نشانه‌های تروریست‌ بودن داعش

بصیر، رخی خبرها حاکی است که سردمداران گروهک تکفیری – تروریستی داعش قصد دارند بخش‌هایی را که در عراق در اختیار دارند، به جریان بعثی به سرکردگی «عزت‌الدوری» تحویل دهند و به سوریه عقب‌نشینی کنند. این خبر صحت داشته باشد یا نداشته باشد، مقدمه مناسبی برای پرداختن به این بحث اساسی است که «چرا داعش یک گروهک تروریستی است؟» در پاسخ به این پرسش به‌اختصار به چند نکته می‌توان اشاره داشت:

۱ – جنایت‌آفرینی؛ سابقه رفتار گروهک تروریستی داعش در سوریه و سپس در عراق، سرشار از فجیع‌ترین جنایات غیرانسانی است که از ویژگی‌های گروه‌های تروریستی است که به سبب ضعف‌های مختلف تلاش می‌کنند با جنایت و رعب‌آفرینی، خود را مطرح کنند و به اهدافشان برسند.

۲ – درگیری با سایر گروهک‌های تروریستی؛ با اینکه اختلاف در همه عرصه‌های زندگی قرین انسان است؛ اما آنچه که اختلاف گروهک تکفیری داعش با سایر گروهک‌های تروریستی را به نشانه تروریست بودن این گروهک تبدیل می‌سازد، روی آوردن به همان اعمال جنایتکارانه در جنگ با این گروهک‌ها است.

۳ – خودمحوری ایدئولوژیک؛ داعشی‌ها در حالی ادعای مسلمانی و جاری ساختن احکام اسلام را دارند و با این بهانه یارگیری می‌کنند که به دیدگاه و نظرات هیچ عالم مطرح و شناخته شده در جهان اسلام اتکا ندارند و با خودمحوری ایدئولوژیک، رفتارشان را توجیه می‌کنند و این نیز از ویژگی‌های گروه‌های تروریستی است.

۴ – تکفیر دیگران؛ از آنجایی که مبنای رفتار گروه‌های تروریستی بر خشونت و جنایت قرار دارد و هیچ‌گاه نمی‌توانند این خشونت و جنایت را توجیه‌ کنند، به‌یکباره همه را چه شیعه و چه سنی، با چوب تکفیری می‌ر‌انند؛ اما در همان حال، از جنایت علیه اهل سنت نیز بازنمی‌مانند و این هم از خصوصیات تروریست‌ها است.

۵ – یارگیری از اجانب؛ این گروهک‌ها به سبب نداشتن پایگاه مردمی، ناچارند برای ادامه حیات در عِده و عُده وام‌‌دار دیگران باشند یعنی هم پول و تجهیزات گدایی کنند و هم در جست‌وجوی افراد بیگانه‌ای باشند که به‌راحتی فریب آن‌ها را می‌خورند و در خدمت آن‌ها قرار می‌گیرند؛ حال آنکه نیروهای مبارز و آزادی‌بخش به پایگاه مردمی متکی هستند.

۶ – تربیت شده اجانب؛ بیشتر گروه‌های تروریستی، مزدور اجانبی هستند که آن‌ها را با اهداف خاصی تربیت کرده و سازمان می‌دهند که در حال حاضر، این مقوله درباره گروهک تکفیری داعش بسیار صادق است. بنابراین به درستی باید گفت آنچه در عراق می‌گذرد، جنگ عراق با تروریسم حرفه‌ای است.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا