عربستان هر روز امنیتی تر از دیروز/ داعش چه میزان آل سعود را نگران کرده است؟

گروه بین الملل جهان نیوز ـ ده ها گروه تروریستی و تکفیری در عراق، سوریه، لبنان، یمن، پاکستان، افغانستان و… مورد حمایت مالی و تسلیحاتی آل سعود هستند. این حمایت به قدری بی حساب و کتاب بوده که حتی داد رسانه های آمریکایی و اروپایی را نیز این روزها درآورده است. این مسئله به اینجا نیز ختم نشده و اینک فرزند نامشروع آل سعود یعنی داعش به معضلی امنیتی برای عربستان تبدیل شده است. تهدیدهای امنیتی عربستان تنها به عراق ختم نمی شود و اینک این کشور از مرزهای مشترک با یمن نیز بسیار آسیب پذیر شده است.

آل سعود در هفته های اخیر تدابیر امنیتی و نظامی را در داخل و خارج از عربستان به شدت افزایش داده است. به همین منظور میزان مجازات افرادی که با گروه های تروریستی همکاری کنند را افزایش داده و همچنین نزدیک سی هزار نیرو نیز حدود چند هفته قبل در مرز با عراق مستقر کرده است.

با این وجود از عربستان خبر می رسد که در پی افزایش نگرانی جدی عربستان از حرکت داعش به سوی مرزهایش، «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان از روز جمعه مرحله اول طرح امنیت مرزها را با حضور پادشاه بحرین افتتاح کرده است.

بر اساس این طرح قرار است ۸ مرکز فرماندهی و بازرسی در طول مرزهای عربستان ایجاد شود که ۳۲ واحد پاسخ دهی و ۳ یگان برای دخالت ویژه این مراکز را پشتیبانی کند. همچنین بیش از ۳ هزار و ۳۹۷ کارآموز در کنار ۶۰ مربی برای حضور در این طرح آموزش ببینند و ۹۰۰ کیلومتر از مرزهای عربستان با تجهیزات دیدبانی و برج‌های مراقبت پوشش داده خواهد شد.

این پروژه حصار امنیتی همچنین شامل ۵۰ دوربین دید در روز و دید در شب به همراه ۴۰ برج مراقبت و ۵۰ رادار به همراه خاکریز و حصاری توری و حصاری آهنی است؛ به گونه ای که براساس نوشته خبرگزاری دولتی عربستان، نفوذ افراد و قاچاقچیان سلاح و مواد مخدر و احشام را اکنون به صفر می رساند.

دولت عربستان در سال ۲۰۰۹ میلادی با شرکت دفاعی اروپایی “آی. ای. دی. اس” برای احداث یک حصار امنیتی بسیار پیشرفته که همه مرزهای این کشور را پوشش دهد، قرارداد امضا کرد. هدف اصلی از این پروژه تضمین امنیت مرزهای سعودی با عراق بود اما با افزایش نگرانی ها از عملیات نفوذ القاعده، وزارت کشور سعودی تصمیم به گسترش این حصار کرد تا همه مرزهایش با کشورهای همسایه را شامل شود.

عربستان همچنین به زودی نشست ضد تروریسم را با حضور وزاری برخی کشورهای عربی و همچنین وزیر امور خارجه آمریکا برگزار خواهد کرد.

در کنار این اقدامات که همگی حاکی از نگرانی بی سابقه آل سعود است، مرزهای عربستان با یمن که در همسایگی شیعیان حوثی است بزودی شاید از مرزهای عراق برای آل سعود نگران کننده تر شود. آن هم جایی که شیعیان اسماعیلی در این سوی مرز در داخل عربستان و شیعیان حوثی در یمن در آن سوی مرز عربستان ائتلافی را تشکیل بدهند که مرزهای عربستان در آن مناطق حتی تغییرات جدی را پیش روی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا