نقش ایران در مهار داعش

به گزارش بصیر، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به افزایش نگرانی‌ها درباره تاثیر جنگ علیه گروه تروریستی داعش بر تلاش های دولت واشنگتن برای مهار برنامه هسته ای ایران پرداخت و نوشت تصمیم «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا برای نبرد طولانی جهت شکست داعش در عراق و سوریه، اولویت های جهانی سال های آخر ریاست وی بر کاخ سفید را تغییر داده است و این در حالیست که اولویت شماره یک اوباما در خاورمیانه تاکنون صراحتا جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای بوده است.

 

بر این اساس، مقامات اسرائیلی که به منظور گفت‌وگوهای استراتژیک در واشنگتن به سر می برند، اینطور استدلال می کنند که بحران داعش به معنای انحراف دولت اوباما از اولویت خود یعنی برنامه هسته ای ایران است؛ این مقامات نگران هستند که ایرانی ها از جنگ آمریکا علیه داعش به عنوان اهرم فشاری برای گرفتن امتیازات بیشتر از اوباما استفاده کنند.

این در حالیست که «یووال اشتاینیتز» وزیر امور استراتژیک اسرائیل چندین ساعت قبل از سخنرانی اخیر اوباما درباره استراتژی آمریکا علیه داعش اینطور اینطور اعلام کرد که: داعش یک مشکل ۵ ساله است اما ایران هسته ای یک مشکل ۵۰ ساله و تاثیری به مراتب گسترده تر؛ علاوه بر این، سایر مقامات اسرائیلی نیز هشدار داده اند که عملیات جنگی جدید آمریکا منجر به تشدید بلند پروازی های ایرانی ها برای تسلط منطقه ای می شود.

این روزنامه نوشت که در عین حال ممکن است عکس این تئوری نیز مطرح شود یعنی اوباما به عنوان رئیس جمهوری که ۵ سال صراحتا اعلام کرده است که به دنبال راهی برای خروج از باتلاق خاورمیانه است، ممکن است با اجرای خوب استراتژی اخیر خود علیه داعش فرصتی برای تجدید اعتبار آمریکا در منطقه داشته باشد.

در این بین، «ریچارد هاس» از اعضای دولت های بوش پدر و پسر و رئیس کنونی اندیشکده شورای روابط خارجی اعلام کرده است که اگر استراتژی اوباما علیه داعش به خوبی پیش برود و آمریکا به شیوه ای کارآمد عمل کند، در این صورت این امر می تواند یک سرمایه سیاسی برای دولت اوباما تولید کند و فرصت سرمایه گذاری آمریکا در منطقه ایجاد می شود اما در عین حال دولت آمریکا باید مطمئن شد که اهداف گسترده ترش در این بین حذف نمی شوند.

نیویورک تایمز نوشت که هدف دولت اوباما برای تجزیه و نهایتا نابودی داعش نیازمند تلاشی در مقیاس های مختلف است و به استراتژی ای فراتر از آنچه اوباما در دور اول ریاست جمهوری خود انجام داد و شامل به کارگیری حملات پهپادها علیه اهداف خود در پاکستان و یمن و یا حمله سایبری به تاسیسات هسته ای ایران و استفاده از نیروهای ویژه علیه تروریست ها و دزدان دریایی می شد، نیاز دارد.

بر این اساس، اوباما اسمی از ایران در سخنرانی اخیر خود نیاورد اما با این حال، ایران موضوع غالب گفت‌وگوهای داخلی آمریکا و مرور محرمانه و خصوصی استراتژی اوباما با حضور کارشناسان عرصه سیاست خارجی و روزنامه نگاران بوده است و مقامات ارشد آمریکایی بر این باورند که استراتژی اوباما علیه داعش قطعا آمریکایی ها را در یک جبهه مشترک با ایرانی ها علیه این گروه تروریستی قرار می دهد.

نیویورک تایمز نوشت اما ایرانی ها در حال بررسی دستور جدید آمریکا علیه داعش هستند تا ببینند آیا فضای مانوری برای آنها در مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای اشان به وجود می آید یا خیر.

«رابرت آینهورن» از اندیشکده «بروکینگز» در این باره گفته است: ایرانی ها ممکن است فکر کنند که ما به آنها برای شکست داعش نیاز داریم و این امر ممکن است ما را در مذاکرات هسته ای با آنها سازگارتر کند اما اگر ایرانی ها اینطور فکر کنند، این یک توهم است.

نیویورک تایمز نوشت که دولت آمریکا می گوید که درباره داعش با ایران در ارتباط است اما هماهنگی بین آمریکا و ایران علیه داعش وجود ندارد.

یک مقام ارشد دولت واشنگتن اعلام کرده است که ایران و آمریکا هر دو در شکست افراط گرایان سنی داعش نفع مشترک دارند و این امر می تواند به تهران و واشنگتن انگیزه ای دوجانبه بدهد اما حرکت مورد نیاز دولت آمریکا برای مقابله با بلندپروازی های هسته ای ایران از یک سو و قرار گرفتن دولت واشنگتن در جبهه واحد با تهران در جنگ منطقه ای علیه داعش از سوی دیگر بخش پیچیده دستور کار سیاست خارجی ۲۸ ماه باقی مانده از دوران ریاست اوباما در کاخ سفید است؛ کمی پیچیده تر از آن چیزی که اوباما احتمالا تصور می کرد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا