دستگیری اعضای داعش در مناطق مرزی

به گزارش عرش نیوز، اگرچه دستگاه‌های مرتبط با مسائل امنیتی بارها و از طریق بیانیه و اظهارات مقامات مربوط نسبت به این مسائل واکنش نشان داده و بر امن بودن کامل مرزهای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده‌اند اما گسترش روند تبلیغاتی در این زمینه باعث شد مسؤولان مختلف قضایی، دولتی و انتظامی بار دیگر نسبت به امنیت مرزهای کشور اطمینان دهند. در عین حال خبر تلاش برخی افراد مرتبط با جریان تکفیری از جمله داعش برای ورود به خاک کشور که البته قبل از ورود دستگیر شده‌اند نیز تایید شد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور صبح دیروز در حاشیه نشست معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا اعلام شده گروهک تروریستی داعش و سایر گروه‌های تروریستی در سراسر کشور اقدام به سربازگیری کردند و آیا وزارت کشور اطلاع دقیقی از این موضوع دارد؟ گفت: خبر سربازگیری در داخل کشور نداشتیم، البته این به معنای عدم تبلیغ آنها برای این کار نیست اما مردم ما در مناطق مرزی هوشیار هستند و علاوه بر آن نیز نیروهای امنیتی آمادگی کامل دارند و بر منطقه مسلط هستند. به گزارش تسنیم، رحمانی‌فضلی اضافه کرد: گروه‌های تروریستی در عراق موفقیتی نداشته‌اند و فقط هزینه‌هایی را به ملت این کشور وارد کردند. وی با بیان اینکه  موردی مبنی بر سربازگیری در داخل کشور گزارش نشده، گفت: البته از پاکستان و افغانستان چند مورد را داشتیم که قصد ورود به کشور را داشتند اما ما از ورود آنها ممانعت کرده و دو، سه مورد را نیز بازداشت کردیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رهبران گروهک تروریستی داعش اعلام کردند «ما بزودی وارد ایران می‌شویم» و ارزیابی وزارت کشور درباره این اظهارات چیست؟ گفت: آنها در سطح وسیعی سخنان خود را اعلام می‌کنند و حتی می‌گویند ورود به ایران جزو برنامه‌هایمان است، حتی نفراتی که بازداشت شدند در اعترافات خود این موضوع را اعلام کردند اما قدرت ایران بالاتر از این حرف‌هاست. وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت گروهبان دانایی‌فر، اظهار داشت: اطلاع جدیدی از دانایی‌فر نداریم، اما با همکاری دستگاه دیپلماسی کشور پیگیر آخرین وضعیت آقای دانایی‌فر هستیم.  
در کنار اظهارات عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور مبنی بر امنیت کامل مرزها و دستگیری برخی افراد مرتبط با داعش قبل از ورود به کشور، معاون امنیتی وی نیز درباره برخی شایعات در این‌باره واکنش نشان داد. سردار حسین ذوالفقاری تاکید کرد پیامدها و فرصت‌های ناشی از هر سناریو را در ارتباط با امنیت کشور مورد بحث قرار داده‌ و خود را برای هر وضعیتی آماده کردیم. وی همچنین به برخی ترددهای غیرمجاز به کشور نیز اشاره و تاکید کرد این موضوع تحت نظر کامل دستگاه‌های امنیتی قرار دارد. ذوالفقاری با بیان اینکه موضوع تهدیدات امنیتی که در سراسر کشور وجود دارد، از مسائل اساسی ماست، اظهار داشت: ما در یکی، دو ماه اخیر همه سناریوهای متصور درباره داعش در عراق را مورد بررسی قرار دادیم، پیامدها و فرصت‌های ناشی از هر سناریو را در ارتباط با امنیت کشور مورد بحث قرار دادیم، راهکارهای هر بخش را مشخص کردیم و با رصد وضعیت پیرامونی و اوضاع داخلی، خود را برای هر وضعیتی آماده کردیم. معاون امنیتی وزیر کشور در ارتباط با انتشار اخباری مبنی بر ورود تعدادی از اعضای گروهک تروریستی داعش به کشور، اظهار داشت: ما از مسیرهای مختلف با عناصری مواجه هستیم که تعداد اندکی از این افراد با هدف پیوستن به گروه داعش تردد و ورود غیرمجاز به داخل کشور داشته‌اند و حتی افرادی که با مجوز و با در دست داشتن ویزا وارد کشور شده بودند تحت شناسایی و کنترل دستگاه‌های اطلاعاتی هستند. دستگاه‌های اطلاعاتی در حال بررسی این موضوع هستند که این افراد در داخل کشور رسوخ کرده‌اند یا به کشور ثالثی نقل مکان کرده‌اند. قطعا در شرایط فعلی ما بر تمام حوزه‌های مختلف کشور، اشراف اطلاعاتی داریم و بویژه تردد اتباع خارجی از جدی‌ترین موضوعاتی است که آن را مدنظر قرار می‌دهیم. وی در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال تهدید امنیت ایران از سوی گروهک تروریستی داعش، تصریح کرد: به‌طور کلی داعش در وضعیتی نیست که بتواند تهدیدی برای امنیت کشور ما باشد و ارزیابی ما از شرایط کشور و داعش اینگونه است اما در عین حال در مسائل امنیتی باید جزئی‌ترین موضوعات هم مورد توجه جدی واقع شود. ما برای برخورد با هر وضعیتی که بخواهد مورد استفاده گروهک‌های تروریستی از جمله داعش قرار گیرد، خود را آماده کرده‌ایم و کنترل‌ها و نظارت‌ها به‌طور جدی ادامه دارد.

گروه حامی داعش در کشور نداریم
معاون امنیتی وزیر کشور همچنین در ارتباط با برخی شایعات مبنی بر جمع‌آوری کمک‌های مالی برای گروهک تروریستی داعش در غرب کشور  و همچنین وجود برخی گروه‌های حامی داعش در کشور واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد. ذوالفقاری تصریح کرد: ما در داخل کشور عمدتاً با شایعات و عملیات روانی عده محدودی درباره داعش روبه‌رو هستیم اگرنه افراد یا گروه‌های خاصی تلاشی برای همکاری با داعش در داخل کشور ندارند. افراد بسیاری هم که اظهارنظر کرده‌اند بنا به گفته یک فرد یا شنیده‌هایشان این مطالب را بیان کرده‌اند. ما تمام مطالب و اطلاعاتی را که در داخل کشور در ارتباط با داعش وجود داشته است، رصد کرده‌ایم که هم‌اکنون در دستور کار شورای امنیت کشور قرار دارد و افراد نادری بودند که نه به واسطه هواداری بلکه به دلیل نگرانی تهدید امنیت کشور،  به دنبال تطهیر برخی اقدامات داعش بودند. وی اضافه کرد: بررسی‌های اطلاعاتی ما نشان می‌دهد هیچ گروه سازمان‌یافته‌ای در حمایت از داعش در داخل کشور فعالیت جدی ندارد و بخش عمده‌ای از مسائلی که مطرح می‌شود شایعات است.

داعش عددی نیست که چالش ایجاد کند
شایعات مربوط به حضور داعش در نزدیکی مرزهای کشور و جذب نیرو از داخل، واکنش رئیس پلیس کشور را نیز به همراه داشت. سردار احمدی مقدم با تاکید بر اینکه با توجه به عملیات ارتش عراق، گروهک تروریستی داعش از مرزهای کشور دور شده‌، تاکید کرد داعش و هر گروهک تروریستی دیگر در حدی نیستند که جمهوری اسلامی ایران را با چالش مواجه کنند. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی دیروز (دوشنبه) در حاشیه نشست معاونان سیاسی- امنیتی استانداری‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران گفت: عملیاتی که ارتش عراق در برابر گروه‌های تروریستی انجام دادند عملیات موفقیت‌آمیزی بوده و این نویددهنده این است که گروهک‌های تروریستی مثل داعش از مرزهای ما دور شده‌اند. وی اضافه کرد: در هیچ نقطه‌ای از مرزهای‌مان با داعش روبه‌رو نیستیم چه برسد به اینکه در داخل کشور با آنها روبه‌رو شویم. فرمانده ناجا درباره نصب پرچم‌های داعش در برخی شهرهای جنوب شرقی کشور و جمع‌آوری پول برای کمک به داعش، تصریح کرد: خیر! چنین چیزی گزارش نشده است و اینها عددی نیستند که بخواهند چالشی برای جمهوری اسلامی ایران به وجود آورند. سردار احمدی‌مقدم گفت: چون ماهیت این گروهک‌ها خرابکاری و ضدامنیتی است اگر در داخل مشاهده کنیم که کسانی از این گروه حمایت و طرفداری می‌کنند به عنوان یک جرم امنیتی برخورد شدیدی با آنها می‌کنیم وی با بیان اینکه ما در مناطق سنی‌نشین چه در غرب و چه در شرق هیچ استقبالی از داعش ندیدیم و اساسا قرابتی نیز با اهداف تند سلفی ندارند، گفت: دنیای غرب تلاش دارد چهره اسلام را با داعش همراه کند و این جزئی از سیاست‌های استکبار است ولی به هدف خود نایل نخواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا