مردم فرانسه هم ضد اسرائیل شدند

به گزارش بصیر، به نقل از رویترز، هزاران فرانسوی روز شنبه با تظاهرات در شهرهای مختلف فرانسه حملات اسرائیل به نوار غزه را محکوم کرده و قانون متع تظاهرات علیه اسرائیل را به دلیل حوادث چند روز پیش به چالش کشاندند.

 
تظاهرات چند روز پیش مردم فرانسه در پاریس که به سمت دو کنست یهودی برگزار شده بود با دخالت پلیس ضد شورش به خشونت انجامید.
 
“فرانسوا اولاند” رئیس جمهور فرانسه در واکنش به این حوادث گفته بود که  واکنش عاطفی مردم در قبال کشته شدن صدها شهروند فلسطین در نوار غزه را درک می کند اما اجازه نمی‌دهد که خشونت در فرانسه گسترش یابد.
 
اولاند که این سخنان را در جمع خبرنگاران و در چاد مطرح می‌کرد، گفت: این علت آن بوده که از وزیر کشور خواستم تا بعد از بازرسی، اطمینان یابد که این چنین تظاهراتی برگزار نخواهد شد.
 
“برنارد کازینیوه” وزیر کشور فرانسه، تظاهرات در پاریس، حومه سارسله و شهر ساحلی نیس را با اعلام وجود خطرات امنیتی ممنوع کرد.
فرانسوی‌های حامی فلسطین و احزاب چپ گرا از این تصمیم دولت بسیار خشمگین شدند.
 
وزیر کشور فرانسه همچنین از پلیس شهرهای مختلف این کشور خواست تا خطرات امنیتی در شهرهای خود را بررسی کرده و در صورتی نیاز، دستور ممنوعیت برگزاری تظاهرات را صادر کنند.
 
اما حزب چپ گرای “آنتی کاپیتالیست” که تظاهرات یکشنبه هفته پیش را سازماندهی کرده بود، از تظاهرات کنندگان در پاریس خواست تا ممنوعیت برگزاری تظاهرات را به چالش بکشانند.
 
پلیس نیز در واکنش به فراخوان این حزب، بیانیه هشدارآمیزی صادر و اعلام کرد: کسانی که به قانون ممنوعیت برگزاری تظاهرات احترام نگذارند با خطر متوقف شدن، بازداشت و تحویل به محاکم قضایی مواجه خواهند شد.
 
با وجود این هشدارها اما جمعیت وسیعی قانون ممنوعیت تظاهرات در پاریس را به چالش کشانده و در تجمع گسترده و در مقابل موانع پلس فریاد زدند “اسرائیل ، قاتل”. تظاهرات دیگری نیز در ده‌ها شهر فرانسه از جمله، نیل و مارسل برگزار شد.
 
حزب سبز فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ممنوعیت تظاهرات که تصمیم آن در آخرین دقیقه اتخاذ شده، خطر ناآرامی عمومی را افزایش می‌دهد. این موضوع در اروپا اولویت دارد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا