انتقادات شدید خرمگس ها از تمدید مذاکرات هسته‌ای

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، روزنامه واشنگتن‌پست ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴ (۳۱ تیر) در مقاله‌ای به تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پرداخت و نوشت: همان‌طور که انتظار می‌رفت، اعلام تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و نیز کاهش تحریم‌های نفتی، پتروشیمی، خودروسازی و طلا، با انتقاد شدید از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات رو‌به‌رو شد.

مایکل ماکوفسکی، مدیر اجرایی مؤسسه امور امنیت ملی یهود، می‌گوید: «تمدید چهارماهه توافق موقت با ایران که با آزادی ۸/۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران نیز همراه بوده، شکستی مهم و قابل پیش‌بینی برای راهبردهای اوباما بود؛ به این دلیل که از تحریم‌های شدیدتر و گزینه نظامی معتبر پرهیز شد… .

ایران احساس می‌کند که برای امتیازدهی در مقایسه با دوره پیش از توافق موقت، کمتر تحت فشار است… .

زمان مداخله کنگره فرا رسیده و باید تحریم‌های شدید تازه‌‌ای تحمیل کند و مهم‌تر از همه، توانایی نظامی اسرائیل[رژیم صهیونیستی] برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را افزایش دهد.

این موضوع، فشار دیپلماتیک آمریکا را تقویت می‌کند و پیامی مهم به ایران و متحدان ما می‌فرستد و در صورت ضرورت، به اسرائیل کمک می‌کند در نقشی که آمریکا ظاهراً از آن چشم‌پوشی کرده، موفق شود.» نتیجه برخلاف هدف اوباما پیش خواهد رفت.

در ادامه مقاله آمده است: بسیاری از کارشناسان سیاسی سابق چنین نظری دارند؛ الیوت ایبرمز، مشاور امنیت ملی سابق، معتقد است که «اکنون حیاتی و حساس است که کنگره اقدام کند، تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران تصویب کند و پس از پایان چهار ماه در صورتی که توافقی مطلوب حاصل نشد، اجرایی شود.

باید به ایران گفته شود که نمی‌تواند گفت‌وگوها را طول دهد؛ تأخیر پس از تأخیر باید پایان یابد و برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را رها کند و یا اینکه با تحریم‌های اقتصادی رو‌به‌رو می‌شود.

در حال حاضر، آن‌ها به این موضوع اعتقاد ندارند.» گروه دوحزبی «اتحاد در برابر ایرانی هسته‌ای» نیز انتقادات شدیدی از باراک اوباما کرده است.

در پایان مقاله آمده است: مایه شگفتی است که دو مشاور ارشد سابق رئیس‌جمهور، آشکارا اعتماد خود به سیاست‌های رئیس‌جمهور در قبال گفت‌وگوها را از دست داده‌اند و علناً از دیدگاه تقریباً تمام جمهوری‌خواهان و بسیاری از دموکرات‌ها حمایت می‌کنند. با وجود این، اوباما به آنچه کارشناسان، مشاوران سابق، رهبران عرب سنی و دولت اسرائیل می‌گوید، چندان توجه نمی‌کند.

ما تنها می‌توانیم امیدوار باشیم که اکثریت جمهوری‌خواه جدید در سنا به تحریم‌ها رأی بدهند و این اقدام به همراه تهدید به حمله نظامی اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای کافی باشد.

آیپک نیز از تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای احساس نگرانی کرده و گفته است: «همان‌طور که از ابتدا اعلام کرده بودیم، ایران به‌منظور تقویت موقعیت خود، گفت‌وگوها را به درازا خواهد کشاند… ما باید برای تشدید فشار بر ایران، ابزارهای جدید بیابیم. ایران باید برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف کند یا اینکه با پیامدهای شدید روبه‌رو خواهد شد.»

 

به گزارش بلاغ، افزایش انتقادات از اوباما به علت تمدید زمان گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران و رسانه‌ای و برجسته کردن این انتقادات، موجب طرح پرسش برای چرایی این مسئله می‌شود که در پاسخ باید گفت روش برخورد منتقدان با این مسئله، با دو هدف انتخاب شده است: یکی اینکه به اوباما فشار آورند تا در مذاکرات سخت‌گیرانه‌تر رفتار کند و در خارج از فضای مذاکرات نیز با اقداماتی، فشار بر ایران را افزایش دهد؛ و دیگر اینکه با برجسته کردن انتقاد از اوباما و تحت‌فشار قرار دادن وی، به دنبال مرعوب کردن ایران و واداشتن آن برای انجام رفتار شتاب‌زده و منعطف هستند و این در حالی است که ظاهراً برای اوباما توافق با ایران اولویت دارد و به همین دلیل است که ایران هم بدون توجه به اقدامات منتقدان که قصد دارند خود و اقدامات شان را بزرگ و مهم جلوه دهند، باید اهداف مذاکراتی‌اش را که بر دستیابی به حقوق کامل هسته‌ای مبتنی است، پی گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا