جای خالی ایران در تجارت غذای حلال دنیا

 

قائم مقام رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در امور بین الملل روز دوشنبه در حاشیه برگزاری سمینار بین المللی استانداردسازی و تجاری سازی غذای حلال در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: براساس آمارهای موجود، حجم گردش مالی محصولات حلال در دنیا ۱٫۳ تریلیون دلار و ارزش کارخانجات و صنایع مرتبط با آن حدود ۲٫۳ تریلیون دلار برآورد شده است.

دکتر محمود مولانژاد افزود: تایلند به عنوان یک کشور غیرمسلمان، یکی از بزرگترین مراکز تولید، فرآوری و عرضه محصولات حلال را در دنیا ایجاد کرده و مدعی هستند که در آینده به بزرگترین آشپزخانه جهان تبدیل خواهند شد و برای رسیدن به این هدف، بازارهای مصرف محصولات حلال را نشانه گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: الان ۲۰۰ کارخانه تایلندی تغییر کاربری داده و وارد بازار غذای حلال شده اند و ۲۰۰ کارخانه دیگر آن نیز متقاضی ورود به این بازار جهانی هستند.

مولانژاد، ارزش مبادلات محصولات حلال در دو ایالت میشیگان و ایلی نویز آمریکا را بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون دلار در سال عنوان کرد و گفت: این محصولات در تمامی کشورها متقاضیان زیادی دارد.

به گفته وی، فقط در شهر لندن سالانه ۳۰ میلیارد دلار تجارت محصولات و غذای حلال صورت می گیرد.

قائم مقام سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در امور بین الملل به تلاش کشورهای مختلف همچون برزیل، اسپانیا و مکزیک برای تصاحب بازارهای جهانی غذای حلال اشاره کرد و گفت: اخیرا کشور مکزیک، همکاری نزدیکی را با مالزی آغاز کرده تا به صورت مشترک، وارد بازار غذای حلال شوند و به لحاظ نزدیکی با آمریکا، محصولات خود را روانه بازارهای این کشور کنند.

وی با ابراز تاسف از حاضر نبودن ایران در عرصه رقابت های جهانی محصولات حلال گفت: متاسفانه ایران هیچ سهمی از این بازار مهم دراختیار ندارد و آغاز حرکت هایی مانند راه اندازی مرکز ملی و منطقه ای فناوری حلال ایران می تواند نویدبخشی در گام های نخست این حرکت باشد.

دومین سمینار و کارگاه تخصصی بین المللی استانداردسازی و تجاری سازی غذای حلال روز دوشنبه در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران آغاز به کار کرد و به مدت سه روز با برپایی کارگاه های تخصصی ادامه خواهد داشت.

صاحبنظران و سخنرانانی از کشورهای بنگلادش، اندونزی، مالزی، آمریکا، سریلانکا، تایلند، سودان، امارات متحده عربی، کومور، استرالیا، هندوستان و قزاقستان در دومین سمینار و کارگاه تخصصی بین المللی استانداردسازی و تجاری سازی غذای حلال حضور دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا