نویسنده و روزنامه نگار سرشناس عرب

اعراب برای فلسطین چه کردند ؟!!

به گزارش بصیر، عبدالباری عطوان، سردبیر پایگاه خبری تحلیلی “الرای الاول” در مطلبی نوشت: پایمردی اسطوره ای دلاورمردان مقاومت فلسطین و خسارت های سنگین ِ سیاسی و اقتصادی و همچنین نظامی که به رژیم اسرائیل و نیروهای صهیونیست وارد کردند، نه تنها بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بلکه فرماندهان نظامی صهیونیست و حتی آمریکا را غافلگیر و حیرت زده کرد.

وی افزود: کشته شدن بیش از ۷۰ نظامی صهیونیست که شماری از آنان از افسران ارشد بودند از یک سو؛ و استفاده از سلاح های پیشرفته از سوی دیگر، یک پرده از ماجرا بود؛ و پردۀ دیگر، شیوه اداره جنگ توسط جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی و دیگر گروه های مقاومت بود که درجه داران و مدال داران ارتش بزرگ جهان را حیرت زده کرد.
عطوان تأکید کرد: فارغ التحصیلان دانشگاه های معروف نظامی نظیر “وست پوینت” آمریکا و “سنت هرست” انگلیس، در برابر شیوه مبارزه مقاومت فلسطینی انگشت به دهان ماندند.
وی ادامه داد: این مساله، صهیونیست ها را نه تنها به خاطر آینده، بلکه حتی برای حال حاضر خود، به وحشت انداخت، وقتی فرودگاه تل آویو تعطیل می شود و شرکت های بزرگ جهانی، سفرهای خود را به اراضی اشغالی متوقف می کنند، این مساله به مثابه یکی از بزرگ ترین پیروزی‌های ضمنی است، که در این جنگ محقق شد.
عطوان خاطرنشان کرد: نتانیاهو، تا زمان نوشته شدن این مقاله، از این جنگ حتی یک دستاورد هم نداشته است؛ مگر آن که بخواهیم کشتار کودکان و ویران کردن خانه های مسکونی را دستاورد بشماریم.
عطوان در ادامه نوشت: در یک نگاه گذرا خواهیم دید که:
– نتانیاهو نتوانست شلیک موشک های مقاومت را متوقف کند.
– در منهدم کردن تونل های زیرزمینی مقاومت ناکام ماند.
– نتوانست حتی یکی از مسئولان ارشد جنبش های حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه های فلسطینی را ترور کند.
– از همه مهم تر این که با وجود شمار زیاد شهدا و میزان گسترده ویرانی که در غزه به بار آورد، نتوانست عزم راسخ مردم غزه را از هم بگسلد و حمایت آن ها از مقاومت را از بین ببرد.
 

    “پیام ما به برادران عرب، این است که “ساکت شوید و نصیحت هایتان را برای خودتان نگه دارید”

عبدالباری عطوان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی، با توجه به جنایت‌ها و فاجعه‌هایی که در این تجاوزات مرتکب شده ، اکنون به رژیمی بدون دوست و یاور تبدیل شده است، و اندک دوستان سابق این رژیم هم تا حد زیادی از آن فاصله گرفته‌اند، و در میان محافل هم پیمانان خود به ویژه در جهان غرب، به رژیمی منفور تبدیل شده است.
عطوان تأکید کرد: “ترکی الفیصل” رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی، روز جمعه، با انتشار مقاله ای در پایگاه خبری “الشرق الاوسط آنلاین” همگان را غافلگیر کرد. او حماس را مسؤول فاجعه هایی دانست که در غزه اتفاق می افتد و ادعا کرد که حماس “با تکرار اشتباهات گذشته و لجبازی در شلیک موشک هایی بی فایده به (اسرائیل)” سبب این فاجعه ها شده است.
 

    “سلاح مقاومت، همانند حق بازگشت آوارگان و مثل سرزمین مقدس فلسطین، فروشی نیست”

وی افزود: این در حالی است که جنبش حماس، مانند سایر گروه های مقاومت، گروهی است که به منظور مقابله با تجاوزهای اشغالگری شکل گرفت که سرزمین و مقدسات مسلمانان را عرصه تاخت و تاز خود کرده است؛ و این مقاله، پس از آن نوشته شد که  همه اقدامات صلح جویانه و حرکت های جایگزین ِ اعراب، به بن بست خورده بود، اقداماتی نظیر طرح صلح عربی که رژیم صهیونیستی آن را مانند دستمال کاغذی استفاده شده، به گوشه توالت انداخت.
عطوان تأکید کرد: سؤالی داریم که امیدوارم شاهزاده فیصل و همه کسانی که در سنگر او ایستاده اند، به آن پاسخ گویند؛ علت سکوت ِ هشت سالۀ آنان در قبال محاصرۀ تحقیر آمیز و کشندۀ بیش از یک میلیون فلسطینی ِ عربِ مسلمان، و بسته ماندن همه گذرگاه ها به روی آن ها چیست؟ آیا انتظار دارند مردم غزه تا همیشه در این شرایط ذلت بار و خفت آور بمانند، و دم بر نیاورند و لجباز یا بی ترمز نشوند ؟
 

    “آیا شاهزادۀ سعودی، گزارش های موثق خبری اسرائیلی دربارۀ میزان دقیق ِ سوختی که رژیم صهیونیستی اجازه ورود آن را به غزه می داد، مطالعه کرده است”

عطوان نوشت: آیا شاهزادۀ سعودی، گزارش های موثق خبری اسرائیلی دربارۀ میزان دقیق ِ سوختی که رژیم صهیونیستی اجازه ورود آن را به غزه می داد، مطالعه کرده است ؟ مقادیری که تنها برای زنده ماندن مردم غزه کفایت می کند. اعراب، اعم از عرب های میانه رو یا عرب های تندرو، در قبال این همه تحقیر و گرسنه نگه داشتن برادران فلسطینی شان در غزه چه کردند ؟
عطوان تأکید کرد: تجاوز به غزه، باید همه اعراب را در یک صف متحد کند و همگی باید اختلافات را کنار بگذارند و به مقابله ای یکپارچه با این تجاوز برخیزند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد، بلکه حرف و حدیث ها و اختلافات قبیله ای و عشیره ای عربی، بیش از پیش شدت یافت و بهای آن، پیکرهای قطعه قطعه شدۀ کودکان بود.
عطوان گفت: سلاح مقاومت، همانند حق بازگشت آوارگان و مثل سرزمین مقدس فلسطین، فروشی نیست، بنابراین سمسارهای آمریکایی و شرکای اروپایی حتی اگر میلیاردها دلار در قبال آن ارائه کنند، مقاومت، سلاح خود را زمین نخواهد گذاشت.
عطوان خاطرنشان کرد: اگر دلاورمردان مقاومت، در پی پول و زندگی در رفاه بودند، به شهادت طلبانی پرچمدار جهاد و مبارزه تبدیل نمی شدند، آن هم در زمانی که برادران عربشان در حال توطئه چینی علیه آن ها با دشمن اسرائیلی بوده و هستند.
عبدالباری عطوان که از معروف ترین نویسندگان و کارشناسان جهان عرب است، در پایان این مقاله نوشت: پیام ما به برادران عرب، این است که “ساکت شوید و نصیحت هایتان را برای خودتان نگه دارید. اگر نمی خواهید در سنگر شهدا و مدافعان شرافت و عزت فلسطینی و سنگر دفاع از غزه در برابر تجاوز کشنده و وحشیانۀ صهیونیستی بایستید، بدانید که مردم غزه انتظاری از آن ها ندارند جز این که شرشان را کم کنند، چرا که “مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان!”

 

 

تیتیر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا