الگوی جنسی خودکشی در ایران

به گزارش بصیر، روزبه کردونی مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، ضمن تحلیل وضعیت خودکشی در جهان گفت: طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۸۰۰ هزار نفر بر اثر خودکشی از بین می‌روند و ۲۰ برابر این تعداد اقدام به خودکشی می‌کنند که ۷۵ درصد از این تعداد در کشورهای با درآمد پایین و متوسط جان می‌بازند.

وی با تاکید بر اینکه نرخ جهانی مرگ و میر ناشی از خودکشی بین ۱۱ تا ۱۲ در هر صد هزار نفر است اظهار کرد: کشورهای کره جنوبی، مجارستان، روسیه، ژاپن و اسلوانیا با نرخ بالای ۲۰ نفر در هر صد هزار نفر در زمره کشورهای با نرخ بالای خودشکی محسوب می‌شوند در حالی که کشورهای ایران، مکزیک، ترکیه، یونان و ایتالیا با نرخ خودکشی زیر پنج نفر در زمره کشورهای با نرخ پایین خودکشی به شمار می‌روند.

الگوی جنسی خودکشی

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص الگوی جنسی خودکشی نیز گفت: الگوی جنسی خودکشی در کشورهای با درآمد بالا بیشتر «مردانه» است و در این کشورها مردان سه برابر بیشتر از زنان در اثر خودکشی جان خود را ازدست می‌دهند اما در کشورهای با درآمد متوسط و پایین مرگ و میر ناشی از خودکشی در مردان حدود ۱٫۵ برابر بیشتر از زنان است.

وی با اشاره به اینکه نسبت جنسی خودکشی مردان به زنان در کشورهای آمریکا و استرالیا حدود چهار است ولی این نسبت در کشورهایی نظیر چین و کره به ترتیب ۱٫۲ و ۱٫۹ است گفت: نسبت خودکشی مردان به زنان در کشور ما ۲٫۵ الی ۳ است که در این شاخص با کشور هند تشابه دارد.

خودکشی دربین مسلمانان پایین تر از دیگر ادیان

کردونی در ادامه عنوان کرد: تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهد که یک ارتباط منفی معناداری بین گرایش به اسلام و خودکشی وجود دارد و این بدین معناست که خودکشی دربین مسلمانان به شکل معناداری پایین تر از دیگر ادیان.

استانهای دارای کمترین نرخ خودکشی

کردونی اظهار کرد: به طور کلی می‌توان ادعا کرد ایران در زمره کشورهای با نرخ پایین خودکشی است و جز در برخی مناطق غربی کشور نرخ خودکشی در اکثر استانهای کشور یک سوم و یا نصف نرخ خودکشی جهانی است.

کردونی در همین رابطه عنوان کرد: استانهای تهران، خوزستان، زنجان، مازندران و البرز کمترین نرخ اقدام به خودکشی در کشور را دارا هستند.

وی در ادامه گفت: مقایسه نرخ خودکشی در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۸۳ نشان می‌دهد استانهای مازندران، اردبیل، هرمزگان و گلستان بیشترین کاهش نرخ خودکشی در کشور را داشته‌اند.

اختصاص اعتبار ویژه به منظور کاهش و کنترل خودکشی در ردیف‌های بودجه‌ای وزارت رفاه

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه در خصوص اقدمات در دست اجرای وزارت تعاون برای کنترل و کاهش خودکشی توضیح داد: با تاکید وزیر رفاه و در چارچوب سیاستهای کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری بویژه مواردی نظیر تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزشهای عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری، تأکید بر آموزش مهارتهای زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاورها بر مبنای فرهنگ و ارزشهای اسلامی- ایرانی، ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی، معاونت رفاه اجتماعی وزارتخانه برنامه‌های مشترکی با برخی مناطق کشور در دست اجرا دارد و امسال برای اولین بار در ردیف‌های بودجه این معاونت، اعتبار ویژه برای کاهش و کنترل خودکشی در نظر گرفته شده است.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا