نخستین کسی که وارد دروازه جهنم شد

به گزارش بصیر، این شخص ماجراجو بر این باور است که با کشف حیات میکروبی در این محیط بسیار گرم، ممکن است راه تحقیقات بیشتر وجود حیات در فضا را برای دانشمندان ساده تر کرده باشد.

 
دروازه جهنم حفره ای است که از آن سالیان سال است آتش زبانه می کشد و در صحرای “آرال قراقوم” نزدیکی عشق آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد.
 
به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین،  این غواص کانادایی برای بررسی خاصیت، کیفیت و احتمالا وجود موجودات زنده داخل این حفره شبه آتشفشان و همچنین نوع گازها و درجه حرارت آن، خود را به خطر انداخته و وارد حفره شد.
 
 جرج کورونیس، ماجراجوی کانادایی با استفاده از دستگاه مخصوص تنفس و لباس مخصوص که حرارت را به جهت مخالف بدن منعکس می کند، وارد این حفره آتشفشانی  شد؛ حفره ای که در زبان عامیانه مردم ترکمنستان به دروازه جهنم معروف است شد. این لباس ها برای جلوگیری از رسیدن حرارت به استفاده کننده از آن، از چند لایه مختلف ساخته شده اند.
 
کورونیس در وصف تجربه این ماجرجویی اش به گاردین گفت: “تجربه ترسناک و آموزنده ای بود”. وی تاکید کرد: “پیش از داخل شدن به این حفره آتشفشانی قدری عصبی بودم واضطراب داشتم که فکر می کردم در یک فیلم عملی تخیلی به سر می برم”. او افزود: “این حفره به علت حرارت بالایش شبیه آن است که همه چیز را قتل عام می کند، اما آثار حیات باکتری هایی که در حرارت بالا زندگی می کنند وجود داشت”.
 
وی از تیم و همکارانی که این اقدام وی را میسر ساختند قدردانی کرد. وی بر این باور است که با کشف حیات میکروبی در این محیط بسیار گرم ممکن است راه تحقیقات بیشتر وجود حیات در فضا را برای دانشمندان، ساده تر کرده باشد.
 
 به نوشته گاردین، برنامه ریزی برای این ماجراجویی ۱۸ ماه طول کشیده تا بهترین راه برای ورود به حفره پیدا شود.
 
از دروازه جهنم همیشه آتش شعله ور است، چون زیر این حفره آتشین یکی از بزرگترین ذخایر گازی جهان قرار دارد. دانشمندان زمین شناس شوروی در سال ۱۹۷۱ برای اکتشاف نفت چاهی در همین منطقه حفر کردند که از آن گاز متان فوران می کرد، آنها به تصور اینکه به یک لایه سطحی گاز برخورد کرده اند، آنرا آتش زدند…. و آن آتش پس از گذشت ۴۳ سال همچنان افزوده شعله ور می شود اما کم نمی شود، چون آن چاه اولیه تبدیل به حفره ای بزرگ شده است که حالت یک آتشفشان زنده را دارد.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا