فروش آزادانه موبایل‌ دزدی در چهار راه مولوی!

خبرگزاری مهر: در نگاه اول اینطور به نظر می آید که اینجا نیز همانند چهارراه استانبول پاتوقی برای دلالان دلار است. هرکدام کیفی به کمر بسته اند و مدام با تلفن صحبت می کنند.

 پس از کمی پرس و جو متوجه می شوی که اینها مالخران تلفن همراه هستند که در نبود پلیس چهار راه مولوی را به محلی برای خرید و فروش گوشیهای سرقتی تلفن همراه تبدیل کرده اند و روزانه صدها هزار تومان از طریق فروش این اموال سرقتی به جیب می‌زنند.

تعدادشان  بیشتر از ۳۰ نفر است و به هیچ غریبه ای اجازه کاسبی در این محل را نمی دهند. مرد ۴۰ ساله در حالی که با آویزان کردن یک ویترین کوچک از گردنش مشغول فروش  تلفن همراه است در مورد قیمت تلفنهای سرقتی گفت: گوشی های سرقتی ۷۰ درصد زیر قیمت هستند. مالفروشان اینها را ۱۰ درصد قیمت اصلی از سارقان می خرند.

 گوشی هایی که من می فروشم همگی دارای کارتن هستند. این گوشی ها به صورت ته لنجی وارد بازار شدند  و به این دلیل که کارتن هایشان در حین انتقال خراب شده  آنها را ارزان می دهم. تمام این گوشی ها جعبه دارند و  اگر یکی از این گوشی ها سرقتی بود نمی توانستم آنها را در ویترین قراردهم.

گوشی آیفون یک چهارم قیمت اصلی

جوان ۲۵ ساله ای که در گوشه چهارراه مشغول صحبت با تلفن همراه است در مورد گوشی هایی که می فروشد می گوید: همه می دانند که چهارراه مولوی پاتوق فروشنده های گوشی های سرقتی است. گوشی آیفون در اینجا یک چهارم قیمت خرید و فروش می شود و با توجه به این که ریسک استفاده از این گوشی ها برای مالخران به صرفه نیست کمتر کسی سراغ این گوشی ها می آید اما در حال حاضر بازار گوشی های سامسونگ داغ داغ است و بیشتر افراد برای خرید مدلهای مختلف گوشی سامسونگ اینجا هستند.

پلیس کاری به گوشی های نوکیا ندارد

فروشنده دیگری که گوشی های معمولی نوکیا در دستش است می گوید: به خاطر این که پلیس حساسیتی روی این گوشی ها ندارد خرید و فروش آنها خطری ندارد. این گوشی ها را بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان می خرم و ۴۰ هزار تومان می فروشم.

این فروشنده گوشی های سرقتی می گوید: افرادی که جلوی پاساژ علاء الدین گوشی می فروشند خودشان سارق هستند. این در حالی است که در چهارراه مولوی فقط مالخران حضور دارند و معتادان و سارقان حضور ندارند. اینجا روزی ۱۰۰ تا ۲۰۰ گوشی تلفن همراه به فروش می رود و معاملات بیشتر بین مالخران انجام می شود.

فروش گوشی های آیفون سرقتی با سیم کارت رایتل/ نوچه هایم سفارشی سرقت می کنند

رضا که به گفته مالخران مولوی بزرگترین خریدار و فروشنده گوشی های سرقتی است در مورد نحوه کارش می گوید: کارهای کوچک انجام نمی دهم و تخصصم خرید و فروش گوشی های آیفون و سامسونگ است. تعدادی سارق در شهر دارم که کار آنها موبایل قاپی است و به صورت ماهانه حقوق می گیرند. این افراد موظفند بر اساس حقوقی که می گیرند گوشی های پرفروش بازار را سرقت کنند.

این مالخر در مورد نحوه فروش گوشی های سرقتی می گوید: گوشی های آیفون را جیبرک می کنم و سپس برای فروش به شهرستانها می فرستم. هر گوشی آیفون و گلکسی برایم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان سود دارد. گوشی تلفن همراه خیلی زود در تهران ردیابی می شود به همین دلیل مشتریانم در تهران از سیم کارت رایتل استفاده می کنند به خاطر اینکه پس از جیبرک و استفاده از سیم کارت رایتل گوشی آیفون ردیابی نمی شود.

 جعبه ها را از پامنار می خریم

یکی دیگر از فروشندگان گوشی در چهارراه مولوی که تمام تلفن های همراهش دارای جعبه است در مورد این که آیا این گوشی ها نیز سرقتی است می گوید: اینجا گوشی دست دومی که سرقتی نباشد کم پیدا می شود. هر گوشی را که از سارقان می خرم برایش سفارش جعبه می دهم و با یک بارکد جعلی همانند بارکد گوشی آنها را به نام گوشی های دست دوم با جعبه می فروشم. جعبه ها را به مبلغ ۵ هزار تومان از پامنار می خرم.

حضور بدل اندازهای چینی و اندونزیایی در مولوی

در این میان تعدادی زن چینی و اندونزیایی نیز در چهارراه مولوی حضور دارند که اقدام به فروش گوشی های هوشمند تلفن همراه می کنند. یکی از این زنان که گوشی گلکسی S4 دارد می گوید: از اندونزی به ایران آمده ام و به دلیل این که نیاز به پول دارم گوشی نو را به قیمت ۳۰۰ هزار تومان می فروشم.  این در حالی است که یکی از مالخران این منطقه می گوید قیمت اصلی گوشی هایی که زنان چینی و اندونزیایی می فروشند بیشتر از ۱۵۰ هزار تومان نیست و آنها بدل اندازی می کنند. از وقتی سر و کله چینی ها در چهارراه مولوی پیدا شده است کار و کاسبی ما نیز کمتر شده است.

ارزانترین گوشی ها در دست معتادان

در میان مالخران منطقه مولوی چند معتاد نیز حضور دارند که با فاصله ۲۰۰ متری از مالخرانگوشی های نسل اول را به قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان می فروشند. یکی از این معتادان درباره نحوه کارش می گوید: روزی ۱۰ هزار تومان هزینه مصرف مواد مخدرم است که با سرقت گوشی آن را تامین می کنم به خاطر این که به مالخران اعتماد ندارم و فکر می کنم پولم را می خورند،خودم هر بار که نیاز به مواد داشته باشم با سرقت گوشی و فروش آن در خیابان مولوی هزینه موادم را تامین می کنم.

محله برای کاسبی نا امن است

یکی از کاسبان محله که فروشگاه مواد غذایی دارد در مورد حضور مالخران گوشی تلفن همراه می گوید: چندین بار به کلانتری مولوی و کلانتری های دیگر حضور این افراد را اعلام کردیم اما هر بار که با ۱۱۰ تماس می گیریم هیچ گشتی در محل حاضر نمی شود. حضور این مالخران و مالفروشان باعث شده است که کاسبی ما تحت تاثیر قرار بگیرد و دیگر خانواده ها برای خرید مراجعه نمی کنند.

یکی از فرش فروشان محله نیز در این باره می گوید: این افراد علاوه بر این که چهره محله را خراب کرده اند و روی فروش ما تاثیر گذاشته اند موجب ایجاد ناامنی برای مغازه ها نیز شده اند چرا که احتمال می دهیم آنها اقدام به سرقت از مغازه ها کنند. این افراد هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر در این محل حاضر می شوند و پس از این که سود سرشاری از این کار به دست می آورند محله را ترک می کنند.

با وجود اجرای طرح های پلیس در محله مولوی به نظر می رسد برخورد با مالخران گوشی های تلفن همراه در دستور کار پلیس نبوده است و این افراد به راحتی گوشه ای از شهر را به محلی برای اقدامات مجرمانه خود بدل کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا