تزریق نرم آسیب های ناشناخته به محفل خانواده ها/ خیانتی که والدین به خانواده می کنند

به گزارش بصیر، هر کشوری که در آن بنیان خانواده مستحکم باشد ، بسیاری از مشکلات آن کشور ، بخصوص مشکلات اخلاقی و معنوی آن به برکت خانواده ی سالم و مستحکم برطرف می شود یا اصلا بوجود نمی آید.(مقام معظم رهبری)

ماهواره یک رسانه قدرتمند است و با برنامه های تخریبی و فاسدی که دارد می تواند بر فکر و اندیشه و اعتقادات و رفتارهای اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی ، تربیتی ، خانوادگی و سبک زندگی مردم اثر منفی داشته باشد و استفاده نامحدود و غیر هدفمند آن می تواند آثار زیانباری بر جوانان ، زنان و خانواده ها داشته باشد.

مهمترین خطر ماهواره ، بحث جهانی سازی فرهنگی است که گردانندگان امپراطوری رسانه ای غربی به دنبال نابود کردن حوزه فرهنگ های سنتی ملت ها و مسلط کردن سبک زندگی و فرهنگ آمریکایی بر همه مردم دنیا به نام جهانی سازی هستند.

از میان ده ها اثر تخریبی و آسیبی که برنامه ها ی ماهواره ای دارد ، در ذیل به تعداد محدودی از آنها اشاره می نماییم:

۱-ترویج خشونت

یکی از مهم ترین و آشکارترین آسیب های فیلم ها و برنامه های شبکه های ماهواره ای و بازی های رایانه ای خشن غربی ، افزایش خشونت در جامعه است.

همین چند وقت پیش ها رسانه خبری را منتشر کردند که جوانی تحت تاثیر برنامه های ماهواره خواهرزاده کودک خود را به قتل رساند.

در برنامه های این شبکه ها صحنه های خشن بدون توجه به سن مخاطب نمایش داده می شود و مسلما افراد چه بخواهد و چه نخواهد این برنامه ها در ضمیر ناخودآگاه آنها تاثیر می گذارد . گاهی-خصوصا در فیلمهای سه بعدی –چنان هنرمندانه صحنه ها را ساخته اند که افراد انگار که آموزش خشونت می بینند و در صحنه های مشابه آن صحنه ، ناخودآگاه رفتاری مشابه آن را انجام خواهند داد.

۲-سست شدن بنیان خانواده

متاسفانه ورود بدون کنترل ماهواره در خانواده ها را به تعبیری می توان به ورود افرادی نامحرم و لاابالی و دوستان ناباب برای بچه ها و خانواده تشبیه کرد که به دنبال اختلاف بین زن و شوهر هستند و به ناموس خانواده چشم طمع دارند و دین آنها را می گیرند، اعتقادات آنها را ضعیف می کنند ، مرزهای حیا و غیرت را می شکنند ، حقایق سیاسی و اجتماعی را وارونه جلوه می دهند ، وقت آنها را می دزدند و آنها را به همدیگر بدبین می کنند . خرید ماهواره برای منزل ورود چنین افرادی به منزل است.

تزریق نرم آسیب های ناشناخته به محفل خانواده ها/ خیانتی که والدین به خانواده می کنند

مجاز شمردن خیانت زن به شوهر و عادی سازی روابط با جنس مخالف، عادی سازی روابط دختر و پسر قبل از ازدواج ، زشتی زدایی از حاملگی بدون روابط قانونی و ازدواج ، اهانت به والدین و بی توجهی به آنها و نفوذ جادو و تلسم در زندگی ؛ همه نشان می دهد که شبکه های ماهواره ای به طور همدفمند عفت و غیرت و روابط خانوادگی سالم را نشانه گرفته است.

۳-زیاد شدن آمار دختران فراری

یکی از کارکردهای سریال ها و فیلم های پخش شده در ماهواره این است که القا می کنند که آزادی دختران در خارج از خانه است ؛ یعنی دختران جوانی که به صورت سنتی در خانه با محدودیت هایی رو به رو هستند که مقداری از آن هم ضروری و لازم است ، اینها را دچار حس زندانی بودن در خانه می کنند.

در فیلم ها دختران موفق را کسانی نشان می دهند که خارج از خانه آزاد هستند و دخترانی که داخل خانه هستند را ناموفق و افسرده نشان می دهند و کم کم این حالت که معمولا هم از طرف خانواده ها مدیریت نمی شود ، به عقیده و افسردگی و خدای ناکرده به فرار و رویگردانی دختر جوان از خانواده منجر می شود و فرزند دختری که از خانواده جدا شد انواع آسیب ها و انحرافات در انتظار اوست.

۴-اختلافات خانوادگی و شکستن حریم های خانواده

یکی دیگر از خطرهایی که سریال های ماهواره ای دارند این است که در بسیاری از آنها ، افراد با انزوا طلبی و مقابله با افراد خانواده و حتی خیانت به خانواده می توانند به موفقیت برسند.

این فضا کم کم خانواده را به سمت بد بینی ها و کم اهمیت شدن نقش پدر ، ایجاد اختلاف بین زوجین و دور شدن فرزندان از خانواده می کشاند . وقتی پدر و مادری با دختر و پسر جوانشان فیلمی را می بینند که یک معاشقه و لو خفیف صورت می گیرد ، این مساله پرده های حجاب و عفاف را از بین می برد و فقط خدا می داند که در خانواده هایی که قبح این مسایل بشکند چه اتفاق نا گواری می تواند به وقوع بپیوندد.

۵-بد حجابی و زنان خیابانی

وقتی همه افراد خانواده بدون کنترل و محدودیت پای برنامه هایی می نشینند که برای خانواده مناسب سازی نشده و بی حجابی و بی حیایی در آن موج می زند و هیچ حریمی در روابط زن و مرد نیست کم کم گوهر حجاب ارزش خود را از دست می دهد و زنان و دختران خانواده با کم حجابی یا بد حجابی در جامعه ظاهر می شوند و زمانی که کم کم بد حجابی زیاد شد و چشمان هوس باز هم با نگاهشان این روند را تشویق کردند ، جامعه به فضای خودنمایی بانوان برای مردان نامحرم تبدیل می شود و کم کم رابطه های دور از خانواده و زنان خیابانی و روابط پنهانی مردان و زنان متاهل زیاد می شود.

در چند سال اخیر آرایش های بسیار زننده زنان متاهل و دختران جوان که ایران را رکورد دار مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی جهان کرده است و بروز دوستی های نامشروع و بیان کلمات دوستانه به نامحرمان در جامعه به شدت زیاد شده است.

 

۶-تبلیغ تنوع طلبی و هوس بازی

آنپچه در سریال ها و فیلم های نمایش داده شده در ماهواره مشاهده می شود، بازیگرانی هستند که صرفا به خاطر زیبایی هایشان در مقابل دوربین ها حاضر می شوند و در طول پخش برنامه ، زیبایی های ظاهری و جسمی شان به صورت بسیار پر رنگ نمایش داده می شود ، به گونه ای که محرک شهوات افراد باشد. در طرف دیگر قضیه ، در عموم سریال ها و فیلم هایی که برای مخاطب ایرانی و مسلمان ماهواره آماده سازی می شود، سعی می شود که در آن برای افراد حق چشیدن روابط دیگر علاوه بر روابط زناشویی را محفوظ بداند.همین مساله علی الخصوص در مردان موجب این می گرددکه حتی برای تفریح هم که شده به دنبال رفع عطش تنوع طلبی شان باشند.

کمترین اثر این آسیب کم رنگ شدن رابطه عاشقانه بین زن ها و شوهرها و عدم رضایت و تمایل جنسی آنها به یکدیگر خواهد بود.

در حوزه فردی و شخصیتی هم مهم ترین آسیب های ماهواره ، ایجاد تشتت و ناآرامی فکری و عدم امنیت روانی ، عدم اعتماد به اطرافیان و دروغگو دانستن همه یا اکثر افراد ، ایجاد روحیه دوگانگی شخصیتی در دراز مدت و بروز ناهنجاری های فردی و اجتماعی ، القای افسردگی و غم و ناامیدی به ویژه در بین جوانان ، سیاه نمایی و مسموم کردن جو فکری و همچنین ترویج هیجان کاذب خصوصا در ابعاد سیاسی و احساسی انسان می باشد.

همچنین مهم ترین آسیب های ماهواره در بحث فرد در خانواده ، تضعیف و نادیده گرفتن پیوند و حق مسلم زناشویی ، القای تجربه چندین باره عشق توسط زن و مرد حتی بعد از ازدواج ، بی فرهنگ و بی کلاس معرفی کردن والدین دارای فرهنگ سنتی و اصیل ، القای این موضوع که عشق گمشده هر فرد دنبال او می گردد و معرفی دوست دخترها و دوست پسرها به عنوان دوستان خانوادگی –نه به عنوان عاشق و معشوق- می باشد.

۷-افزایش خریدهای کاذب و بی برنامه در زندگی ، فاصله گرفتن از ساده زیستی و تمایل به زندگی لوکس و اشرافی

۸-تبلیغات ضد دینی و ضد اسلامی

در ماهواره شبکه های متعددی در زمینه تبلیغ وهابیت تکفیری و بر علیه شیعه ، ترویج مسیحیت تبشیری، ترویج مذاهب خرافی مثل شیطان پرستی و تبلیغ حزب صهیونیستی بهائیت ، تبلیغ سکولاریزم و القای شخصی بودن دین ، ایجاد شک و تردید حتی در مسلمان دین اسلام فعالیت می کنند.

۹-نهادینه کردن بی غیرتی

یکی از ویژگی های مهمی که اسلام و دیگر ادیان آسمانی و حتی کسانی که اهل دینداری نیستند برای یک مرد ارزش می دانند ، غیرت است و تقریبا همه مردان جامعه ما روی ناموس خود حساسیت دارند و ناموس یکی از ویژگی های آشنای فرهنگ ماست و یکی از موانع اصلی انحراف و یکی از سدهای محکم فرهنگی جامعه ما در برابر فساد و انحراف همین غیرت است.

اگر مردی حساسیت خود را نسبت به ناموس خود از دست بدهد ، این موضوع می تواند زمینه ساز انحرافات عدیده ای گردد به نظر شما چرا بعضی از مردان جامعه ما هیچ حساسیتی نسبت به آرایش و پوشش زننده همسران و دختران و نوامیس خود ندارند؟

این موضوع بسیار مهمی است ؛ آیا این مردان نمی دانند که مردانی که از چشمان خود مراقبت نمی کنند چگونه و با چه نگاه لذت جویانه ای به ناموسشان نگاه می کنند؟ پس چرا با علم به این مسأله باز هم جلوگیری نمی کنند و شاید هم خودشان همسرشان را به این نوع پوشش دعوت می کنند؟!

این به خاطر ضعف غیرت است و آن ویژگی مردانه است که این ویژگی زنانه را حفظ می کند و دشمنان ماهواره ای به ویژه در فارسی وان و من و تو به شدت بر این مسأله با حساسیت تمرکز دارند که غیرت مردان ما را ضعیف کنند چون آنها می دانند تا غیرت مردان باشد عفت و حیای زن لکه دار نمی شود.

 

۱۰-بلوغ زود رس

دیدن برنامه های برخی شبکه های ماهواره ای موجب بلوغ زودرس کودکان می شود.اگر فرزندان ما صحنه های مبتذل و رقص و صحنه های تحریک کننده را ببینند و شرایط ازدواج برای آنها فراهم نباشد ، سعی می کنند عطش خود را از راه دیگری فرو بنشانند و در این صورت کم کم زمینه خود ارضایی با ارتباط های غیر اخلاقی برای آنها فراهم می شود.

طبق آمارهای موجود میانگین سن بلوغ جنسی در ایران در پسرها ۱۶ به ۱۲ سال و در دخترها ۱۴ به ۱۰ سال کاهش یافته است.

۱۱-اعتیاد به رسانه

متاسفانه اعتیاد به رسانه مثل اعتیاد به مواد مخدر ، به یکی از بیماری ها و بحران های عصر ما تبدیل شده است و ارزش های اخلاقی و خانوادگی را تهدید می کند.

اعتیاد نوعی ابزار علاقه جسمی و روانی به یک موضوع یا شیء خاص است که بر دستگاه عصبی انسان تاثیر گذاشته و موجب اختلال در عملکرد فیزیولوژیک بدن گشته و نارسایی های زیستی برای بدن ایجاد می کند. امروز در بحث اجتماعی و روانی اعتیاد به مواد و موضوعات گوناگونی اشاره می شود ؛ اعتیاد به هر نوع مواد مخدر از جمله سیگار ، الکیسم یا اعتیاد به اینترنت و چت ، ماهواره و … نیز در بحث اعتیاد مطرح می شود.

بر این اساس خیلی راحت می توان به ماهواره و فرآیند استفاده بی رویه و وابستگی مسحور کننده اش هم به عنوان یک اعتیاد مدرن نگریست.

استفاده اعتیادی از ماهواره موجب بی نظمی در سطح زندگی و جامعه می شود ؛ مهمترین بخش هایی که از این مسأله آسیب می بینند به شرح ذیلند:

۱-   خود فرد که با مشکلات بی خوابی و بد خوابی ، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن ، مشکلات روانی از قبیل استرس ، اضطراب ، عدم تحرک بدنی منجر به درد مچ و دست ، کمردرد و چشم درد مواجه می شود.

۲-   نهاد خانواده با مسائلی مانند کم رنگ شدن روابط میان والدین و فرزندان ، فرهنگ عمومی جامعه ، تضعیف ارزشها و هنجارهای اجتماعی ، کاهش ارتباطات اجتماعی ، ایجاد روابط سنتی با روابط جدید اجتماعی ، کناره گیری اجتماعی و گوشه گیری رو به رو می شود.

۳-   تاثیر این پدیده بر نهاد آموزش ، مشکلات درسی از قبیل افت تحصیلی ، غیبت کردن در کلاسها و ترک تحصیل است.

تحقیقات نشان می دهد یکی از آثار وابستگی بیش از حد به ماهواره این است که افراد زمان کمتری را با خانواده خود می گذرانند علایم آن بی وفایی مجازی ، گوشه گیری ، اختلال در الگوی خواب ، احساس نیاز به تنها بودن و فراموش کردن مسئولیت های خانوادگی است.

۱۲-افزایش سن ازدواج و ترویج زندگی مجردی

پخش فیلمها و سریالهای مختلف در برنامه های ماهواره ای موجب الگوبرداری جوانان از فرهنگ غرب شده و در اثر گرایش جوانان به این فرهنگ ، زندگی مجردی و بی میلی به ازدواج در جامعه رشد می یابد. در این فیلم ها پیام های غیر اخلاقی و ضد خانواده مانند مشکلات زندگی زناشویی ، لذت های تجرد ، منفی نشان دادن چهره و نقش شوهر و مسخره کردن مستقیم و غیر مستقیم ارزش های دینی و اخلاقی به مخاطبان عرضه می شود.

دیر ازدواج کردن می تواند بر فرد تاثیرات مخربی داشته باشد عدم مسئولیت پذیری و بی توجهی به آن در سایر زمینه های زندگی ، انحراف جسمی و جنسی جهت ارضاء غرایز نفسانی ، هدر رفتن سنین جوانی و طراوت ، بدخلقی در زندگی به دلیل عدم ارضای نیازهای فردی ، فریب آسان دختران در سنین بالا با وعده دروغین ازدواج توسط پسرها ، دل نگرانی پدر و مادرها از دیر ازدواج کردن فرزندان ، پناه بردن به مصرف مواد مخدر و زندگی مجردی از مهمترین آسیب های افزایش سن ازدواج است.

با گسترش زندگی مجردی ، طبعا مفهوم صمیمیت و ارتباطات عمیق خانوادگی که کارکردهایی از جمله همفکری ، همدردی و مشارکت در حل مشکلات را داراست در جامعه کمرنگ می شود ؛ چرا که افراد در قالب زندگی های فردی تنها به فکر خود بوده و لذایذ شخصی خود را دنبال می کنند . بنابراین زندگی های مجردی ساختارهای قومیتی ، فامیلی که بیانگر هویت ایرانی است را می شکند.

خانواده ایرانی دارای هویت مستقل و تاثیر گذاری بسیار مفید در جامعه است که بسیاری از مشکلات اجتماعی توسط حلقه مستحکم این نهاد ارزشمند و فامیلیت های شکل گرفته در آن برطرف می شود، اما در زندگی های مجردی ، فرد فاقد کمک خانواده در مشکلات پیش روی خود است و ناچار می شود در بحران های موجود بر سر راه زندگی تدبیری ولو غلط را به کار بندد.

آموزه هایی که در قالب فیلم و سریال توسط دشمنان برنامه ریزی می شود ، حکایت از زندگی خاص متناسب با فرهنگ غرب را بیان می کند که مکررا از هم پاشی نهاد خانواده را به نمایش گذاشته که به نوعی این شبکه های مخرب جدا زندگی کردن پدر ، مادر و گاهی فرزندان را عادی سازی می کند.

بر اساس آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور که در سن ازدواج قرار دارند ، مجرد هستند و سن ۴۹ سالگی سن تجرد قطعی محسوب می شود.

۱۳-افزایش طلاق

الگوهای فکری و فرهنگی که سرمشق جوانان امروزی جامعه قرار می گیرد ، اغلب ماهیتی متناقض و متضاد با الگو ها و مولفه های فرهنگی و بومی جامعه خودمان دارد و این تلاقی فرهنگ بومی و غیربومی ، باعث ایجاد لرزه ها و پس لرزه هایی می شود که کیان خانواده را به مخاطره می اندازد.

یکی از مصداق های بارز چنین پدیده ای ، شبکه های غیر اخلاقی و مبتذل ماهواره ای است.

در این شبکه ها ، ذائقه های جنسی دستخوش تغییراتی می گردد و این تغییر منتهی به این مسأله می شود که بخشی از مخاطبان چنین شبکه های غیر اخلاقی با الگو برداری نامناسب و نامطلوب ، انتظارت آنچنانی از همسر خود داشته باشند ؛ انتظارتی که با توجه به تفاوت های بسیار در بافت های فرهنگی و اعتقادی میان واقعیت موجود و آنچه که مخاطبان در شبکه های مبتذل مشاهده و دریافت می کنند ، برای همسران آنها قابل هضم و پذیرش نیست و در نهایت ، این امر باعث زمینه سازی برای بروز و ظهور اختلافات متعدد و حتی طلاق می گردد.

کارکردهای شبکه های ماهواره ای در افزایش طلاق در جامعه به شرح ذیل است:

۱-   از بین بردن ارتباطات کلامی بین همسران و اعضاء خانواده و در نتیجه سرد و بی روح شدن کانون گرم خانواده که طلاق زیر یک سقف یا همان طلاق خاموش می باشد.

۲-   غافل نمودن والدین از فرزندان که موجب اختلاف بین زوجین در تربیت فرزند می شود که می تواند عامل طلاق شود.

۳-   شکستن قبح گناه و از بین رفتن حیاء و بی عفتی . حیاء از انجام کار زشت جلوگیری می کند که در نبود حیا و شکسته شدن حریم خانواده چه اتفاقات شومی رخ خواهد داد.

۴-   ترویج بی بند و باری جنسی ، خیانت ، بدحجابی و …

۵-   شکستن حریم ها و کم اهمیت کردن نقش خانواده

طبق آمار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۱۳۹۲ تعداد ۷۵۷۱۹۷ فقره ازدواج و ۱۵۸۷۵۳ فقره طلاق در کشور ثبت شده است که نشان از درصد تغییرات مثبت حدود ۵ درصدی طلاق در این سال نسبت به سال ۹۱ و کاهش بیش از ۴ درصدی ازدواج در همین زمان است.

بر اساس این آمار در سال ۹۲ به ازای هر ۴٫۷ (کمتر از ۵ ازدواج )یک طلاق در کشور ثبت شده است و نسبت طلاق به ازدواج نیز در این سال به حدود ۲۱ درصد افزایش یافته است که بسیار نگران کننده است.

 

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا