ایران و روسیه در آوردگاه بزرگان والیبال

لیگ جهانی والیبال ۲۰۱۴ به ایستگاه نهایی رسید؛ جایی که شش تیم برتر جهان با یکدیگر زورآزمایی می کنند. تیم های ایران، روسیه و برزیل در یک گروه رو در روی هم قرار می گیرند. در گروه دیگر نیز آمریکا، ایتالیا و استرالیا مسابقه می دهند. از هر گروه دو تیم به نیمه نهایی صعود می کند. سپس نتیجه بازی ضربدری فینالیست ها را مشخص خواهد کرد.

 

تیم ملی والیبال ایران در دومین سال حضر خود در لیگ جهانی والیبال موفق شد با کسب ۱۹ امتیاز از دور مقدماتی به عنوان تیم دوم به مرحله نهایی این مسابقات راه پیدا کند.

 

تیم ملی والیبال ایران پیش از این برابر هر یک از تیم های ایتالیا، لهستان و برزیل در دور مقدماتی دو پیروزی و دو شکست کسب کرد و حالا در آوردگاه نهایی لیگ جهانی باید به مصاف روسیه برود.

 

روسیه یکی از پرافتخارترین تیم های والیبال جهان است. آن ها وارث سیستم شوروی سابق هستند. والیبال مکانیکی و قدرتی تیم روسیه مبتنی به دفاع مستحکم و تمرکز روی بلندزن ها خصیصه جدانشدنی والیبال روس هاست. روسیه امروز بیشترین مدارس والیبال جهان را در اختیار دارد. لیگ روسیه پویاترین و گران قیمت ترین لیگ والیبال جهان است. والیبال به عنوان ورزش اول مدارس و دانشگاه های این کشور شناخته می شود و از علاقه و اعتبار زیادی بین مردم این کشور برخوردار است.

 

پنج مدال طلا، سه نقره و سه برنز در المپیک، شش طلا، سه نقره و سه برنز در مسابقات قهرمانی جهان، شش طلا ، دو نقره و دو برنز در جام جهانی، سه طلا، پنج نقره و هفت برنز در لیگ جهانی در کنار ۱۴ مدال طلا، پنج نقره و پنج برنز قهرمانی اروپا یک کلکسیون رویایی را برای تیم والیبال روسیه پدید آورده است.

 

روسیه در دور مقدماتی لیگ جهانی ۲۰۱۴ در گروه B با تیم های آمریکا، صربستان و بلغارستان همگروه بود. در نهایت روس ها با ۲۴ امتیاز و اختلاف ست شماری کمتر نسبت به آمریکا به عنوان تیم دوم از این گروه به دور نهایی صعود کردند. آن ها در دور مقدماتی ۷ برد و پنج باخت داشتند. در شروع مسابقات امسال روسیه که به بازیکنان اصلی اش استراحت داده بود، نتوانست مقابل صربستان نتیجه بگیرد. اما آن ها در ادامه آنقدر خوب کار کردند که همچنان به عنوان مدافع عنوان قهرمانی و شانس اصلی مدال طلای مسابقات لیگ جهانی شناخته می‌شوند.

 

از سوی دیگر تیم ملی والیبال ایران که در عرصه جهانی هنوز بسیار نوپاست، به دنبال کسب نخستین افتخارات بین‌المللی خود است. تمام افتخارات والیبال ایران به دو قهرمانی در آسیا و نایب قهرمانی در بازی های آسیایی خلاصه می شود. اگرچه تیم ملی والیبال ایران در سال های گذشته پیروزی های خوبی را برابر همه قدرت ها به جز روسیه بدست آورده اما هنوز نتوانسته در عرصه جهانی موفقیتی را بدست آورد.

 

تیم ملی والیبال با کادر فنی متحول شده ای لیگ جهانی ۲۰۱۴ را آغاز کرد. بسیاری بر این باور بودند که اسلوبودان کواچ صربستانی ظرف چند هفته نمی تواند تیم ایران را برای لیگ جهانی آماده کند. اگرچه تیم ایران هم در شروع مسابقات بازی های ضعیفی انجام داد اما رفته رفته نمایش بهتری ارائه داد. بازیکنان ایران موفق شدند هر یک از تیم های لهستان و برزیل و ایتالیا را دوبار شکست دهند. از هر کدام از این تیم ها هم دوبار شکست خوردند.

 

اگر چه تیم ملی والیبال ایران تا کنون همه قدرت های والیبال جهان را حداقل یکبار شکست داده است اما هیچ گاه موفق نشده در یک مسابقه رسمی برابر روسیه پیروز شود. بهترین نتیجه تیم ملی والیبال ایران برابر روسیه به باخت ۳ بر ۲ از این تیم در جام جهانی ۲۰۱۲ بر می گردد. تیم روسیه در مرحله مقدماتی لیگ جهانی والیبال سال ۲۰۱۳ دو بار تیم ایران را با نتیجه ۳ بر صفر شکست داد.

 

حالا بازیکنان ایران انگیزه زیادی دارند که برابر این تیم پیروز شوند.

 

تیم ایران برای شرکت در دور نهایی مسابقات لیگ جهانی ۱۳ بازیکن را در اختیار دارد. سعید معروف، محمد موسوی، فرهاد قائمی، عادل غلامی، مجتبی میرزاجانپور، فرهاد ظریف، مهدی مهدوی، امیر غفور، آرمین تشکری، میلاد عبادی پور، پوریا فیاضی، رضا قرا و عبدالرضا علیزاده برای تیم ایران در آوردگاه نهایی لیگ جهانی به میدان می روند.

 

مصدومیت شهرام محمودی امتیازآورترین بازیکن ایران در دور مقدماتی و غیبت او به عنوان مهاجم اول تیم ایران در مرحله نهایی بزرگترین چالش پیش روی کادر فنی تیم ایران است. از سوی دیگر حسین معدنی مربی تیم ملی و دستیار کواچ هم به دلیل بیماری نمی تواند روی نیمکت تیم ایران در مرحله نهایی بنشیند. جای او را رحمان محمدی راد همبازی سابق کواچ می گیرد.

 
بازی دو تیم والیبال ایران و روسیه در مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال از ساعت ۲۰ فردا (چهارشنبه) در فلورانس ایتالیا برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا