرسازی و معماری مصوب کرد: با توجه به لزوم تهیه طرح بناهای شاخص از طریق برگزاری مسابقه، دستورالعمل تشخیص بناهای شاخص و همچنین گردش کار تصویب آنها، توسط کمیته تخصصی معماری،طراحی شهری و بافت های واجد ارزش (کمیته فنی ۳) حداکثرظرف مدت سه ماه پس از اعلام مصوبه تهیه و برای تایید به شورایعالی شهرسازی و معماری ارائه شود.
در این جلسه ضمن تاکید بر لزوم اجرای مصوبه طرح جامع شهر تهران، در خصوص بررسی و تصویب طرحهای موضعی و موضوعی، که مرجع تصویب آنها شورایعالی شهرسازی و معماری می باشد، مصوب شد: طرح برگزیده مسابقه فاز دو برج میلاد، نیازمند بررسی از طریق سیرمراحل قانونی تصریح شده در پیوست شماره چهارسند مصوب طرح جامع شهرتهران وتصویب آن درشورایعالی شهرسازی و معماری، توسط کمیته تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش (کمیته فنی ۳) بوده و تا قبل از تکمیل مراحل بررسی و تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری هرگونه عملیات اجرایی در این خصوص می بایست متوقف شود.
همچنین دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ضمن مکاتبه با دانشگاه ها، شرکتهای مهندسین مشاور و جامعه مشاوران استانها و شهرداریهای کشور نسبت به رعایت اسناد بالادست به عنوان بخشی از صورت مسئله مسابقات معماری و شهرسازی و تعهدداران بر آنها تأکید کند و افزون بر این، اطلاع رسانی عمومی نیز در این خصوص صورت گیرد.
ضرورت توجه به رویکرد آمایشی کردستان
در ادامه جلسه، شورای عالی شهرسازی و معماری در مورخ ۲۳/۴/۹۳ پس از شنیدن گزارش بازدید دبیرشورا و هیئت همراه از شهرهای مرزی و مرکز استان کردستان مصوب کرد: نظر به شرایط مهم راهبردی مناطق مرزی استان کردستان و با توجه ویژه به شهرهای آن منطقه و نیز تغییرات وسیع و سریع رخ داده در سالهای اخیر در نحوه استفاده از اراضی و ساخت و ساز در محدوده و حریم این شهرها، بر چارچوب هایی از جمله ضرورت توجه به رویکرد آمایشی در منطقه، توجه جدی به مقولات زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی و اراضی کشاورزی و میراث فرهنگی و تاریخی تاکید شد.
همچنین در ادامه شورای عالی شهرسازی ومعماری بر توجه به مقوله پدافندغیرعامل باتمرکزبرسکونتگاههای روستایی درنوارمرزی و تثبیت جمعیت درآنهادرنسبت و رابطه با شهرهای موردنظر، توجه به اتخاذ راهکارهای کارآمدمدیریتی ،نظارتی و هدایتی به منظور جلوگیری از رشدپدیده سفته بازی زمین در این منطقه، ضرورت برنامه ریزی به منظور بهره گیری از پتانسیل های ایجادشده جهت توسعه در منطقه و هدایت آن و ضرورت هماهنگی بخش های مختلف تصمیم گیری درباره ایجاد و یا گسترش هرگونه سکونتگاه جدید در منطقه با الزامات طرحهای توسعه شهری و منطقه ای در کردستان تاکید کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا