احتمال اعدام مهدی هاشمی/یونسی: روحانی دو بار بیشتر عصبانی نشد

بصیر/

 بیش از سه‌چهارم اعضای کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به اوباما خواستار مشورت با آن‌ها در مذاکرات هسته‌ای ایران شدند و تأکید کردند که کاهش تحریم‌های تهران در درازمدت نیازمند دریافت مجوز از کنگره است. به گزارش رویترز، در این نامه ادعا شده است: «برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی خطرناک برای امنیت ملی آمریکا و متحدان ما به شمار می‌رود. در حالی که ضرب‌الاجل روز ۲۰ ژوئیه برای دستیابی به «توافقی جامع» برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای در حال نزدیک شدن است، ما خواهان مشورت وسیع با کنگره درباره بسته کاهش تحریم‌ها هستیم که ممکن است در قرارداد نهایی گنجانده شود»! ۳۴۲ نماینده از مجلس ۴۳۵ نفره نمایندگان آمریکا نامه به باراک اوباما را امضا کرده‌اند.

 یک صهیونیست با انتشار عکسی در صفحه توئیتر خود از حضور ساکنان صهیونیست سرزمین‌های اشغالی در ساحل برای تماشای بمباران غزه خبر داد. وی نوشت: «با هر بمبی که به غزه اصابت می‌کند، صهیونیست‌ها دست می‌زنند و شادی می‌کنند»!

 حجت‌الاسلام یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور، گفت‌وگویی تفصیلی با ماهنامه ۴۲ داشت. وی در بخشی از این گفت‌وگو گفت: «بدنه اصلاح‌طلب سهم‌خواهی دارد. من در استان‌ها می‌بینم که هنوز مطالبه دارند و مدیریت می‌خواهند. اصلاح‌طلبان باید بدنه خودشان را اصلاح کنند و بدانند این دولت روحانی است و نه خاتمی.» وی در ادامه به رئیس‌جمهور توصیه کرد: «روحانی باید سعی کند عصبانی نشود و اعتدال را حفظ کند و مطمئن باشد زمان به نفع روحانی و به ضرر رقبای اوست. این وعده امید را که به همه داده است، باید به خوش هم بدهد که پیروز است. من علایم عصبانیت را نمی‌بینم. البته دوبار عصبانی شد. یکبار در دانشگاه به منتقدان گفت بی‌سواد؛ البته مسلط به کار خودش است و تا حالا از کوره در نرفته است. می‌خواهند او را در تله بیندازند.»

 آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، جمعه در برنامه شناسنامه در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «ما به عنوان هیئت‌رئیسه خبرگان تلاش کردیم که آقای هاشمی را از محدوده فتنه دور نگه داریم خود من التماس‌ها به ایشان کردم و تذکرات فراوانی به ایشان داده شد که علیه فتنه‌گران موضع‌ بگیرند و این مقدار تأثیر در نامزد نشدن ایشان داشت.»

 پایگاه خبری ایلاف وابسته به گروهی از مخالفان رژیم سعودی درباره علت حمایت رژیم صهیونیستی از استقلال اقلیم کردستان عراق نوشت: روابط اسرائیل [رژیم‌صهیونیستی] با کردها براساس «دشمن دشمنم دوستم است» شکل گرفته است.

 از نگاه اسرائیلی‌ها به دلیل موقعیت جغرافیایی و نوع پراکندگی‌ای که کردها در منطقه خود دارند، بهره‌برداری از آن‌ها مفید و در عین حال آسان است. اسرائیلی‌ها حتی معتقدند که تشکیل کشور مستقل کردی به مثابه «ذخیره‌ای استراتژیک و طراز اول برای اسرائیل» محسوب می‌شود. «عوفرا بنجیو» در این باره می‌گوید: «شکل‌گیری کردستان مستقل باعث تضعیف کشورهای متعددی که با اسرائیل دشمنی تاریخی دارند مثل عراق و سوریه و ایران می‌شود.»

 «عاموس یادلین» رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، گفت: اگر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] در سال ۲۰۰۶ حمله به لبنان را در همان هفته اول و پس از نابود کردن موشک‌های دوربرد حزب‌الله متوقف می‌کرد، این حمله برای تل‌آویو به جای یک شکست بزرگ به یک پیروزی بزرگ بدل شده بود. عاموس یادلین که اکنون ریاست مؤسسه تحقیقات امنیت ملی رژیم صهیونیستی در دانشگاه تل‌آویو را برعهده دارد، ضمن مقاله‌ای در روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، خواستار توسل تل‌آویو به گزینه آتش‌بس در صورت موافقت جنبش حماس شد و تأکید کرد: بهتر است عملیات نظامی سریعاً متوقف شود. «یواف گالانت» فرمانده سابق جبهه جنوبی در ارتش اشغال‌گر نیز آتش‌بس را بهترین گزینه رژیم صهیونیستی دانست.

 یک مقام بحرینی تصریح کرد: غرب با ایران برخلاف دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس رفتار می‌کند و به آن احترام می‌گذارد چرا که ایران قدرتمند است. «شیخ ناصر بن‌حمد آل‌خلیفه» رئیس شورای عالی جوانان و ورزش بحرین گفت: غرب زبان واحدی را با ویژگی قدرت و منفعت‌طلبی می‌شناسد. چند سال پیش نیز برخی مقامات مصری با لحنی کنایه‌آمیز گفته بودند در حالی که ایران مشغول فرستادن موشک و ماهواره به فضا است، تمام همت ما به دنبال پیدا کردن مبارزان فلسطینی در تونل‌های بین غزه و مصر خلاصه شده است!

 «اشکان دژاگه» بازیکن تیم ملی ایران، با انتشار عکسی در صفحه فیس‌بوکش از مردم غزه حمایت کرد و خواستار غزه‌ای آزاد شد. هافبک تیم ملی فوتبال ایران که در جام جهانی نمایش خوبی در ترکیب تیم ملی از خود نشان داد، در دورانی که در تیم ملی جوانان آلمان به میدان می‌رفت نیز با خودداری از سفر به سرزمین‌های اشغالی، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود.

 «کاظم مجدم» که ‌به گروهک تجزیه‌طلب «حزب تضامن» گرایش دارد و برای رسانه‌هایی چون الجزیره کار می‌کند، به‌تازگی در مقاله‌ای کوشیده است با ژست‌های دموکراتیک و سکولارمآبانه به تجزیه‌طلب‌های پان‌عربیست سلفی بفهماند هیچ تلازمی میان «اسلام، عربیت و تسنن» با «عجمیت و تشیع» وجود ندارد. وی در بخشی از این مقاله می‌گوید: «مذهب شیعه، فرقه‌ای سیاسی است که در لوای دین برای مبارزه با نقش سیاسی فرهنگی اعراب، به وسیله گروه‌های مختلف ضد عرب، تأسیس و به کار گرفته شده است و ادبیات آن مشحون از مفاهیم، اشارات و عبارات ضد عربی و تمجید از هر چه ایدئولوژی پان‌فارسییم است.»!

 سیدمحمد خاتمی در آخرین جلسه شورای مشاوران خود از وضعیت موجود برای فعالیت جوانان و دانشجویان اصلاح‌طلب به‌شدت انتقاد کرد. وی ضمن اظهار مباحثی حول وضعیت جوانان اصلاح‌طلب، از انفعال اغلب احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب در زمینه جذب و ساماندهی جوانان و دانشجویان گلایه کرد و این وضعیت را نامناسب دانست.

 «محمد حسنین هیکل» نویسنده مشهور مصری، در مصاحبه با روزنامه الاهرام درباره حرکت تجزیه‌طلبانه اقلیم کردستان عراق برای اعلام استقلال گفت: مسعود بارزانی با این اقدام و اشغال منطقه نفت‌خیز کرکوک و ضمیمه کردن آن به مناطق کردنشین، درهای جهنم را به روی خود گشوده است. وی افزود: این حرکت، مرا به یاد اقدام صدام در اشغال کویت انداخت که منابع نفتی کویت او را به هوس انداخته بود، ولی همگان دیدند که او چگونه در این آتش سوخت.

 روزنامه فیگارو تأکید کرد رژیم صهیونیستی قادر به تصمیم‌گیری برای حمله زمینی به غزه نیست؛ چرا که غزه نیروی قدرتمندی دارد. فیگارو نوشت: حماس مایل است ارتش اسرائیل( رژیم صهیونیستی) را به درون غزه بکشاند. این روزنامه فرانسوی می‌افزاید: نیروهای حماس از هم‌اکنون به گذاشتن دام بر سر راه اسرائیلی‌ها پرداخته‌اند و امیدوارند که ارتش اسرائیل را به‌خوبی درگیر کنند. این در حالی است که ارتش اسرائیل موضعی تردید‌آمیز دارد. حماس شاخه نظامی قدرتمندی با بیست‌وپنج هزار عضو دارد.

 «منوشه امیر» تحلیلگر صهیونیست در گفت‌وگو بارادیو رژیم صهیونیستی گفت: از پروردگار عالم سخت گله دارم که اینچنین همسایگان نامهربانی را دور و بر کشور اسرائیل [رژیم صهیونیستی] و ملت یهود گرد آورده است(!) آیا به جای حماس و جهاد اسلامی،‌ پروردگار نمی‌توانست مردمانی مهربان را همسایه اسرائیل کند؟ وی همچنین گفت: ببینید تلفات عملیات اسرائیل در غزه چه‌‌قدر کم بوده(!) در جنگ دوم جهانی که ژاپن حاضر به توقف جنگ نشد، آمریکا با دو بمب اتمی ده‌‌ها هزار نفر را در هیروشیما و ناکازاکی کشت.! همان‌گونه که آمریکا حق داشت با دو بمب اتمی ده‌ها هزار نفر را در هیروشیما و ناکازاکی بکشد، ما هم می‌توانیم فلسطینی‌ها را بکشیم»!

 «اثیل النجیفی» استاندار نینوا، گفت: عناصر گروه داعش به اهالی موصل و سایر شهرهای تحت اشغال خود در استان نینوا خبر داده‌اند که پس از گماشتن کسانی که قادر به اداره شهر باشند، خودشان از این شهرها خارج خواهند شد؛ از این رو انتظار می‌رود که با خروج آن‌ها، گروه «نقشبندیه» (به ریاست «عزت الدوری» معاون سابق دیکتاتور معدوم عراق) حکومت بر موصل را به عهده بگیرد.

 پس از گذشت چند هفته از بحران عراق، عشایر این کشور با ورود به جنگ با داعش، تلفات زیادی به آنان وارد کرد‌ند. یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین گفت در نتیجه درگیری میان تشکیلات داعش و عشایر جنوب تکریت چهل‌وهفت نفر کشته و زخمی شد‌ه‌اند که اغلب آن‌ها از عناصر داعش هستند. همچنین درگیری میان تروریست‌های داعش و عشایر عراقی در منطقه «الضلوعیه» به کشته و زخمی شدن سی‌ودو تن از عناصر داعش منجر شد. استان صلاح‌الدین عراق هم شاهد کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از عناصر داعش به دست عشایر «الجبور» در جنوب تکریت بوده است.

 آقای هاشمی رفسنجانی در سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) در جمع گروهی از روحانیون و دیگر اقشار، در اظهاراتی عجیب درباره سقوط شهر موصل به دست داعش گفت: «اگر دل مردم عراق با حکومت بود، این‌ها نمی‌توانستند این موفقیت‌ها را کسب کنند و شهری مثل موصل را با آن جمعیت و قدمت زیاد به تصرف خود درآورند یا تکریت را در اختیار بگیرند.» از نکات حاشیه‌ای قابل ذکر در پایان این ضیافت اینکه از میهمانان خواسته شد سه جلد کتاب مربوط به دیدگاه‌های آیت‌الله درباره آزاداندیشی، ویژه‌نامه جشن پیروزی در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ و روزشمار مربوط به وقایع سال ۸۸ را دریافت کنند! ولی کتاب آخر عملاً در اختیار اکثریت حاضران قرار نگرفت.

 مفتی عربستانی تروریست‌های داعش در عملیات نیروهای عراقی در شمال تکریت، به هلاکت رسید. گزارش پایگاه عراقی «سومریه نیوز» به نقل از منبعی در پلیس استان صلاح‌الدین تأکید کرد: «ابواسامه القحطانی» که تابعیت عربستانی داشت، در عملیاتی داخل ساختمان فرمانداری شهر «بیجی» در شمال تکریت به هلاکت رسید. این منبع خاطرنشان کرد این عملیات پس از دریافت اطلاعات دقیق انجام شد.

 پایگاه عربستانی «الوئام» به نقل از منابعی فاش کرد: «مانع المانع» مبلغ تندروی سعودی که با دعوت مردم به «جهاد»، با گروه داعش بیعت کرده بود، از سوریه به عربستان بازگشته است. «عیسی الغیث» عضو مجلس مشورتی عربستان، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: مانع المانع پس از بیعت با داعش، به واقعیت داعش پی برد و توبه کرد و به میهن خود بازگشت. وی افزود: به افرادی که با ادعای «جهاد» فریب القاعده و داعش را خورده‌اند، توصیه می‌کنم در ماه رمضان توبه و خودشان را تسلیم کنند.

 «ویلیام هیگ» وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته در صفحه توئیتر خود نوشت: «من امشب پس از چهار سال از سمت خود به عنوان وزیر امور خارجه انگلیس، استعفا می‌دهم تا در سمت رئیس مجلس عوام انگلیس خدمت کنم.» وی افزود: «از مه ۲۰۱۵ به بعد و پس از دوره‌ای طولانی حضور در عرصه سیاست، می‌خواهم سراغ چیزهای دیگری بروم که همواره خواسته‌ام.» درباره علت استعفای ناگهانی هیگ هیچ علتی بیان نشده است.

 اخبار دریافتی حاکی از آن است که اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس خبرگان رهبری پروژه مطرح کردن افرادی به‌عنوان مجتهد را آغاز کرده‌اند. در همین راستا به‌تازگی آقای سیدعلی محقق داماد، برادر سیدمصطفی محقق داماد، از روحانیان نزدیک به جریان اصلاحات رساله عملیه‌اش را چاپ و آماده توزیع کرده‌ است. همچنین برخی اصلاح‌طلبان توافق کرده‌‌اند که وجوهات شرعی را به آقای موسوی بجنوردی بدهند تا وی بتواند فعالیت‌هایش را برای انتخابات آینده مجلس خبرگان افزایش دهد.

 پس از تکمیل پرونده مهدی هاشمی که موارد اقتصادی، امنیتی و سیاسی در آن وجود دارد، گفته می‌شود فقط در موارد اتهامات اقتصادی و نفتی شامل کرسنت، استات اویل و توتال مواردی وجود دارد که برخی ناظران به‌مراتب آن را سنگین‌تر از پرونده «مه‌آفرید امیرخسروی» می‌دانند!

 به‌تازگی جلسه‌ای میان برخی از اعضای برجسته حزب کارگزاران سازندگی و حزب منحله مشارکت تشکیل‌شده و در آن، اختلاف‌نظرهایی درباره میزان سهم هر طیف سیاسی در دولت جدید و نقش آن‌ها در حمایت از دولت بروز کرده است. اعضای حزب منحله مشارکت بر این عقیده بوده‌اند که ما در سال‌های اخیر هزینه‌های زیادی برای اصلاحات داده‌ایم و زندانی و حتی کشته و مجروح داده‌ایم! و در دوره اخیر هم روحانی با کنار رفتن یک اصلاح‌طلب واقعی (محمدرضا عارف) و با رأی بدنه اصلاح‌طلبی و حمایت خاتمی به پیروزی رسید؛ اما پست‌های کلیدی به کارگزاران رسید و حالا برای دادن پست‌های غیر مهم مانند بعضی فرمانداری‌ها به اصلاح‌طلبان، باید منت بکشیم.

 فرماندهی پلیس استان نجف به‌تازگی اعلام کرد که ورود کالاهای سعودی، ترکی و قطری به نجف ممنوع است. وی افزود: با توجه به آنچه که امروز عراق از تروریسم تا قتل و کشتار با آن روبه‌روست، ضرورت  دارد که با گروه‌های تروریستی و کلیه دولت‌هایی که پشت آن ایستاده‌اند، مبارزه شود و این مبارزه باید در تمام جهات نظامی، سیاسی و اقتصادی باشد.

 براساس اخبار دریافتی، هواپیمایی ترکیش در همکاری با سیاست‌های اتخاذ شده از سوی نهادهای حکومتی این کشور در دشمنی با حکومت سوریه و عراق، در اقدامی بی‌سابقه، تاکنون حجم زیادی از تروریست‌های تکفیری را از کشورهای مختلف دنیا به‌ویژه کشورهای اروپایی به سوریه و یا عراق منتقل کرده است که جدیدترین آن، آوردن تروریست‌های تاجیکی برای ورود به عراق بود!

 اهانت وزیر کشور ترکیه به پیامبر اسلام(ص)، اعتراض سیاسیون و استادان دانشگاه این کشور را برانگیخت. به نوشته روزنامه تودیز زمان «افکان علا» وزیر کشور ترکیه، در جمع اعضای حزبش گفت: باید همواره از غرور پرهیز کرد؛ حضرت محمد(ص) نیز به دلیل اینکه در زمان فتح مکه و ورود به این شهر دچار غرور شد، مورد سرزنش خدا قرار گرفت! «سوات یلدریم»، استاد خداشناسی و الهیات در دانشگاه ترکیه با انتقاد از سخنان افکان علا گفت که کتاب‌های مذهبی تاریخی و اسناد موجود از بیوگرافی حضرت محمد(ص) نشان می‌دهد که چقدر فروتن بوده و در زمان ورود به مکه از خود رأفت و مهربانی نشان داده است. مصطفی کمالاک، رئیس حزب سعادت ترکیه نیز از اظهارات وزیر کشور انتقاد کرد و گفت: علا نمی‌داند درباره چه چیزی صحبت می‌کند.

 شیعیان بحرین، به رژیم آل خلیفه در مورد سفر شیخ «محمد العریفی»، مفتی وهابی عربستان و صاحب فتوای جهاد نکاح، به این کشور هشدار داده‌اند. جمعیت الوفاق از رژیم بحرین خواست در مورد این سفر تجدیدنظر کند. شیخ عریفی قرار است به دعوت وزیر ارشاد بحرین در دهه آخر ماه مبارک رمضان در مسجد جامع بحرین سخنرانی کند. وی از طرفداران جدی گروه تروریستی داعش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا