اشتون:امکان محدود شدن شکاف بين ايران و قدرت هاي جهان وجود دارد

اشتون گفت شکاف بین ایران و قدرت ها جهان می تواند کاهش یابد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از سایت اسرائیل نشنال نیوز، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت ایران در خصوص کاستن از دامنه برنامه هسته ای خود، از شش قدرت مذاکره کننده جهان فاصله دارد اما این شکاف می تواند در مذاکرات هفته آینده کاهش یابد.
ایران و این قدرت ها نتوانستند در ضرب الاجل بیستم ژوئیه به هدف تعیین شده برسند و قرار است اولین دور مذاکرات خود را پس از تمدید این ضرب الاجل، در هجده سپتامبر در نیویورک دنبال کنند. این ضرب الاجل تازه تا بیست و چهار نوامبر تمدید شده است.
اشتون در اوتاوا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه از دور مذاکرات نیویورک چه انتظاری دارد، گفت:«امید من این است که ما پیشرفت خواهیم داشت… ما بر این باوریم که گرچه از هم فاصله داریم، امکان کاهش دادن این شکاف وجود دارد». 
وی افزود:«اما ما مصمم هستیم اینکار را انجام دهیم و کاملا آگاه هستیم که جهان نظاره گر ما است و انتظار دارد هر توافقی -اگر در این دور حاصل شود- خوب و مثبت باشد».
اشتون برای دیدار با جان برد وزیر خارجه کانادا در اوتاوا به سر می برد.
ایران در مطالبه کردن «حق» خود برای غنی سازی اورانیوم، موضعی به شکل فزاینده تهاجمی را اتخاذ کرده است و آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم آن اخیرا گفت ایران به سانتریفوژهای هسته ای نوزده برابر بیش از آنچه قدرت های جهان پیشنهاد می کنند «نیاز دارد». 
یووال اشتنتز وزیر اطلاعات اسرائیل هفته گذشته هشدار داد ایران «از همیشه به توانمندی های هسته ای نزدیک تر است».
وی که در راس هیاتی هفته آینده راهی واشنگتن می شود تا از مقامات آمریکایی درخواست کند در دور تازه مذاکرات با ایران موضعی قوی تر اتخاذ کنند، گفت:«آنچه ما امروز می بینیم، تصویری بسیار مشکل آفرین است. گرچه ایران با یکسری امتیازات کوچک موافقت کرده است، در خصوص همه مسائل مرتبط با اساس برنامه هسته ای یعنی غنی سازی اورانیوم در سانتریفوژها، این کشور یک میلیمتر هم عقب نرفته است».
وی ادامه داد:«ما نه تنها با احتمال اینکه ایران به یک قدرت مسلح به سلاح هسته ای تبدیل شود، مخالفیم، بلکه با اینکه این کشور به حد یک کشور در آستانه هسته ای نیز برسد، مخالف هستیم».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا