موج سفرها غرق تان نکند!

به گزارش بصیر، با هجوم مسافران به جاده‌ها، احتمال به سلامت نرسیدن مسافران بیشتر می‌شود. برای همین همیشه این فصل همراه است با هشدار‌های مختلف در مورد سفر؛ هشدارهایی که گاهی به اندازه کافی جدی گرفته نمی‌شوند و سفر به جای خاطره تبدیل به خطر می‌شود.

* جاده‌های پرتلفات در خرداد

پزشکی قانونی در آستانه دور جدید سفرها، آمار ۳ماهه سوانح جاده‌ای امسال را منتشر کرده تا شاید جدی‌ترین هشدار را به مسافران داده باشد. براساس این گزارش در ۳ماهه نخست امسال ۴هزار و ۳۹۲نفر در حوادث و سوانح جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. استان‌های فارس با ۴۰۳نفر، تهران با ۳۳۴و خراسان رضوی با ۳۲۹ نفر بیشترین کشته را داشته‌اند. کمترین آمار فوت هم مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل و خراسان شمالی و بین ۴۲تا ۵۲نفر بوده است.

بر اساس این گزارش در حوادث رانندگی ۳ماهه اول امسال ۲هزار و ۸۴۵نفر در مسیرهای برون شهری، یک‌هزار و ۱۵۰نفر در محورهای درون شهری، ۳۸۳نفر در مسیرهای روستایی و ۱۴نفر در مسیرهایی نامعلوم جان خود را از دست داده‌اند.

آمار این کشته‌ها اگر چه در فروردین ۶/۵درصد و در اردیبهشت ۷/۶درصد کاهش داشته اما فقط در خرداد امسال یک‌هزار و ۵۶۴نفر در حوادث رانندگی جان باختند که این مساوی با افزایش ۶/۴درصدی است. همچنین ۴۰/۴درصد کشته‌های تصادفات امسال رانندگان، ۳۶/۸درصد سرنشینان و ۲۱/۳درصد نیز عابران پیاده بوده‌اند و بیشترین شکل تصادفات هم با ۴۶/۲درصد مربوط به برخورد ۲وسیله نقلیه بوده است.

* سفر به شمال

موج دوم سفرهای تابستانی از امروز آغاز می‌شود و با توجه به گرمای هوا، استان‌های شمالی پذیرای بیشترین حجم مسافر خواهند بود؛ استان‌هایی که هرساله بیشترین آمار غرق‌شدگی در آنها به ثبت می‌رسد.

این در حالی است که سازمان هواشناسی هشدار داده با نفوذ جریانات شمالی، برای سواحل دریای خزر ابرناکی، رگبار و رعد وبرق پراکنده و برای نیمه شمالی کشور کاهش دما پیش‌بینی می‌شود. این یعنی دریای خزر مواج و متلاطم خواهد بود. غرق شدگی در دریا بعد از سوانح جاده‌ای مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر مسافران است.

اگر چه مدیرکل پزشکی قانونی مازندران از کاهش ۸۸درصدی آمار غرق‌شدگی در ۴ماه نخست سال نسبت به سال گذشته خبر داده، نمی‌توان این خبر خوب را به فال نیک گرفت چرا که هنوز فصل گرما به پایان نرسیده. فقط سال گذشته در ۳۳۸کیلومتر سواحل استان مازندران ۲۲۴نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند؛ افرادی که به‌دلیل شنا در خارج از طرح‌های دریا، بدون درنظر گرفتن عمق و وسعت آن، آشنا نبودن به فن شنا، آگاهی نداشتن از تفاوت شنا در دریا و استخر و بی‌توجهی به توصیه‌های امدادگران دریا تن به آب زدند و دست آخر بدن بی‌جان آنها به ساحل برگشت. دکتر ناصر چرخ‌ساز، معاون عملیات سازمان امداد و نجات کشور به همشهری می‌گوید:‌ تمام تلاشمان را کرده‌ایم تا مثل سال گذشته پوشش امداد ساحلی را داشته باشیم.

همچنین ستادی با محوریت امداد و نجات به ریاست قائم‌مقام وزیر و معاون فرهنگی اجتماعی وزرات کشور برای ساماندهی وضع سواحل تشکیل شده است. این سازمان نیز بر همین اساس در سواحل و حاشیه دریاها مستقر شده است و اکیپ‌ها از ۱۵خرداد کار امدادرسانی خود را شروع کرده‌ و تا اول مهر ادامه می‌دهند. به گفته وی طرح امداد تابستانی حدود ۲۵/۵درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که تمام پایگاه‌ها اعم از پایگاه‌های جاده‌ای و دریایی را شامل می‌شود اما در مجموع به نسبت سال گذشته تعداد عملیات‌ها ۴درصدکاهش داشته است. چرخ‌ساز با اشاره به اینکه به‌علت گسترده بودن نوار ساحلی شمالی امکان استقرار غریق نجات در تمام قسمت‌های ساحل وجود ندارد، می‌گوید:‌ علاوه بر این در سدها، حوزه‌های آبگیر و رودها هم که معمولا شاهد غرق‌شدگی هستیم، غریق نجات مستقر نیست. این اشاره چرخ‌ساز به کمبود نجات غریق در حالی است که مسئولیت اصلی تأمین این افراد با فدراسیون نجات غریق است. حقوق‌های ناچیز به ناجیان و پرداخت‌های با تأخیر سبب کاهش تمایل نیروهای متخصص بومی به این کار شده است.

چندی پیش یک نشریه در گزارشی از تغییر شغل این افراد به مشاغلی مانند اجاره قایق در ساحل و… خبر داده بود. با وجود این مشکل اصلی بیش از آنکه کمبود ناجی باشد، بی‌توجهی مسافران به هشدارهای ایمنی است. رضا داریانی، یکی از امدادگران دریاست که نزدیک به یک دهه است از جان شناگران محافظت می‌کند. او به همشهری می‌گوید: توصیه به شنا در طرح سالم‌سازی‌ به این دلیل است که در این محل‌ها نجات غریق حضور دارد و احتمال غرق‌شدگی خیلی کم است ولی مردم توجه نمی‌کنند. تصوری که مردم از طوفان دارند، موج‌های بلندی است که در دریا ایجاد می‌شود، برای همین وقتی دریا به ظاهر آرام است و پرچم سیاه هم در محل‌های سالم‌سازی‌ بالاست، باز هم می‌خواهند شنا کنند. باور کنید در این زمان حتی شناگرهای حرفه‌ای و غریق نجات‌ها هم جرأت شنا کردن در دریا را ندارند اما برخی چون در استخر خوب شنا می‌کنند در زمان طوفان هم وارد دریا می‌شوند. تقریبا تمام غرق‌شده‌ها مسافران هستند و اهالی بومی که خشم دریا را دیده‌اند، بیشتر از دریا می‌ترسند.

* هزار کشته در یک سال

قاتل آرامی که در نوار ساحلی ۷۱۲کیلومتری شمال کشور در‌کمین است سال گذشته یک هزار و ۶۳هموطن را به کام مرگ کشید که از این تعداد ۵۴۰نفر در فصل تابستان جان خود را از دست دادند. براساس آمار پزشکی قانونی، در ۳ماه نخست امسال ۲۰۴نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱/۲ درصد کاهش داشته. از این تعداد ۱۷۳مرد و بقیه زن بوده‌اند. براساس گزارش پزشکی قانونی کشور، استان خوزستان با ۴۵فوت‌شده در صدر استان‌ها قرار دارد و استان‌های مازندران و فارس هر کدام با ۱۴کشته و گیلان با ۱۳کشته استان‌هایی هستند که بیشترین آمار غرق شدگی را به‌خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که سال گذشته در مدت مشابه ۲۵۹نفر غرق شده‌اند که خوزستان با ۴۲کشته و مازندران و گیلان به‌ترتیب با ۳۱و ۲۴کشته در صدر استان‌های دارای بیشترین غرق‌شدگی هستند.خلاصه همه آمار‌ها این است؛ شنا در دریا جان مسافران را تهدید می‌کند.

* هشدار پلیس

طرح ویژه پلیس نیز برای این دوره از سفر‌ها آغاز شده و تا ۵ مهر ادامه خواهد داشت؛ طرحی که به گفته رئیس پلیس راهور ناجا برخورد با سرعت و سبقت غیرمجازرا در دستور کار جدی پلیس قرار می‌دهد. رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه همچنان رقم کشته‌ها بالاست و راضی‌کننده نیست، گفت: توصیه می‌کنیم شهروندان پیش از آغاز سفرها نسبت به انجام معاینه فنی و کنترل زمان انقضای بیمه‌نامه شخص ثالث خود اقدام کنند. اصرار داریم رانندگان هر ۲ ساعت یک‌بار حداقل ۱۰دقیقه استراحت کنند و بعد ادامه سفر دهند. مدیریت زمان سفر نیز بسیار مهم است که هموطنان برای بازگشت مشکلی نداشته باشند.

 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا