فرهنگ و جبران!

بصیر، مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، درباره مسئله بسیار مهم فرهنگ با تأکید بر اینکه خطاها و اشتباهات فرهنگی به‌راحتی قابل جبران نیست، فرمودند: «ضروری است در عرصه فرهنگی، سیاست‌های نظام به‌درستی درک و اعمال شود… هرگونه تغییر مسیر فرهنگ از چارچوب نظام اسلامی، موجب بر هم خوردن انتظام فکری و هویت واقعی جامعه خواهد شد.»

رهبر انقلاب در فراز کوتاه فوق، بدون نظر مشخص به هرگونه مصداقی، به اصل مسئله فرهنگ و نسبت آن با نظام پرداختند. به‌نظر می‌رسد اشاره مؤکد به عبارت «در عرصه فرهنگی، سیاست‌های نظام به‌د‌رستی درک و اعمال شود»، آن هم پس از هشدار درباره «خطاها و اشتباهات فرهنگی به‌راحتی قابل‌جبران نیست»، این معنا را افاده می‌کند که در حال حاضر اولویت در حیطه وظایف مسئولان اصلی و فرهنگی نظام، آشنایی و شناخت عمیق آن‌ها از سیاست‌های فرهنگی نظام است.

اختلافات گوناگون درباره مسائل فرهنگی که بیشتر برآمده از تشخیص‌ها و برداشت‌‌های شخصی افراد و برخی از مسئولان است، این مهم را آشکار می‌سازد که مقدمه اصلی و تعیین‌کننده خط سیر مسائل فرهنگی یعنی «آشنایی و شناخت عمیق از سیاست‌های فرهنگی نظام» مغفول مانده است. نداشتن چنین جای پا و تکیه‌گاه مهمی موجب اعوجاج در امور فرهنگی می‌شود که نتیجه کلی‌تر آن، همان «بر هم خوردن انتظام فکری و هویت واقعی جامعه خواهد شد» که رهبر معظم انقلاب به‌روشنی آن را بیان کردند.

در گام اول، آنچه که می‌تواند اصول فرهنگ را نظام‌مند سازد تا بستر لازم برای خلاقیت‌های فرهنگی عمومی فراهم شود و عوامل سالم فرهنگ‌ساز از دل جامعه بجوشد، تعیین خطوط فاصل ارکان و چارچوب فرهنگ اسلامی ایرانی با سلایق و برنامه‌هایی است که اجرا می‌شود.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا