چه کسانی از تاسیس حزب و عضویت در احزاب محروم هستند؟

بر این اساس تمامی اعضای دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی رژیم طاغوت، ساواک منحله، فراماسون ها، کسانی که در فاصله ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به وزارت رسیده و یا به عضویت مجالس شورای ملی یا سنا درآمدند، اعضای موثر رژیم سابق و حزب رستاخیز و اعضای گروهک‌های غیرقانونی محارب و ضد انقلاب به تشخیص مراجع ذیصلاح از حق تاسیس حزب یا عضویت در آن محرومند.

نمایندگان همچنین محکومان به جرایم ضد امنیت داخلی و خارجی کشور و کسانی که به موجب احکام قطعی دادگاه‌ها از حقوق اجتماعی محروم شده‌اند را از فعالیت حزبی محروم کردند.

اعضای موثر احزاب منحل شده توسط دادگاه که در زمان انحلال عضو موثر باشند از دیگر افرادی هستند که از حق تاسیس حزب یا عضویت در آن محرومند.

همچنین قضات و کارکنان شاغل در وزارتخانه‌های اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین پرسنل شاغل در نیروهای نظامی و انتظامی و سایر افرادی که طبق قوانین از عضویت در احزاب و تشکل‌های سیاسی محروم شده یا می‌شوند از دیگر افرادی هستند که حق تاسیس حزب یا عضویت در آن را نخواهند داشت.

نمایندگان همچنین بندهای (پ و ت) ماده ۵ را برای بررسی بیشتر و رفع ابهامات به کمیسیون ارجاع دادند.

بر این اساس نمایندگان با ماده ۵ که در بردارنده مصادیق اشخاص محروم از فعالیت حزبی بود را تصویب کردند و از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در صحن علنی امروز، سه شنبه، مجلس شورای اسلامی، ۱۴۳ نماینده به آن رای مثبت دادند، ۱۳ نماینده با آن مخالفت کردند و نظر ۱۳ نماینده دیگر نیز ممتنع بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا