معمای ایدز با سقوط‌هواپیما مالزی گره‌خورد

به گزارش بصیر، هواپیمای مسافربری پرواز شماره MH17 مالزی که از آمستردام عازم کوالالامپور بود با ۲۹۸ مسافر و خدمه در شهر تورز و در جنوب شرقی اوکراین هدف یک موشک زمین به هوا قرار گرفته و تمامی مسافرن ام اچ ۱۷ کشته شدند. این سقوط با مرگ بیش از صد نفر از محققان و پژوهشگران برتر بین المللی ایدز همراه بوده است.

 
یکی از پژوهشگران به نامی که در این پرواز جان خود را از دست داد، پرفسور یوپ لانگ Joep Lange بود. وی به همراه همسرش “ژاکلین وان توتگرن”، برای شرکت در بیستمین کنفرانس بین المللی ایدز ۲۰۱۴ عازم ملبورن استرالیا بودند. پرفسور لانگ به دلیل فعالیت های انسان دوستانه و همینطور پژوهش های برتر در حوزه ایدز شناخته می شد. وی همواره به تلاش های خستگی ناپذیر برای ساخت واکسنی علیه بیماری ایدز مشهور شده بود.
 
معمای بیماری ایدز با مرگ پرفسور لانگ و پژوهشگران برتر این حوزه همچنان به صورت یک معما باقی خواهد ماند. زیرا بسیاری از محققان کشته شده در بررسی های خود به نتایج قابل توجهی در این حوزه دست پیدا کرده بودند که می توانست راهگشای بیماران و سایر محققان باشد.  
 
علاوه بر پرفسور لانگ ۵۹ ساله، تعداد قابل توجهی از کارکنان سازمان جهانی بهداشت WHO و همینطور فعالان و پژوهشگران بیماری ایدز نیز در این پرواز جان خود را از دست دادند. بنا به اطلاعات منتشر شده نام “گلن تامس” مشاور رسانه ای سازمان جهانی بهداشت نیز در میان کشته شدگان دیده می شود. در میان سایر محققان برجسته ای که در این پرواز کشته شدند، می توان به اسامی مانند “لویس وان منز” و “مارتین شوتر” اشاره کرد.
 
محققان و پژوهشگران مشهوری از سراسر دنیا مرگ پرفسور لانگ، رئیس پیشین جامعه بین المللی ایدز را یک ضایعه بزرگ در این حوزه اعلام کرده و از تلاش های شبانه روزی و همچنین سی ساله وی در پژوهش درباره بیماری ایدز سخن گفتند. وی یکی از محققانی بود که به درمان ارزان قیمت در کشورهایی که شیوع ابتلا به بیماری ایدز در آنها رواج بیشتری داشت مانند افریقا و آسیا روی آورده بود.
 
سخنگوی کنفرانس بین المللی ایدز روز گذشته در بیانیه ای از جوامع بین المللی رسیدگی هر چه سریعتر به علت مرگ محققان این هواپیما را خواستار شد و اعلام کرد  کنفرانس همانند برنامه های اعلام شده، پیش خواهد رفت اما برنامه ویژه ای برای ادای احترام به محققان از دست رفته برگزار خواهد شد. بیستمین دور از کنفرانس بین المللی ایدز در روزهای ۲۰ تا ۲۵ جولای در شهر ملبورن برگزار می شود.
 
این دومین باری است که یکی دیگر از مدیران برنامه های جهانی ایدز جان خود را در یک سانحه هوایی از دست می دهد. “جاناتان مان”، مدیر برنامه جهانی ایدز، یکی دیگر از کارشناسان و پژوهشگران ارشد این حوزه بود که در سانحه هوایی سوئیس و در سال ۱۹۹۸ جان خود را از دست داد.
 
بلاغ
 
 
 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا