هشدار نسبت به افزایش ایدز جنسی

به گزارش بصیر،  دکتر مینو محرز رئیس مركز تحقيقات ايدز بيمارستان امام خميني(ره)، در برنامه “ره آورد” کاری از گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت، افزود: تماس جنسی با فرد آلوده، سرنگ مشترک به ویژه در معتادان، و انتقال از مادر آلوده به نوزاد از جمله راههای انتقال اچ آی وی است که البته اگر قبل از متولد شدن نوزاد متوجه بیماری در مادر باردار شویم خواهیم توانست با درمان جلوی ابتلای جنین به ايدز را بگیریم.

وی با بیان اینکه متأسفانه آموزش به جوانان در خصوص این بیماری کافی نبوده است، ادامه داد: در حال حاضر به دلیل عدم آگاهي خانواده ها و جوانان، بيماري ايدز از طريق تماس جنسي به سرعت رو به افزايش است و این نشان از نداشتن آگاهی و دانش جوانان نسبت به راههای انتقال بیماری است.

محرز تاکید کرد: به نظر می رسد آگاهی ها، مقطعی و بی اثر بوده است. چرا که هنوز نوجوانان و جوانان نمی دانند رفتارهای پرخطر چگونه رفتارهایی است. البته در کشورهای دیگر اطلاع رسانی به طور مرتب و مداوم صورت می گیرد که اگر آنها نیز این آموزشها را نداشته باشند به راحتی درگیر بیماری ايدز خواهند شد. پس ما نیز باید آموزش و اطلاع رسانی به خانواده ها به ویژه جوانان را جدی بگیریم تا شاهد افزایش بیماری از طریق تماس جنسی محافظت نشده نباشیم.

وی با بیان اینکه افزایش این بیماری در بین جوانان زنگ خطری برای سلامت جامعه محسوب می شود، اظهارداشت: در حال حاضر توانسته ایم با تدابیر اندیشیده شده جلوی گسترش بیماری را در میان مصرف کنندگان مواد مخدر بگیریم که البته برای موفقیت بیش تر در این زمینه نیازمند داروهای جایگزین به تعداد آنها هستیم تا بتوانیم برنامه کاهش آسیب را با سرعت بیش تری اجرا کنیم.

رئیس مركز تحقيقات ايدز بيمارستان امام خميني(ره) خاطرنشان کرد: مهارتهای زندگی باید در مدارس از ابتدا به دانش آموزان آموزش داده شود تا آنها بتوانند خودشان را در مقابل آسیبهای اجتماعی محافظت کنند؛ و با توجه به اینکه رسانه ملی در دسترس همگان قرار دارد و بیش از ۸۰ درصد مردم بیماری اچ آی وی را از طریق این رسانه شنیده اند، پس بهتر است رسانه ملی بویژه شبکه رادیویی سلامت در این زمینه اطلاع رسانی شفاف و مداومی را انجام دهد.

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا