شکار نظامیان صهیونیست با HS-50

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز ، این روزها بیش از دو هفته است از آغاز تهاجم نظامی صهیونیست ها به غزه می گذرد. در جریان این جنگ، بیش از ۶۰۰ فلسطینی که غالبا زنان و کودکان هستند نه نیروهای مقاومت، به شهادت رسیده اند و طبق اعلام حماس، بیش از ۶۵ نظامی صهیونیست هم در این تهاجم کشته و ده ها تن از آنها نیز زخمی شده اند.
اما در روزهای اخیر، خبرها و ویدئوهایی توسط گردان های مقاومت القسام منتشر شده که در آن، برخی نظامیان صهیونیست توسط تک تیراندازان مقاومت هدف قرار گرفته اند.
در آخرین نمونه، دو روز پیش (۳۰ تیر ماه)، گردان های عزالدین قسام ویدئویی را منتشر کرد در آن یک نظامی صهیونیست در حالی که در یک بلندی ایستاده است، به ضرب گلوله یک تک تیرانداز مقاومت به هلاکت می رسد.

 
حالا، با کشته شدن چندین نظامی صهیونیست، تک تیراندازان مقاومت اسلامی بیش از پیش مشهور شده اند، تک تیراندازانی که از هر موضع و فرصتی برای هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست استفاده می کنند.
اما سوال اینجاست که تک تیراندازان مقاومت از چه سلاح هایی برای هدف قرار دادن صهیونیست ها استفاده می کنند.
غالبا طبق تصاویر و ویدئوهای منتشره، تک تیراندازان مقاومت از دو نوع سلاح قدرتمند و بسیار دقیق برای هدف قرار دادن صهیونیست ها استفاده می کنند که یکی از آنها جزو مشهورترین سلاح های تک تیراندازی جهان به شمار می رود.
 
“HS-50″؛ سلاحی به روز و دقیق
نیروهای مقاومت امروزه در تهاجم صهیونیست ها به غزه، از یک سلاح به روز و پیشرفته برای تک تیراندازی بهره می برند که نامش اچ اس ۵۰ اشتایر (Steyr HS-50) است.
این سلاح تولید کارخانه سلاح سازی اشتایر مانلیچر متعلق به کشور اتریش است و این کارخانه این سلاح را به عنوان جدیدترین سلاح تک تیراندازی خود، در سال ۲۰۰۴ روانه بازار کرد اما به صورت محدود.
 
اسلحه تک تیراندازی HS-50
این سلاح در واقع نمونه پیشرفته سلاح اچ اس ۴۶۰ (HS-460) است که آن هم توسط همین کارخانه طراحی و ساخته شده بود. هم اکنون کشورهای آرژانتین، کامرون، سوریه، روسیه و مکزیک به عنوان بکار گیرندگان رسمی این اسلاح و ایران و حماس به عنوان دارندگان غیر رسمی این سلاح هستند.اچ اس ۵۰ برای اولین بار در یک نمایشگاه بین المللی در آمریکا و در سال ۲۰۰۴ رونمایی شد. از آنجایی که این اسلحه از یک دوربین بسیار پیشرفته آلمانی برخوردار بوده و دارای برد موثر ۱۵۰۰ متر و برد نهایی حدود ۳ کیلومتر است، جزو سلاح های مشهور تک تیراندازی در جهان به شمار می رود.
 
البته در برخی تست ها، گفته شده که این سلاح در فاصله حدود ۱۲۰۰ متری، قادر است که از دو جلیغه ضدگلوله عبور کرده و هدف را مورد اصابت قرار دهد. البته در مورد بردنهایی این سلاح نیز گفته شده که تا ۵ کیلومتر نیز قادر است که اهداف را با دقت پایین، هدف قرار دهد.
 
گلوله این اسلحه به صورت دستی در جان لوله قرار می گیرد البته نمونه های اولیه اچ اس ۵۰، تک تیر و بدون خشاب بوده ولی در نمونه های به روز شده و ارتقا یافته آن از جمله HS-50 M1 یک خشاب ۵تیری نیز برای اسلحه در نظر گرفته شده تا سرعت عمل تک تیرانداز را بالا ببرد.
 
شاید کمتر اسلحه تک تیراندازی در جهان موجود باشد که از گلوله کالیبر ۵۰ بی ام جی یا همان ۱۲٫۷ میلیمتری استفاده کند در واقع، کالیبر ۵۰ BMG همان کالیبر دوشکا است که با قدرت و آتش بالا، قابلیت های فراوانی دارد.
 
نکته مهم در بکار گیری این اسلحه، این است که اولا باید تک تیرانداز نحوه کار کردن با دوربین پیشرفته این سلاح را آموزش دیده و بعد از آن استفاده کند. به دلیل وزن ۱۲ کیلو ۴۰۰ گرمی این سلاح، یک دوپایه در جلوی سلاح تعبیه شده است تا تک تیرانداز به راحتی با استفاده از آن بتواند اهداف را مورد اصابت قرار دهد چرا که وزن بالا، مانع تیراندازی با این سلاح به صورت ایستاده یا نیم خیز است.
 
نکته دیگر اینکه، اچ اس ۵۰ از یک شعله پوش نسبتا بزرگ و قوی برای جلوگیری از پخش شدن آتش از دهانه سلاح برخوردار بوده که همین شعله پش وظیفه جلوگیری از بازگشت گاز ناشی از احتراق چاشنی و شلیک گلوله به داخل لوله را نیز برعهده دارد که این عدم بازگشت گاز به داخل لوله، موجب پایین آمدن درصد بالایی از عقب نشینی سلاح پس از شلیک می شود.
 
 
اسلحه اچ اس ۵۰ در عکس به خوبی دیده می شود
این سلاح هم اکنون توسط نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین بکار گرفته شده و گردان های القسام با همین سلاح تاکنون تعدای زیادی از صهیونیست ها را هدف قرار داده و به هلاکت رسانده اند.
 
دراگانوف؛ خوش دست و محبوب
به غیر از سلاح تک تیرانداز HS-50، رزمندگان مقاومت از یک سلاح قدیمی ولی دقیق نیز برای تک تیراندازی استفاده می کنند.
“SVD” یا همان دراگانوف سلاح دیگر تک تیراندازهای گردان های قسام، شاخه نظامی حماس است.
این سلاح با وزن حدود ۵ کیلوگرمی و برد موثر ۱۳۰۰ متری، یک سلاح سبک و خوش دست برای تک تیراندازی محسوب می شود. این سلاح توسط اتحادیه جماهیر شوروی در سال ۱۹۵۹ ساخته شده است.
 
 
نمونه ای از اسلحه دراگانوف در دست رزمندگان گردان القسام
این سلاح پس از تولید بارها مورد ارتقا و بهبود در کالیبر، نحوه مسلح شدن و حتی ارتقا وضعیت دوربین قرار گرفت.
دراگانوف توسط فشار غیر مستقیم گاز باروت و گلنگدن چرخشی نیمه خودکار، مسلح شده و دارای خشاب ۱۰ تیری بوده و از نواخت تیر ۳۰ تیر در دقیقه بهره می برد.
هم اکنون رزمندگان مقاومت از این سلاح به عنوان یکی از سلاح های خود در عملیات های تک تیراندازی و اصابت از دور نظامیان صهیونیست استفاده می کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا