کلید اتوبوس عزل و نصب ها اینبار در دسته کلید نجفی/وزارت علوم در آستانه نابودی

به گزارش بصیر، هفته گذشته خبر برکناری ریاست دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان از رسانه های کشور اعلام شد. این خبر و احتمالا خبر هایی از این دست پیام روشنی به منتقدان و حامیان دولت دارد.

محمدعلی نجفی که خود را تابع و ادامه دهنده سیاست های فرجی دانا در وزارت علوم  معرفی می کند، رفتار و عملکرد قابل پیش بینی تری نسبت به دوستان دیروز و همکاران امروزش، فرجی دانا و توفیقی دارد.

کلید اتوبوس عزل و نصب های پی در پی در وزارت علوم حالا به دست نجفی رسیده است برنامه ای که به گفته ی دوستان فرجی دانا، طراح اصلیش توفیقی بود که در نهایت  منجر به  برکناری نزدیک به ۳۰۰ رئیس دانشگاه شد و در عوض افرادی که در فتنه سال۸۸ نقش فعالی داشته اند امکان حضور در سمت های مختلف دانشگاه پیدا کردند.

مدیریت فرجی دانا شرایط آرام دانشگاه را به فضای پر تنش تبدیل کرد، که جناح های سیاسی داخل و خارج دانشگاه فرصت یابند تا با دامن زدن به اختلافات سیاسی وحزبی رشدپرشتاب علمی کشور متوقف شود.

اکنون پس از عدم اعتماد مجدد نمایندگان ملت به فرجی دانا و انتصاب نجفی، این سوال در اذهان دانشگاهیان و اهالی فرهنگ نقش بسته است که اگر اقدامات فرجی دانا در جهت مصالح دانشگاه و جریان علمی کشور بود  چرا از سوی نمایندگان و جامعه ی دانشگاهی مورد انتقاد قرار گرفت و عملکرد وی باعث استیضاح و سپس برکناری وی از این سمت شد؟

سوال دیگر این است که چرا دکتر روحانی شخصیتی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه حساس منصوب نمود که رویکرد وی از دید ملت و مجلس با مخالفت رو به روست.

مجلس به نجفی اعتماد نکرد

با آغاز به کار دولت اعتدال، پس از حدس و گمانه زنی های فراوان  نجفی به عنوان کاندیدای سمت آموزش و پروش از طرف دولت پیشنهاد شد اما وی نتوانست اعتماد نمایندگان را به خود جلب کند و نجفی از سوی مجلس برای وزارت آموزش پروش کنار گذاشته شد.

غلامحسین حیدری معاون تأمین و تربیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پروزش در زمان ورود نجفی بود که چندی بعد از حضور نجفی به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش خراسان منصوب شد و تا زمان وزارت محمدعلی نجفی، در این سمت باقی ماند.

وی گفت: چند انتقاد به آقای نجفی داشتم که این موارد را به او گفته‌ام؛ نخست اینکه اکثر معاونان آقای نجفی در دوران وزارتش، از بیرون از وزارت آموزش و پرورش انتخاب شدند و اغلب تحصیل‌کرده کشورهای غربی بودند که می‌توان به دکتر سپهری، دکتر حسینی، دکتر عالمی و دکتر جزینی اشاره کرد؛ این درحالیست که در بین یک میلیون کارکنان آموزش و پرورش، افراد متخصص با تحصیلات دکتری و فوق‌ لیسانس حضور دارند و می‌توانستند وزیر و معاونان آموزش و پرورش باشند.

انتقاد دوم اینکه آقای نجفی به امور تربیتی خیلی عنایت نداشت و تعداد مربی به دانش‌آموز در دوره قبل از وی بسیار بهتر بود و آمارها به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد.

انتقاد سوم هم که به آقای نجفی وارد است بحث عدم توجه به تربیت معلم بود که بحث تربیت معلم در دوره ایشان عملاً تعطیل شده بود.

عملکرد نامناسب نجفی و عدم توجه وی به سیاست های کلی نظام در حوزه آموزش و پرورش گویای این حقیقت است که نجفی توانایی مدیریت عالمانه و مدبرانه وزارت خانه ای مثل علوم و تحقیقات را دارا نیست و نمی تواند ضامن حرکت دانشگاها در مسیر علم و دانش باشد.

حضور فعال در فتنه ۸۸

محمدعلی نجفی در سخنانش در مجلس شورای اسلامی گفته بود که بعد از ۲۹ خرداد ۸۸ در راستای اهداف‌ فتنه‌گران گامی برنداشته است.

وی همچنین درباره این نوع بیانیه‌ها که نام وی در ذیل آن قرار دارد نیز جوابیه‌ای نوشته و گفته است که ذیل این نامه را امضا نکرده و این ترفند سایت‌های خارجی بوده است.

با این وجود نامه مذکور در بسیاری از سایت‌ها در آن زمان و حتی روزنامه اعتماد نیز منتشر شده بود اما هیچ تکذیبی از سوی محمدعلی نجفی در این باره در رسانه‌ها دیده نمی‌شود.

جام تقلبی مدال افتخار نجفی

پس از آنکه نجفی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد از طرف رئیس جمهور به سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی منصوب شد.

دوره ی مدیریت وی با افت و خیز های فراوانی در این سازمان همراه بود که البته مهمترین اتفاق این دوره را  که اوج مدیریت وی به حساب می آید دریافت تحویل جام شیردال از طرف آمریکایی بود که پس از مدتی تقلب بودن آن برملا شد این درحالی بود که وی پس از دریافت جام شیردل با حالت ذوق زدگی در مورد این اتفاق گفت: به گفته مسئولان وزارت خارجه آمریکا این شی به نشانه حسن نیت این دولت به ایران اهدا شده و ملت آمریکا خوشحال است که چنین هدیه ای را به ملت ایران تقدیم می کند.

نجفی و مشکل سلامت جسمانی

با توجه به اینکه نجفی علت استعفای خود را وضعیت نامناسب جسمانیش می داند، این سوال قابل طرح است که که اگر نجفی به واقع به دلیل همان مشکل بیماری از ادامه همکاری با دولت بازمانده است، چرا باید پستی جدید به وی سپرده شود؟

پستی که به مراتب از ریاست سازمان میراث فرهنگی دشوارتر است و بدون شک در وضعیت فعلی اقتصاد ایران، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت وظیفه سنگینی است و اگر بنا  باشد نجفی تمام وظایفش را انجام دهد، دور نیست روزی که باز هم به دلیل «حفظ سلامت جسمی» مجبور به استعفا شود؟

اما با انتصاب نجفی به سمت وزارت علوم این سول پیش می آید که آیا او به یکبار شفا پیدا کرده است که بتوان مدیریت وزارت خانه ی حساسی مثل علوم رابه او واگذار کرد؟

نتیجه گیری

انتخاب شخصیتی همچون محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم نه تنها پیام رفع دغدغه مجلسیان را ندارد بلکه بر طبل اختلاف نیز خواهد کوبید.

حضور و فعالیت محمدعلی نجفی در فتنه ۸۸ که از خطوط قرمز نظام اسلامی است و یکی از دلایل استیضاح فرجی دانا هم به کارگیری فعالان این فتنه بوده است به هیچ وجه قابل توحیه نیست.

عدم اعتماد نمایندگان به نجفی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و بیماری وی که منجر به استعفای وی پس از انتخاب به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی شد بخشی از دلایل ناشایست بودن این انتصاب است.

طرح محمد علی نجفی به عنوان وزیر و پیشنهاد او به مجلس برای رای اعتماد بسیار بعید به نظر می رسد و رئیس دولت تدبیر و امید به خوبی می داند که نجفی توانایی کسب رای اعتماد از مجلس را برای این سمت ندارد لذا معرفی وی همچون انتخاب توفیقی به عنوان سرپرست با اهداف دیگری همچون برکناری روسای دانشگاه ها و جاده صاف کنی برای وزیر آینده علوم است اما ابهامی که همچنان باقی است نقل مکان نجفی از آموزش و پرورش (که رای اعتماد تصدی آن را نگرفت) به میراث فرهنگی و از آنجا به ستاد اقتصادی و سپس به وزارت علوم با وجود حضور نیروهای توانمند، سابقه نامناسب نجفی و عدم سلامت جسمانی وی به چه علت و چه مفهوم انجامی می شود؟

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا